Fotó: Pirelli
HírekKiemelt

Betiltják a gumimelegítőket, jönnek a 18 colos kerekek az F1-be

2021-től betiltja a gumimelegítők használatát a Forma-1-ben a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA), és a tervek szerint bevezetik a 18 colos kerekeket a száguldó cirkuszban.

A következő gumibeszállítói szerződés a 2020 és 2023 közötti időszakra szól majd, az első évet viszont még a jelenleg érvényes, gumikra vonatkozó szabályok mellett teljesíti a mezőny.

2021-től viszont az első abroncsok méretét lecsökkentik 270 mm-re, a hátsók pedig 405 mm-esek maradnak, az átmérők viszont 670 mm-ről „700-720 mm-re” nőnek.

Mindez azt jelenti, hogy amennyiben a következő időszakban nem a Pirelli lesz a sportág kizárólagos gumiszállítója, az új gyártónak 1 évre a nulláról kell kifejlesztenie abroncsait, majd a következő szezontól jelentősen változnak a szabályok.

A gumimelegítők betiltása jelentheti majd az egyik legnagyobb kihívást. Ez korábban többször felmerült már, ám végül soha nem változtatták meg a szabályokat– elsősorban biztonsági aggályok miatt.

Az FIA szerint azonban van megoldás, habár a biztonság továbbra is elsődleges.

„A gumiknak biztonságos teljesítményt kell nyújtaniuk, amikor azok hideg állapotukban elhagyják a bokszutcát” – írják az FIA által kiadott dokumentumban.

„Az üvegesedési hőmérsékletet úgy kell megválasztani, hogy a gumik soha ne kerüljenek „üveges állapotba”, ha a környezeti- vagy pályahőmérséklet 10 °C felett van.”

Az FIA a tender kiírásában kiemelte, a prioritás továbbra is az, hogy „javítsanak a show-n”.

A tervek szerint 3 keverék lesz minden egyes versenyre: kemény, közepes és lágy. A szövegség az alábbiak szerint határozza meg a vegyületek milyenségét.

Kemény keverék: 2 másodpernyi degradáció az alap köridőt tekintve a versenytáv 22 százalékánál.
Közepes keverék: 2 másodpercnyi degradáció az alap köridőt tekintve a versenytáv 18 százalékánál. Körönként 1,2 másodperccel gyorsabb, mint a kemény keverék.
Lágy keverék: 2 másodpercnyi degradáció az alap köridőt tekintve a versenytáv 10 százalékánál. Körönként 2,2 másodperccel gyorsabb, mint a kemény keverék.

Az FIA azt reméli, a változtatásokkal több stratégiai variáció jön létre – elképzelései szerint az alábbi alapkoncepciókat kombinálva.

1 garnitúra közepes keverék + 1 garnitúra kemény keverék = 1 kiállásos verseny
1 garnitúra lágy keverék + 2 garnitúra közepes keverék = 2 kiállásos verseny
3 garnitúra lágy keverék + 1 garnitúra közepes keverék = 3 kiállásos verseny

A gumigyártóknak augusztus 31-ig kell beküldeniük pályázatukat, a technikai és biztonsági megfelelésekről pedig szeptember 14-ig döntenek majd, utána pedig a kereskedelmi szempontokat is figyelembe veszik.

Ha mindez megvan, a Liberty Media dönt majd a beszállító kilétéről, az FIA pedig ratifikálja a változásokat.

Szólj hozzá!