A1GP: Az újfajta motorsport koncepció

Ismerkedjünk meg kicsit közelebbről az A1GP szériával, melynek idei első futama a hétvégén Hollandiában kerül megrendezésre.

Ismerkedjünk meg kicsit közelebbről az A1GP szériával, melynek idei első futama a hétvégén Hollandiában kerül megrendezésre.

Az A1GP, az úgy nevezett “motorsport világkupa” egy új koncepció, melyben nemzetek versenyeznek nemzetek ellen, vagyis nincs egyéni bajnokság, mint például a Forma-1-ben. A 2008/2009-es már a negyedik szezonja a sportágnak; melyen az idei szezonban összesen 10 futam kerül megrendezésre, 10 különböző országban. Az első állomása most hétvégén lesz a hollandiai Zandvoortban, ahol 22 csapat, vagyis nemzet verseng majd a pontokért.

Az elmúlt szezonokban (2005-) olyan ismert pilóták versenyeztek – ha csak a Forma-1-es neveket tekintjük – nemzetük színeiben, mint pl. Nelsinho Piquet, Adrian Sutil, Sebastian Vettel a jelenlegi F1-esek közül; Karun Chandhok, Alex Yoong, Scott Speed, Jos Verstappen, Franck Montagny a korábbi F1-es évekből; és ki tudja még hányan a jövő Forma-1-es nemzedékéből.

Kicsit kukkantsunk bele a szabályokba egy rövid összefoglaló segítségével. A csapatok egyenlő feltételekkel és autókkal indulnak. Az autók a 2004-es V8as Forma-1-es Ferrari motoron alapuló erőforrásokkal lesznek felszerelve; a slick gumiabroncsokat pedig a Michelin cég szállítja. Egy hétvégén 5 szett száraz és 2 szett esőgumi használható, extrém esős idő esetén ez változhat, de maximálisan 7 gumi szett használata engedélyezett. Csapatonként egy autóval versenyeznek, és elvileg ugyanazt az autó kell használniuk egész szezonban. Természetesen különleges helyzetekben (ha összetörik például) engedélyezett tartalékautó használata.

Érdekesség, hogy egy hétvégén maximum három pilóta is vezetheti az autót. A hétvégi pilótanévsort pénteken délelőtt le kell adni. A pénteki nap az úgynevezett “rookie” (kezdő) pilótáknak ad lehetőséget, hogy belekóstoljanak a sportágba. Az újoncoknak legalább “B” típusú FIA engedéllyel kell rendelkezniük, valamint kikötés, hogy aki már a Forma-1, GP2, IRL, Champ Car vagy Formula Nippon bajnokságban versenyez, vagy versenyzett, az nem lehet “rookie” pilóta.

Szombat délelőtt ismét két, egy-egy órás szabadedzés van, majd délután következnek az időmérők. Időmérők, ugyanis két futam van az A1GP versenyhétvége vasárnapján, melynek rajtsorrendjeiről külön kvalifikáció dönt. Az első a “sprint race” (sprint futam) a másik a “feature race” (fő futam), mint a GP2 szériában.

A sprint futamnak is két tízperces időmérő szakasza van – hogy tovább bonyolítsuk – minden csapat egy-egy gyorskört mehet a rendelkezésre álló idő alatt, és a két kör legjobb idejét veszik alapul a rajtpozíció megállapításánál. A kvalifikációnál a 102%-os szabály érvényes, vagyis aki ezen kívüli időt autózik, az nem vehet részt a másnapi futamon. A fő futam időmérője hasonló elven működik, szintén kétszer mehetnek egy-egy gyors kört, de itt 15 perc áll rendelkezésre. A négy időmérő esemény szombat délután, mindössze 55 percen belül zajlik.


A sprint futam helyi idő szerint 11 órakor repülőrajttal kezdődik, és maximum 24 perc időtartamú (a körök száma a pálya hosszától függ). A futam alatt egy kötelező boxkiállás van, ahol tankolni nem lehet, csak kereket cserélni; azt is maximum 7 szerelővel. A boxban összesen is csak 10 szerelő lehet. A boxkiállási időszak is meg van határozva, sprint futamnál például a 8-20. kör között kell kijönniük a versenyzőknek. A végeredmény pontozása a Forma-1 pontozásával azonos, tehát az első nyolc helyezett kap pontot.

A főfutam állórajttal veszi kezdetét és maximum 69 percig tart (szintén a pálya hosszától függ a körök száma). Két kötelező boxkiállás van, ahol szintén nincs tankolás, tehát a stratégáknak a futam előtt ki kell számolniuk a futam befejezéséhez szükséges benzinmennyiséget. Itt az első 10 helyezett kap pontot, az első 15, a második 12, majd 10, 8, 6, 5, 4, stb. pontot kapnak a többiek. A leggyorsabb körért is bonusz pont jár. A két verseny első 10 helyezett csapata között osztják szét az 1 millió USD összegű pénzdíjat.

Egy érdekes kifejezéssel találkozhatunk az A1GP szabályzatát olvasva; ez pedig a “PowerBoost”, melyről elő hallásra a Knight Rider juthat eszünkbe, de itt nem KITT repülő (TurboBoost) funkciójáról van szó, hanem egy olyan rendszerről, mely az előzés elősegítéseként magasabb fokozatra állítja a motort. A funkció csak rövid ideig használható, a sprint futamon 4; a fő futamon pedig összesen 8 alkalommal.

A futamokat több televíziós társaság is közvetíti, tavaly még a magyar Hálózat TV is, de az idei listában nem szerepelnek. A szériáról bővebb információt az www.a1gp.com honlapon olvashatnak azok, akik kedvet kaptak az A1GP-hez az előbbi ismertető alapján.

A futamról helyszíni beszámolóval jelentkezünk a jövő héten.

A 2008/2009-es évi versenynaptár:
1. 2008. október 5. – Hollandia (Zandvoort)
2. 2008. november 9. – Kína (Chengdu)
3. 2008. november 23. – Malajzia (Sepang)
4. 2009. január 25. – Új-Zéland (Taupo)
5. 2009. február 8. – Indonézia (Jakarta)
6. 2009. február 22. – Dél-Afrika (Gauteng)
7. 2009. március 15. – Mexikó (Mexikó City)
8. 2009. március 29. – a helyszín jelenleg nem ismert
9. 2009. április 12. – Portugália (Algarve)
10. 2009. május 3. – Nagy Britannia (Brands Hatch)

Résztvevő országok/csapatok:
1. Ausztrália
2. Brazília
3. Kanada
4. Kína
5. Cseh-köztársaság
6. Franciaország
7. Németország
8. Nagy Britannia
9. India
10. Indonézia
11. Írország
12. Olaszország
13. Lebánón
14. Malajzia
15. Mexikó
16. Hollandia
17. Új-Zéland
18. Pakisztán
19. Portugália
20. Dél-Afrika
21. Svájc
22. Egyesült Államok

Görgess tovább az újdonságokért!

HIRDETÉS

Kapcsolódó cikkek

HIRDETÉS
HIRDETÉS

OSRAM

További hírek

HIRDETÉS
HIRDETÉS
}

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!