Az új szabályokkal sem lesz több előzés az F1-ben

Az FIA technikai tanácsadója, Tony Purnell figyelmeztetett, hogy a jövő évben bevezetésre kerülő radikálisan új aerodinamikai szabályok nem feltétlenül fogják izgalmasabbá és élvezetesebbé tenni a versenyeket a Forma-1-ben.

Az FIA technikai tanácsadója, Tony Purnell figyelmeztetett, hogy a jövő évben bevezetésre kerülő radikálisan új aerodinamikai szabályok nem feltétlenül fogják izgalmasabbá és élvezetesebbé tenni a versenyeket a Forma-1-ben.

A jövő évtől a csapatoknak sokkal szigorúbb aerodinamikai szabályok szerint kell megépíteniük versenygépeiket, melyek azt a célt hivatottak szolgálni, hogy növeljék az előzések számát a versenyeken.

Az autók a jelenleginél jóval magasabb és szűkebb hátsó szárnyat, illetve szélesebb diffúzort kapnak, hogy ezzel is csökkentsék az autók mögött keletkező légörvényeket, míg az első szárny szélesebb lesz, és egy kapcsolóval állítani lehet, hogy javítsanak a követő autó stabilitásán.

Az eredeti koncepció az volt, hogy az autók kevésbé legyenek érzékenyek az aerodinamikai tapadás csökkenésére, és a piszkos levegőben is ugyanolyan jól vezethetőek legyenek. Purnell azonban úgy gondolja, hogy a változtatások nem feltétlenül lesznek elegek ahhoz, hogy több legyen az előzés a versenyeken.

“Nem lehet pontosan megjósolni, hogy mi fog történni” – mondta az egykori Jaguar vezető a Racecar Engineering Magazine-nak adott interjújában. “Érzéseim azt sugallják, hogy az autók sokkal nagyobb leszorító erővel rendelkeznek majd, mint a megcélzott mínusz 50 százalék, így véleményem szerint a 2009-es autók leszorító ereje is igen nagy lesz, talán 70-80%-a a tavalyi szintnek. Éppen ezért azt gondolom, hogy az új aerodinamikai szabályok csak minimálisan hatnak majd ki a versenyzésre.”

“Abszolút biztos vagyok abban, hogy az autók jobbak lesznek, de sokan azt mondják, hogy egy reménytelen eseten dolgozunk, hiszen a követő autó mindig hatalmas hátrányban van a tiszta levegőben haladóval szemben. Felmerül a kérdés, hogy miközben az autók egyre jobbak lesznek, vajon elegendőek lesznek-e ezek a változtatások? Ezt egyelőre nem tudjuk megmondani.”

Purnell továbbá úgy gondolja, amíg a leszorító erő kulcsszerepet játszik egy autó teljesítményében, nem lehet drasztikusan megemelni az előzések számát a Forma-1-ben.

“Az én véleményem szerint, a Forma-1 – ahogy más együléses sorozatok – hatalmas dilemma előtt áll. Sajnálatos módon számos bizonyíték van arra, hogy az aerodinamika talán a legrosszabb dolog, mikor szoros versenyzést kell elérned.”


Így nézhet majd ki a jövő évi Ferrari

A jövő évben bevezetésre kerülő kinetikus energiatároló rendszer (KERS) lesz a másik nagy változás az idei évhez képest. Bár a legtöbb csapat óvatosan kezeli az új eszközt, és az azzal járó előnyöket, Purnell szerint az új rendszer hatalmas szerepet kap majd 2009-ben.

A KERS rendszer a fékezéskor felszabaduló energiát tárolja el, melyet a versenyzők egy, a kormányon helyet kapó gomb segítségével aktiválhatnak, ezzel elősegítve az előzéseket.

Igen ám, de mivel az új rendszer súlya az előzetes becslések szerint 25-60kg között mozog majd, és az autók hátsó részében kap helyet, komoly hátrányt is jelenthet, ugyanis a slick gumik bevezetésével mindenki arra törekszik majd, hogy orr-nehéz autókat tervezzen.

Az egység a becslések szerint akár 80 lóerő pluszt is jelenthet körülbelül 6.5 másodpercig, ám ez az előny eltörpülhet az autó megváltozott súlyelosztása miatti hátrányhoz képest.

Purnell azonban azt gondolja, hogy még ha egy kör alatt nem is jelent előnyt a rendszer használata, a kerék-kerék elleni csatákban elengedhetetlen lesz, így a csapatok nem engedhetik meg maguknak, hogy a KERS nélkül versenyezzenek a jövő évben.

“A KERS talán a legnagyobb kérdőjel, ami 60kW többletteljesítményt jelent, azonban azt egyelőre nem tudhatjuk, hogy az mire lesz elég” – magyarázta a szakember. “Kaptam olyan visszajelzéseket a csapatoktól, hogy a KERS szerepe kissé marginális lesz. Ami a köridőt, és a helyzet komplexitását illeti, nem biztosak abban, hogy beépítik az autóikba, azonban ha a versenyzésre gondolnak, akkor be kell látniuk, hogy nem hajthatnak pályára a nélkül.”

Bár egyesek szerint felesleges a KERS bevezetése, és voltak olyan kezdeményezések is, hogy halasszák el annak bevetését a Forma-1-ben, Purnell szerint az új rendszer mindenképpen jót tesz majd a sportnak, és fejlesztése sokkal inkább a kreativitáson, mintsem a pénzen múlik.

“Érdekes dolog, hogy az első években biztosan nem a pénzről, sokkal inkább a leleményességről, és a kreativitásról fog szólni az új technológia” – mondta a tanácsadó, aki szerint – ha nem javul a helyzet az előzések terén – az FIA-nak ismét változtatnia kell a szabálykönyvön.

“Az FIA álláspontja az, hogy megnézzük, milyen lesz a versenyzés az idei évben, és ha nem javul a helyzet, akkor közbelépünk. Ha újragondolásra van szükség, akkor újra kell gondolni a dolgokat.”

Görgess tovább az újdonságokért!

HIRDETÉS

Kapcsolódó cikkek

HIRDETÉS
HIRDETÉS

További hírek

HIRDETÉS
HIRDETÉS
}

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!