A balesetek és költségek miatt félnek a csapatok az időmérő futamoktól

The crashed car of Esteban Ocon, Racing Point Force India VJM11 is recovered at Formula One World Championship, Rd15, Singapore Grand Prix, Race, Marina Bay Circuit, Singapore, Sunday 16 September 2018.
Fotó: Singapore GP Media
A Forma-1 csapatai attól tartanak, jelentősen megnövekedhetnek a költségek 2020-ban azzal, ha néhány versenyhétvégén időmérő futamokat tartanának a jól megszokott kvalifikációk helyett.

A száguldó cirkusz vezetősége és a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) folyamatosan egyeztet a Forma-1 csapataival arról, hogyan lehetne izgalmasabbá és kiszámíthatatlanabbá tenni a küzdelmeket 2021-től.

Ross Brawn, az F1 sportigazgatója nemrég elárulta, minden bizonnyal már 2020-ban kipróbálnak bizonyos megoldásokat, például a szombati időmérő futamokat, hogy lássák, mi az, ami valóban működhet a jövőben.

Ahhoz, hogy egyes versenyhétvégéken már jövőre változtassanak az időmérők lebonyolításán, mind a 10 csapat beleegyezésére szükség volna, ám több istállónak is aggályai vannak a tervekkel kapcsolatban.

Például azért, mert az időmérő futamokon jóval nagyobb eséllyel lennének balesetek, a keletkező károk miatt pedig jelentősen megnőhetnek a költségek.

„Számos kérdésre kell választ adnunk, hogy mi történik a parc fermében, és mi lesz akkor, ha például balesetbe keveredünk az időmérő futamon” – fogalmazott a Racing Point ügyvezetője, Otmar Szafnauer.

„Több pótalkatrészre lenne szükség, de ki fizeti ki ezeket? És szintén eltérő lenne a motorok éllettartama, mint ahogy a gumifelhasználás is.”

A jelenlegi időmérő-lebonyolítás komoly szerepet játszik a csapatok gumiválasztásában is: az élcsapatok, melyek a Q3-ba kerülhetnek, akár 5, vagy ennél is több új garnitúrát is felhasználhatnak a kvalifikáció során. Bár egy időmérő futamon csupán egy szettre lenne szükség, a motorok tekintetében egy verseny kétségkívül megterhelőbb volna.

„Megbizonyosodhatnánk arról, hogy ezek a versenyek olyan hosszúak, mint amennyi kilométert egy időmérőn teljesítenénk. De ott se mindenki jut el a Q3-ig, szóval lenne eltérés… És az autótörés kockázata is sokkal kisebb egy időmérőn, mint egy versenyen. Hiszen ott van a rajt – ráadásul a javaslat szerint a versenyeken a bajnoki pontállás fordított sorrendjében állnának fel a rajtrácsra.”

Bár a fordított rajtáccsal kapcsolatos javaslatot több versenyző is kritizálta, Szafnauer szerint az ötlet egyáltalán nem ördögtől való, de kétségkívül tartogathat meglepetéseket.

„Ha a bajnoki pontverseny fordítottját vesszük alapul, akkor az előtted lévő csak kicsivel lassabb nálad. Szóval a leggyorsabb kerülne hátra, de a körülötte lévők sem lennének lassúak. Most, ha valaki kap egy büntetést, vagy elszúrja az időmérőt, a mezőny végéről rajtol, és élvezetes nézni, ahogy átrágja magát a mezőnyön. De ez nem ilyen lenne.”

„A leggyorsabb lenne hátul, vagyis az, aki vezeti a bajnokságot, de könnyen lehet, hogy az, aki ugyanolyan autóban ül, mint ő, közvetlenül előtte lenne. Szóval nem tudom, hogyan bontakozna ki a dolog 25 kör után.”

Az FIA egyébként arra kérte a csapatokat, próbálják meg közösen kidolgozni a lehető legjobb megoldást.

„Mindannyian azt mondtuk, jöjjenek a kérdések, mi válaszolunk ezekre, és aztán majd szavazunk. Szóval megvalósulhat. De egyhangú döntésre lesz szükség ahhoz, hogy már 2020-ban így legyen, és a Forma-1-ben elég nehéz közös nevezőre jutni” – mondta Szafnauer.

Görgess tovább az újdonságokért!

HIRDETÉS

Kapcsolódó cikkek

HIRDETÉS
HIRDETÉS

További hírek

HIRDETÉS
HIRDETÉS
}

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!