Megosztás:

Montoya egyedülálló rekordja Indianapolisban

Juan Pablo Montoya lesz az első és egyetlen Indianapolisban, aki elmondhatja magáról, hogy három nagy motorsport kategóriában is indult a pályán.

A kolumbiai először 2000-ben versenyzett Indianapolisban, amikor debütálása alkalmával megnyerte az Indy 500-as versenyt a Chip Ganassi Racing színeiben, majd hatszor állt rajthoz ugyanitt mint Forma-1-es pilóta az Amerikai Nagydíjon.

"Nagyon nehéz összehasonlítani" – válaszolja Montoya arra a kérdésre, hogy mi a különbség a az Indy 500-as és a Brickyard 400-as versenyek között. "Mikor utoljára itt voltam, sokkal levegősebben mentünk, a Cup kocsik mezőnye azért sokkal szorosabb."

"Rengeteg dologra emlékszem még abból az időből, amikor végigcsináltam az 500-at. Ki is szeretnék próbálni, hogy most abból mi működne itt, és mi nem. Számomra mindenképp izgalmas hogy három kategóriában is versenyeztem már a pályán."

Montoya mérföldkőnek tartja karrierjében, hogy bár a Forma-1-ben itt nem sikerült nyernie, most ismét lehetősége van arra, hogy a NASCAR keretein belül bizonyítson.

"Csak idejössz, dolgozol az autón, próbálsz jó munkát végezni, és a nap végén még mindig arra fókuszálsz, hogy hol lehetne még javítani. Nem lehet úgy nekiállni, hogy: "Én vagyok az a fickó, aki már három kategóriában is megmérettette itt magát. Talán ötven évesen jó lesz erre majd emlékezni, de ma az a feladatom, hogy jól végezzem a dolgomat."

Montoya ismer pár pályát még sikeres Champ Caros múltjából, de nem igazán tudta ezen eredményeket a Nextel Cupban előnyére fordítania, így főnöke Chip Ganassi is kíváncsian várja a vasárnapot.

"Mikor olyan helyszínekre érkezünk, ahol már versenyzett, mint például Michigan, nagyobbak az elvárásaink, ehhez képest pont ott futottuk idén az egyik leggyengébb versenyünket. Kicsit úgy vagyok ezzel a hétvégével, hogy hmm, ne járjunk úgy, mint Michiganben. Ez is csak egy hely ahol már járt, de nem szabad kapcsolatot keresni a két dolog között" – állítja Ganassi.

Montoya kicsit szkeptikus a Nextel Kupás versenye előtt, sokkal inkább, mint annak idején a Champ Caros vagy Forma-1-es autójával történt látogatása idején.

"Valószínűleg ez lesz a legkeményebb a három széria közül, amikkel versenyeztem ezen a pályán.
A Forma-1-es pálya kialakítása nem volt igazán megerőltető, csak nyomni kellett. Az IRL kocsikkal ez egy gyors és lapos ovál pálya volt, de akkoriban minden hétvégén ilyeneken mentem. Mikor jöttünk ide, kérdezgettem az embereket hogy hol vannak a fékezési pontok, mit hogyan csináljak, minden olyan dolgot, ami fontos, mielőtt kiindulok a pitből, ami segítségemre lehet. Aztán majd meglátom hogy sikerül, ha kijöttem."

Utolsó Forma-1-es látogatásakor szerencsétlenül alakultak számára a dolgok, így Montoya reméli, hogy az első Nextel Kupás versenye lényegesen jobb eredménnyel zárul. Már csak azért is, mert jelenleg a bajnokság 20. helyén áll, hat héttel a "Chase" azaz a széria play off fázisa előtt.

"Ez az első teljes évem a Cup szériában. Elég kemény, de sikerült elérnem pár jobb eredményt. Az ilyen karakterisztikájú pályákon, mint ez is, jó eredményeket hozunk, bízom a sikerben" – zárta mondandóját Montoya, de még hozzátette:
"Mikor Forma-1-es versenyzőként jártam itt, kétszer, háromszor is volt esélyünk a győzelemre, de mindig történt valami. Ez az egyike azon F1-es helyszíneknek, ahol kevésszer fejeztem be a futamot, kicsit mumusom a pálya, most meglátjuk mi lesz."

Montoya először 2003-ban vezetett itt "stock-car"-t, (széria autó) még Forma-1-esként, mikor pont az idei NEXTEL Cup listavezető Jeff Gordonnal cseréltek versenyautót, egy promóciós rendezvényen.


