Fotó: Pirelli
HírekMagazin

A vb-címhez vezető út – így lett bajnok Hamilton!

Fotó: Pirelli

Ami a világbajnoki címek számát illeti, Juan Manuel Fangiót utolérte és Michael Schumacher nyomába eredt Lewis Hamilton, miután ötszörös Forma-1-es világbajnokká avanzsált a Mexikói Nagydíjon.

Ijesztő szezonkezdet Hamiltonéknál

A szezon kezdete igazán jól alakult a Ferrari számára, és úgy tűnt, a Mercedesnek idén egyáltalán nem lesz könnyű dolga a Forma-1-es világbajnokságban. Az idei szezonban többször váltakoztak az erőviszonyok a két élcsapat között, a bajnoki pontverseny élén is több alkalommal történt helycsere: az első 3 futamot követően Sebastian Vettel állt az élen. A német két győzelemmel indította a szezont, és az első három futamig vezette is a bajnokságot. Az első fordulópont akkor érkezett el a pontversenyben, amikor az Azeri Nagydíjon Vettel a pályán próbált az élre törni, és elvenni Valtteri Bottas vezető pozícióját – ez nem sikerült számára, visszacsúszott, és Hamilton is elment mellette. Később Bottas defekt miatt kiesett az első helyről, így Hamilton örökölte meg azt – Vettel pedig foghatta a fejét, hiszen, ha türelmesebb, ő ünnepelhetett volna a dobogó legfelső fokán. A brit viszont ezzel 4 verseny után először vezette a világbajnokságot a 2018-as szezonban.

Hibasorozat Vettelnél

Vettel több alkalommal hibázott a szezon során, legfőképp az év második felében: a szezon során összesen nagyjából 69 pontot dobott el a bakik miatt. A szerencsétlenül sikerült Azeri Nagydíj után Franciaországban is balul sültek el a dolgok számára, a rajtnál Bottas autójának ütközött, így amellett, hogy hátracsúszott, még büntetést is kapott. Újabb pontveszteség Vettel számára: Hamilton továbbra is vezette a bajnokságot. Ez az előny egészen az Osztrák Nagydíjig tartott, ezt a versenyhétvégét a Mercedes ugyanis kettős kieséssel zárta, kilenc futam után így Vettel 1 ponttal újra a bajnokság élére állt.

A Német Nagydíjon Vettel újra bakizott, méghozzá óriásit: a csapadékos versenyen az élről esett ki – Hamilton pedig bezsebelte a győzelmet, és 188 ponttal az első helyre kapaszkodott fel a vb-tabellán, és ezt a nyári szünetig meg is tudta tartani.

Ott nyerni, ahol a legjobban fáj

Az Olasz Nagydíj erős fordulópontot jelentett a szezon során: a papírforma szerint a Ferrari kettős győzelmet arathatott volna, azonban Vettel már a rajtnál megpecsételte a versenyét: bajnoki riválisának, Hamiltonnak ütközött, így visszacsúszott, és a futam végéig a 4. helyre sikerült felzárkóznia – a brit pedig mindeközben bezsebelte a győzelmet a Ferrari hazai nagydíján. A tifosi szurkolók sem tudták kizökkenteni őt, és hiába fütyülték ki őt a dobogón állva: újabb 13 pont az ő javára, és továbbra is vezette a vb-t. Ez valószínűleg amekkora lélektani előnyt nyújtott Hamiltonnak, és amennyire megerősítette őt fejben, Vettelt annyira megtörte – a saját hazai nagydíja után a Ferrari országában is nyerni tudott a brit.

Fotó: Mercedes

Az a csúnya csapatutasítás

Szocsiban a Mercedes kettős győzelmet aratott, ráadásul csapatutasításnak köszönhetően Bottas átadta az első helyet Hamiltonnak, míg Vettel csak a 3. lett.
Az esetet követően sokan támadták a Mercedest, azonban megvédték döntésüket, ugyanis szerintük a bajnokság ilyen késői szakaszában nem engedhették meg maguknak, hogy Bottas pontokat vegyen el a vb-címért küzdő csapattársától. A versenyzők között nem alakult ki emiatt konfliktus, azonban az Orosz Nagydíj dobogóján egyik Mercedes-pilóta sem volt boldog.
A bajnoki cím megszerzését követően egyébként Hamilton kiemelten megköszönte Bottas segítségét, és azt mondta, ha valakit támogatóként kívánhat maga mellé, az csak a finn pilóta lehet.

