Megosztás:

Brawn: Azt akarjuk, hogy a rajongók is imádják az F1-es motorokat

A Forma-1 ügyvezetője szerint a motorhangnak komoly jelentősége van.
A Forma-1 ügyvezetője szerint a motorhangnak komoly jelentősége van. © Bahrain GP

A Forma-1 ügyvezetője, Ross Brawn szerint olyan motorokra lesz szüksége a jövőben a száguldó cirkusznak, mely nemcsak a gyártók és csapatok, de a rajongók kívánalmainak is megfelelő.

A jelenlegi V6-os hibrid erőforrásokat 2014-ben vezették be az F1-ben, a rajongók részéről pedig számos kritika érte őket, elsősorban azért, mert ezeknek köszönhetően a Forma-1-es autók a korábbi V8-as, V10-es vagy V12-es erőforrásokhoz képest kis túlzással hangtalanul suhannak a versenypályákon.

A jelenlegi megállapodás szerint a jelenlegi erőforrások 2020-ig lesznek használatban a Forma-1-ben, 2021-től pedig új motorformula léphet érvénybe a Forma-1-ben – az erről szóló egyeztetések pedig már el is kezdődtek.

„A jelenlegi motorokat nem igazán kedvelik a rajongók” – mondta Ross Brawn, a Forma-1 ügyvezetője a Motorsport-Magazin.com című német lapnak adott interjújában.

„A szurkolók a motorhangot hiányolják, és nem értik a technológiát, nincsenek meggyőződve arról, hogy erre a technológiára szükség van a Forma-1-ben. Amikor ezeket a motorokat tervezték, hol álltak a listán a rajongókra vonatkozó tényezők, a hang, a szenzációhajhászás, a lelkesedés és a szenvedély? Egyetlen dolgot sem vettek figyelembe ezek közül.”

Brawn azt mondja, fontos, hogy a rajongók érdekeit is szem előtt tartsák a jövőbeli motorformula kidolgozásakor. A szakember mindazonáltal kijelentette, nem akarják sutba dobni az eddig kifejlesztett technológiát.

„Az új motorok felépítése nagyon hasonló lesz. Van egyfajta romantikus elképzelés arról, hogy visszahozhatjuk a V10-es vagy V12-es motorokat, de kétlem, hogy ezt megtehetjük. A csapatok és a gyártók rengeteg pénzt áldoztak ezekre az erőforrásokra, nem akarjuk, hogy minden kárba vesszen. Szeretnénk egy megoldást a céljaink eléréséhez anélkül, hogy tönkre tennénk mindent, amit eddig csináltunk.”

A 62 esztendős szakember kifejtette, az új motorra vonatkozó célok egyértelműek: hasonló teljesítményűek legyenek, mint a mostani erőforrások, ám hangosabbak, ugyanakkor olcsóbbak legyenek elődjeiknél.

„Hiszem, hogy el tudjuk érni mindezt a belső égésű motor jelenlegi felépítésével is.”

Sajtóértesülések szerint 2021-től 1,6 literes ikerturbós motorokat használhatnak majd a Forma-1-ben hőenergia-visszanyerő rendszer (MGU-H) nélkül, egy sztenderdizált KERS-rendszerrel kiegészítve.

„Egy irányvonal kristályosodik, de nem hiszem, hogy a csapatok és a gyártók már kialakították saját elképzeléseiket. Nekem van egy személyes véleményem arról, hogy milyennek kellene lennie egy motornak, de könnyen elképzelhető, hogy megfelelő elemzés és érvek után egy másik irányba indulunk el.”

„Nem hinném, hogy a hatékonyság kell, hogy a legfőbb célunk legyen. Vannak más célok is, melyeket el kell érnünk. Ha ezeket meg tudjuk valósítani, ám legyen, hiszen nagyszerű az is, ha a gyártók és a mérnökök számára is vonzóak vagyunk. De meg kell győződnünk arról, hogy a rajongók is lelkesednek a motorokért. Ez pedig sikerülhet.”

MEGOSZTÁS:

Ezt olvastad már?

A Haas csapatfőnöke, Günther Steiner azt mondja, a Forma-1-nek szüksége lenne olyan csapatokra,...

Hozzászólások

( komment)