De mit is ért el Juan egy év alatt a tengerentúlon, mióta távozott a királykategóriából?
Nos, csapatával az év eleji célkitűzésük az volt, hogy végezzenek a top 20-ban, és ez egyelőre sikerülni is látszik, és ha kis esély is van a Nextel Kupa Play Off-jára, megpróbálnak odaérni.
Július, augusztusban eldől ez is, hogy odaérnek-e a szeptember 8-án az első tizenkét helyezett versenyzővel kezdődő rájátszásra, hogy küzdelemben maradjon a bajnoki címért.

Hat verseny van még addig is hátra, köztük két olyan pályával, ami elviekben fekszik a kolumbiainak, lévén nem ovál pályák: Pocono és Watkins Glen a két hely, ahol jobb lehet a dél-amerikai a jenkiknél. Nehéz ledolgozni a jelenlegi 303 pontos hátrányát Jeff Gordonnal szemben, de ha figyelembe vesszük, hogy a Nextel Kupában 195 pont jár egy győzelemért, nem lehetetlen a küldetés. A csapattulajdonos szerint Juan már felkészültebb, mint év elején volt, érti, hogy mit miért csinálnak bizonyos versenyszituációkban, és főleg hogy a verseny különböző fázisaiban miként reagál, használódik el az autó.

Az egyik legnagyobb ellenfél, és jó barát (igen, ez a NASCAR-ban jól megfér egymás mellett!) Jeff Gordon is többször nyilatkozott már róla, mint kemény kritikusa és nagy rajongója a kolumbiainak, hogy szerinte is odaérhet a Ganassi alakulat.
"Mindenképpen Ő az, aki a leggyorsabban tanul, akit valaha is láttam itt versenyezni. Olyan gyors ütemben fejlődik, hogy semmi kétségem afelől, hogy nagy sikereket fog itt is elérni" – nyilatkozta a kolumbiairól a négyszeres NASCAR bajnok.

Leginkább a COT (a következő szezon járművei) autókkal felálló versenyeken van némi sansza a Dodge-okkal versenyző Ganassi csapatnak a Chevrolet-k ellen, erre tudatosan készült is a csapat. Ugyanakkor Montoyának mindenképp javítania kell az ovál pályás teljesítményein is, a szezon első felében elég gyakran probálta kocsija szerényebb képességeit agresszívabb vezetési stílussal ellensúlyozni, aminek sokszor felesleges fal vagy ellenfél érintés – így lemaradás lett az eredménye. Ha türelmes tud maradni, és nem kockáztat túl sokat, biztos top 15 helyezéseket hozhat, ami ahhoz, hogy ott legyen a végelszámolásnál, elég lehet.

Mario Andretti egyike azon versenyzőknek, aki világbajnok volt Forma-1-ben, nyert IndyCarban majd NASCAR versenyeket is, szintén méltatja Montoyát: "Fejébe vette, hogy NASCAR-ozni fog, és soha nem is kételkedtem abban, hogy még az első szezonjában győzni fog. Teljesen mindegy, hogy ez egy utcai vagy ovál pályán történt meg" – nyilatkozta az amerikai legenda, Juan-Pablo sears-pointi elsősége után.

Hogy még teljesebb képet kapjunk az idei eredményeiről, hozzátartozik, hogy megnyerte még év elején úgy felkészülés gyanánt a daytonai 24 órás GrandAM versenyt, ami gyakorlatilag az európai le mansi viadal ottani megfelelője. Valamint a NASCAR GP2-jének tartott Busch szériában is azonnal győzelmet aratott az első utcai versenyén Mexikóban.

Jó egy éve szakított máig furcsa körülmények között Ron Dennisszel és a Forma-1-es McLaren istállóval, és írt alá kedvenc régi-új csapatfőnökéhez, Chip Ganassihoz. Felszámolta európai ingatlanjait, és Charlotte-ban kíván felhúzni egy rezidenciát, a csapat gyárától nem messze, mert egyébként a napfényes Miamiben él most már a Montoya család. Itt nem nézik rossz szemmel a gyermekzsivajt a pitben, a NASCAR messze családiasabb sport, mind a nézők, mind a résztvevők részéről, pedig egykoron a Forma-1 is ilyen volt.

MEGOSZTÁS:

Ezt olvastad már?

A nürbugringi időjárás igencsak megtréfálta a Forma-1 mezőnyét, megkeveredtek a lapok, mi pedig...