2015 óta használta betiltott rendszerét a Renault

Daniel Ricciardo (AUS) Renault F1 Team RS19. Mexican Grand Prix, Friday 25th October 2019. Mexico City, Mexico.
Fotó: Renault
Évek óta használja automatizált fékerőelosztó-rendszerét a Renault – derült ki a csapatfőnök, Cyril Abiteboul pénteki nyilatkozatából. Az istálló egykori versenyzője, Romain Grosjean elárulta, 2015-ben már ő is versenyzett az innovatív megoldással.

A Renault versenyzőit, Daniel Ricciardót és Nico Hülkenberget utolólag kizárták a két héttel ezelőtti Japán Nagydíjról, miután a Racing Point bepanaszolta a francia istállót.

Kiderült, a Renault egy automatizált fékerőelosztó-rendszert használ, és bár a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) szerint a megoldással nem szegték meg a technikai szabályzatot, mivel az a versenyzőket segítő berendezésnek minősül, komoly szankcióval sújtották a csapatot.

„Nem az idei szezontól kezdve használjuk, már korábban elkezdtünk dolgozni vele” – ismerte el Cyril Abiteboul, a Renault ügyvezetője.

„Azzal egyetértek, hogy ez egy versenyzőket segítő berendezés, ahogy mondtuk korábban is. De számos dolog annak minősül, és el kell fogadni, hogy van egyfajta szubjektivitás a kérdésben.”

„De ezt már évek óta használjuk, és soha nem gondoltuk, egészen mostanáig, hogy megkérdőjelezik.”

Abiteboul hozzátette, a Racing Point csapata nem követte az ilyenkor megszokott procedúrát, amikor észlelte, hogy a Renault egy ilyen megoldást használ. A silverstone-i istálló arra kérdezett rá az FIA-nál, használhatnak-e olyan megoldást az autójukban, mint riválisuk, és azt a választ kapták, hogy azzal megszegnék a szabályokat.

„A csapat, amely kérdéssel állt elő, és negatív választ kapott, megkérheti az FIA-t arra, hogy álljon elő egy technikai direktívával. De ezt nem tették meg. De megkérhették volna az FIA-t arra is, hogy kifejezetten a mi csapatunkat kezdje el vizsgálni, ha van spekuláció azzal kapcsolatban, hogy egy ilyen rendszert használunk. De ezt sem tették meg.”

„Ehelyett a versenyt, egy rajongói eseményt használták fel, hogy kizárjanak erről minket a stewardok. Ami egy teljesen más eljárás, hiszen tudjuk, hogy a versenybírók nem engedelmeskednek közvetlenül az FIA-nak a függetlenség nyilvánvaló okai miatt.”

A jelenleg a Haas csapatánál versenyző Romain Grosjean újságírói kérdésre Mexikóban elárulta, az enstone-iak már 2015-ben használták a trükkös eszközt.

Amikor a francia pilótát arról kérdezték, 2015-ben a Belga Nagydíj idején – ahol dobogóra állt – használta-e a rendszert, így felelt: „Előfordulhat, igen.”

Grosjeant aztán megkérdezték arról is, szerinte az automatizált fékerőelosztó-rendszer szabályos volt-e.

„Nos, fogalmazzunk úgy, hogy szerettem volna, ha később lemásoljuk, de a csapatom nem tette meg. Mindenesetre jó megoldás volt.”

Grosjean már 2015-ben, még a Lotus versenyzőjeként dolgozhatott a trükkös megoldással | Fotó: Haas

Bár a technikai szabályzattal nem ellentétes a Renault innovatív megoldása, a versenyzők válláról nem kis terhet vesz le – a pilótáknak ugyanis egy kör során számos alkalommal kell változtatniuk az autó fékerő-egyensúlyán.

A Racing Point versenyzője, Lance Stroll úgy gondolja, kétségkívül komoly előnyökkel járhatott a használata.

„Az FIA nyilván azért büntette meg őket, mert előnyökkel járt” – mondta a kanadai.

„Persze nem ismerem a rendszer részleteit, vagy azt, hogy ők mennyit állítgatták a kapcsolókat, vagy mennyi köridőt jelentett az egész, és mennyi tempót nyertek még általa. De azt határozottan tudom, hogy okkal büntették meg őket.”

„Egy versenyzőnek rengeteg dolga van, a fékerőelosztást is nagyon sokszor kell változtatni egy futam során, és ha ezt el lehet kerülni, az kétségkívül hasznos.”

Görgess tovább az újdonságokért!

HIRDETÉS

Kapcsolódó cikkek

HIRDETÉS
HIRDETÉS

További hírek

HIRDETÉS
HIRDETÉS

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!