Félrement fejlesztések a Ferrarinál

Az Amerikai Nagydíjat megelőzően a Ferrari fontos döntésre szánta el magát: több hónapnyi fejlesztést vettek le az autóról, azok ugyanis ahelyett, hogy előrefelé vitték volna őket, sokkal inkább bajba sodorták a csapatot. Az olaszok úgy döntöttek, 3-4 hónapot visszalépnek – úgy tűnt, segített is rajtuk ez a döntés, ám már túl késő volt…

Az utolsó remény és a végső győzelem

A Mercedes pilótájának jó esélye volt arra, hogy az Amerikai Nagydíjon bebiztosítsa bajnoki címét, ahol Vettel egy szabadedzésen történt bakija miatt 3 rajthelyes büntetéssel számolhatott. A német ráadásul – sokak szerint a győzelmet eldobva – Daniel Ricciardóval is ütközött az első körben, így újra a mezőny végéről kellett felzárkóznia. A 31 éves pilóta felküzdötte magát a 4. helyre, így a Mexikói Nagydíjra életben tartotta matematikai esélyeit a bajnoki címre

Hamiltonnak az elmúlt hétvégén azonban már elég volt az első 7 hely valamelyikén célba érnie ahhoz, hogy 5. bajnoki címét ünnepelhesse – ez sikerült is számára, és ugyan a dobogóra nem állhatott fel, egy 4. pozícióval biztosította be vb-trófeáját.

A konstruktőri bajnokság még nyitott

Habár Hamilton viszonylag korán, 2 versenyhétvégével a szezon vége előtt megnyerte az egyéni bajnoki címet, a csapatok közötti csata még nem dőlt el. A Ferrarinak célja, hogy az elkövetkezendő két versenyen, Brazíliában és Abu Dhabiban legalább a konstruktőri címet elhappolja a Mercedes elől.
Hamiltonék jelenleg 55 ponttal állnak a tabella élén, és csapatszinten összesen még 86 pont gyűjthető a következő két versenyhétvégén. A Mercedes az elmúlt két futamon 47, míg a Ferrari 70 pontot gyűjtött.

Fotó: Mercedes

A bajnoki lélektan

Sokan úgy gondolják, a 2018-as bajnokságot nem Lewis Hamilton nyerte meg, hanem Sebastian Vettel veszítette el, hiszen a Ferrari tempója és versenyképessége alkalmas lett volna arra, hogy az év végén ő váljon ötszörös világbajnokká, ám a sorozatos vezetői hibák – és a csapat rossz stratégiai döntései – miatt ellenfele, Hamilton viszonylag korán, már 2 futammal a szezon vége előtt bebiztosította egyéni bajnoki címét.

A hírek szerint Vettelnek családi problémákkal is szembe kellett néznie a szezon második felében, ezért lelkileg sem volt teljesen összeszedett ahhoz, hogy harcolni tudjon a vb-címért. Mindeközben Hamilton parádés teljesítményt nyújtott, hibátlanul teljesített, és a világbajnoki címhez vezető úton a Mercedes is jó stratégiai döntésekkel támogatta őt – nem utolsó sorban pedig csapattársára, Bottasra is számíthatott, amikor szükség volt rá.

Hamilton nagypapája a Mexikói Nagydíj előtt néhány nappal hunyt el – éppen akkor, amikor a brit pilótának a legnagyobb szüksége lett volna arra, hogy lelkileg rendben legyen, és maximálisan élvezni tudja családja támogatását. A nehéz időszak azonban erőt adott a brit pilótának, és vasárnap úgy nyilatkozott, bízik benne, hogy nagypapája is büszke lenne rá.

A brit tehát történelmet írt Mexikóban, és mivel még csak 33 éves, várható a folytatás: kérdés, hogy meddig tart Hamilton csúcsformája, és hány tökéletes szezont tud még teljesíteni csapatával, a Mercedesszel együtt.

 

Berta Kitti/Új Szó

Szólj hozzá!