Hírek

A nagy motormizéria – jelentős változások jöhetnek

Több Forma-1-es csapat továbbra sem tudja még, mely gyártó motorjával vág neki a 2014-es világbajnoki sorozatnak – a jelenlegi aggregátokat jövőre V6-os turbók váltják majd, de vajon ki engedheti meg magának, hogy több mint 20 millió eurót költsön rájuk?


Több Forma-1-es csapat továbbra sem tudja még, mely gyártó motorjával vág neki a 2014-es világbajnoki sorozatnak – a jelenlegi aggregátokat jövőre V6-os turbók váltják majd, de vajon ki engedheti meg magának, hogy több mint 20 millió eurót költsön rájuk?

A Honda hamarosan visszatér a királykategóriába, a Mercedes eközben újabb partnercsapatot keres, ellentétben a Renault-val, mely inkább csökkentené vevői számát – tény, a következő néhány évben jelentős változásokra lehet számítani ezen a téren.

Már hónapokkal ezelőtt számítani lehetett arra, amit végül a Honda csütörtökön hivatalosan is megerősített: 2015-ben a McLaren partnereként visszatér a Forma-1-be, így a patinás angol istálló jövőre utolsó idényét teljesíti majd jelenlegi beszállítójával, a Mercedesszel.

És noha a Honda az elmúlt időszakban főképp a McLarennel próbált dűlőre jutni, jó esély van arra, hogy a japán manufaktúra 2015-től több csapatot is ellát erőforrásaival – ha első évében még nem is, 2016-ban már biztosan készen áll majd arra, hogy kiterjessze szerepkörét.

Az AUTOSPORT című angol szaklap értesülései szerint a Lotus és a Williams csapata is érdeklődik a japán technológia iránt. Ez viszont azt jelenti, hogy a két istállónak rövid távra – tehát a következő egy-két évre – még beszállítót kell találnia, és közel sem olyan nyilvánvaló, hogy jelenlegi partnerükkel, a Renault-val folytatják.

Lapértesülések szerint ugyanis a francia vállalat túl sokat kér a motorokért – évi mintegy 23 milliót, ami nemhogy a Williamsnek, de még a Lotusnak sem megfizethető.

A Forma-1 jelenlegi motorgyártói inkább hosszú távra köteleznék el magukat – legalább öt esztendőre –, ami miatt nehéz lesz dűlőre jutni velük. Más kérdés persze, hogy a Renault inkább csökkenteni, mintsem növelni szeretné partnercsapatai számát.

Még mielőtt a Honda visszatérése hivatalossá vált volna, fennállt a lehetősége annak, hogy a francia motorgyártó hat csapatot lát el erőforrásokkal, a Mercedes és a Ferrari ugyanis háromnál húzná meg a határt. Egy negyedik motorszállító érkezése azonban megváltoztathatja a Renault terveit, mely így szintén három F1-es istállóban maximalizálhatja partnerei számát.

A Renault jelenleg a Red Bull-lal, a Lotusszal, a Williamsszel, a Caterhammel és a Toro Rossóval folytat tárgyalásokat a 2014-es bajnoki idény kapcsán.

„Közismert a paddockban, hogy öt csapattal is egyeztetünk, de nem vagyok biztos abban, hogy mindegyikkel dűlőre jutunk” – mondta Jean-Michel Jalinier, a Renault Sport F1 elnöke az AUTOSPORT-nak.

„Három csapattal meg volnánk elégedve, és könnyedén boldogulnánk. De 2014-ben még csak három beszállító lesz, szóval nem megoldható, hogy mindenkinek három csapata legyen. Szóval lehet, hogy tovább kell mennünk.”

„Szerintem három és öt között leszünk majd. Nem lesz kevesebb partnerünk háromnál, hiszen annak semmi értelme. De hogy öt… azt nem tudom.”

Noha a hosszú távú szerződés a Red Bull-lal, a Toro Rossóval és a Caterhammel csak formalitásnak tűnik a Renault számára, a Williamsszel és a Lotusszal lehet, hogy csak rövid távra tud megállapodni – lévén, hogy a két istálló már a Honda felé kacsingat.

Számukra azonban még a Mercedes is opció lehet, hiszen a német manufaktúra szeretne még egy partnercsapatot találni magának. Az AUTOSPORT című szaklap szerint a stuttgarti vállalat jövőre egy negyedik istállót is ellátna motorjaival saját alakulata, valamint a McLaren és a Force India mellett.

Nyilvánvaló, hogy a Mercedes számára a Williams és a Lotus lehet a fő célpont, bár a németek inkább hosszú távra köteleznék el magukat.

Noha egy ilyen megállapodás kizárná, hogy a grove-i és az enstone-i gárda a következő pár évben Hondára váltson, financiális szempontból jobban járnának, ha nem a Renault-val folytatnák jövőre, hiszen a Mercedes állítólag 18-20 millió euróra csökkentette az árakat, míg a franciáknál egy szezon nagyjából 23 millióba kerülne.

A Williams és a Lotus számára tehát három opció is adott, kérdés, hogy melyik a leginkább járható út: vagy hosszabb távra elkötelezik magukat a Renault vagy a Mercedes felé, vagy a Hondát választják, így a következő egy-két évre kiterjesztik partnerségüket jelenlegi beszállítójukkal.

A Renault Sport F1 elnöke szerint néhány héten belül tisztulhat a kép ezzel kapcsolatban.

„Arra számítunk, hogy Monacóra – illetve további kétheti munkával – már tudni fogunk valamit, vagy legalábbis tisztább képet kapunk arra vonatkozóan, hogy mi lesz a helyzet” – magyarázta Jalinier.

Szólj hozzá!