Az új hátsó szárny nem ölheti meg a Forma-1-et

Az FIA és a csapatok nem hagyják, hogy az idei évben bemutatkozó mozgatható hátsó szárny tönkretegye a versenyeket, jóllehet többen aggódnak amiatt, hogy az új eszköz komoly vitát fog generálni a Forma-1-ben.



Az FIA és a csapatok mindenkit biztosítottak afelől, hogy nem hagyják, hogy az idei évben bemutatkozó mozgatható hátsó szárny tönkretegye a versenyeket, jóllehet egyre többen aggódnak amiatt, hogy az új eszköz komoly vitát fog generálni a Forma-1-ben.

Mindezt a McLaren csapatfőnöke, Martin Whitmarsh mondta el, aki biztos abban, hogy a csapatok erőfeszítései a következő teszteken, illetve a szabályok intelligens implementálása biztosítani fogja, hogy az új szárny csak akkor legyen aktiválható, ha az fokozza az izgalmakat és a látványt a versenyeken.

Bár az elmúlt hetekben többen is aggodalmuknak adtak hangot az új szárny miatt, hogy azzal „mesterséges” lesz a versenyzés, a brit csapatfőnök meg van győződve arról, hogy minden a legnagyobb rendben, és pánikra semmi ok nincsen.

„Nagyon nehéz éles helyzetben előzni, és ez még inkább igaz a Forma-1-ben, hiszen profik a csapatok, kiválóak a versenyzők, szóval ebben a sportágban még nehezebb mindez” – magyarázta Whitmarsh.

„A legtöbb szériában egy előzés az előtted haladó hibájának konzekvenciája, és a hibák nem igazán gyakoriak a Forma-1-ben.”

„Úgy gondolom, hogy amit véghezvittünk, azzal egy eszközt adtunk a saját kezünkbe. A csapatok és az FIA között pedig folyamatos volt a párbeszéd, és azt hiszem, hogy a legmegfelelőbben reagáltunk mindenre.”

„Ha az egész egy totális csapás lesz, amit nem gondolok, akkor egyszerűen eltöröljük az eszköz használatát, vagy módosítunk annak működésén, ez ennyire egyszerű.”

Bár a Ferrari csapatfőnöke, Stefano Domenicali és a Red Bull technikai guruja, Adrian Newey is aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy az új szabályokkal szinte gyerekjáték lesz az előzés, Whitmarsh mindenkit megnyugtatott, hogy ez egyáltalán nem így lesz a gyakorlatban.

„Nem hiszem, hogy olyan könnyű lesz az előzés, hiszen a KERS (kinetikus energiatároló rendszer) is visszatér, amit számtalan módon és helyen lehet majd használni egy kör alatt. Igazából lesz egy légellenállás-csökkentett hátsó szárnyad, amivel támadhatod a KERS rendszerrel védekező autót, aminek ereje szintén nem elhanyagolható.”

„Vagy akár úgy kell majd támadnod, hogy aktiválnod kell a hátsó szárnyat illetve használnod kell a KERS-t, máskülönben nem fogsz tudni átlépni az előtted haladón. Igazából nem gondolom, hogy ezt meg lehetne előre jósolni.”

A csapatok és az FIA meghagyta a kiskaput arra az esetre, ha esetleg hozzá kellene nyúlni a mozgatható hátsó szárnyat érintő szabályokhoz az idei évben, amire csak abban az esetben kerülhet sor, ha annak használatával nem lesz egyszerűbb az előzés.

Bár a szárnyat érintő technikai specifikáció feketén-fehéren le van fektetve a szabályokban – miszerint a két szárnyprofil közötti távolság 10-15mm-ről 50mm-re növelhető a légellenállás csökkentése érdekében – a versenyben való pontos használatára vonatkozó szabályok még nem teljesen világosak.

A versenyzők csak akkor aktiválhatják a hátsó szárnyat, mikor az FIA által ellenőrzött GPS adatok szerint egy másodpercen belülre kerültek az előttük haladóhoz képest a pálya egy bizonyos pontján. A rendszert a rajt illetve a biztonsági autós fázis utáni rajtot követő harmadik körben lehet csak először használni.

Azonban annak érdekében, hogy a légellenállás-csökkentett hátsó szárny miatt ne legyen túl könnyű az előzés, az FIA minden egyes pályán előre kijelöl majd egy olyan zónát, ahol használni lehet majd a rendszert, és ez a zóna biztosan nem foglalja majd magában a versenypályák általában leghosszabb egyenesének számító rajt-cél egyenest.

Maradj még, olvasd el ezeket is!

Kapcsolódó cikkek

Friss hírek

 

 

 

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!