Élménybeszámoló: F1 vs. DTM

A DTM szériának igen sok F1-es vonatkozása van: volt F1-es pilóták, tesztpilóták, és esetleg leendő pilóták versenyeznek, de ez majd kiderül a cikkből.

A DTM szériának igen sok F1-es vonatkozása van: volt F1-es pilóták, tesztpilóták, és esetleg leendő pilóták versenyeznek, de ez majd kiderül a cikkből.

Egy hónapja éppen a barcelonai F1 tesztről repültem vissza Amsterdamba, amikor először láttam a zandvoorti pályát, a repülőgép ablakán kinézve. Gyönyörű helyen fekszik, nagyon közel a tengerhez, és dűnékkel, tavakkal van körülvéve. Ekkor döntöttem el, hogy felnézek a pálya honlapjára, hátha lesz valami izgalmas autós esemény a közeljövőben. Nagy örömmel nyugtáztam, hogy a július 11-i hétvégén a pályára látogat a DTM (német túraautó bajnokság).

Szombaton reggel sajnos az idő megint rossz volt, mint mindig, ha valami motorsport eseményre készülök a környéken. Egy órás vonatozás után megérkeztem a tengerpart melletti Zandvoort városába, ahonnan, az internetes tájékoztatás szerint a pálya mindössze 15 perc séta. Innen csak követni kellett a többieket, akik már láthatólag tudták merre kell menni. Az egészhétvégés Silver tribünjegyet sajnos nem sikerült megvenni a neten, és itt már csak szombatra lehetett kapni mindössze 41 EUR-ért (az utolsó darabot sikerült megszerezni). F1-en általában a magas árak miatt állójegyet szoktam venni, de itt a Silver jegy nagy előnye, hogy bebocsátást nyersz a paddockba is, ahova F1-en szinte teljesen lehetetlen bejutni, pláne futamhétvégén.


Az eső továbbra is zuhogott, én meg az ernyőmmel próbáltam védekezni, mely a holland eső egy bizonyos “alfaja” esetén reménytelen vállalkozás, mert jön mindenfelől, persze ez nem gátolhatott utamban, így rögtön a paddock felé vettem az irányt. A paddock bejárat mellett mindkét oldalon nagyon közel volt a pálya, fantasztikus volt ilyen közelről hallani az autók hangját (persze nem F1es autó…). A pit tetejéről néztem az edzést, ahonnan remek rálátás volt a boxutcára, célegyenesre, és a pálya hátsó részén még egy kanyarra is. Az eső alábbhagyott, így végre elő tudtam venni a fényképezőgépemet is. A héten tájékozódtam a versenyzőkről, csapatokról, és most próbáltam memorizálni, hogy ki kicsoda. Elég egyszerű volt, mert a hátsó oldalsó ablakon a név is rajta volt, és a kocsi felirataiból, színéből könnyű volt megjegyezni. A piros autó nagy fehér csillaggal Gary Paffett Mercije volt (F1 tesztpilóta- DTMes “kedvencem”). ExF1es pilóták is voltak a mezőnyben, úgymint a fekete Playboy nyuszis Audis Markus Winkelhock; a szürke narancssárga színű Audival Christian Albers (ki más lenne narancssárgában); a nagy Trilux feliratú fekete Merciben Ralf Shumacher. Külön érdekesség a két női pilóta, Katherine Legge (aki aznap volt 28 éves) és a szőke hajú Susie Stoddart, akikkel később találkoztam is.

A nagyon rövid szünet után az F3-sok következtek, ahol mindössze egy ismerős volt, a Williams F1 Team tesztpilótája, Nico Hülkenberg, akit júniusban Barcelonában is láttam F1 teszten. Az első körben az egyik autó törött szárnnyal jött a boxba, és éppen “alattam” cserélték ki a szerelők, majd megérkezett egy másik autó, melynek az első szárnya volt kissé hiányos (valószínűleg ők ketten találtak egymásra.). Úgy döntöttem, ebből ennyi elég, inkább körülnézek a környéken, ha már erre is lehetőségem adódott.


A paddock kialakítása úgy lett megoldva, hogy a box és a kamionok között álltak a sátrak, így sok pilóta nem mászkált ezen a területen kívül. Összesen 19 versenyző van a mezőnyben, versenyzőnként 1 (esetleg 2) kamionnal jöttek. A 13as rajtszám itt is kimaradt, és rejtélyes módon 17es sincsen. A kamionok előtt sétálgattam, amikor megállított egy lány, és a két női pilóta nevében meghívott egy délutáni pezsgőzésre, amire csak nők hivatalosak. Persze örömmel tettem eleget a meghívásnak, de erről majd később.

A paddock végénél volt a Dunlop (hivatalos gumiszállító) kamionja, és néhány egyéb csoda, két Le Mans széria autó (Jos Verstappen is ebben versenyez, ő vasárnap ment pár PR kört az autóval), egy Red Bullos Toyota Carmy (Scott Speed exSTR F1 pilóta autója – akit nem nagyon ismertem meg, de aztán mégis ). Itt még Red Bull itókával is megkínáltak, melytől szárnyakat kaptam. Annyira lefoglaltak az események, élmények, hogy nem is igen érzékeltem, hogy már dél van, és én alig ettem, vagy ittam valamit (ilyen általában csak az F1-en fordul elő). A két autócsoda később a pályára gördült, és szórakoztatta a tömeget, amíg mi a pitlane végénél a kerítésnél várakoztunk.


A várakozás célja a bejutás a boxutcába, és a rendelkezésre álló alig 30 perc alatt a lehető legtöbbet látni a boxokban folyó munkából, és az autókból. Kapunyitás után nekiiramodtunk, én rövid nézelődés után bevetettem magam Gary boxa elé, amit csak 2 perccel azután végre ki is nyitottak, és előtűnt a piros motorháztető, lámpák, vagyis a kocsi teljes elejét borító műanyag borítás…. mindez a földön, mert a motortérben a szerelők tevékenykedtek. Kicsit továbbmentem, mert az Audik a boxutca másik végében voltak, és meg akartam nézni őket. Nem tudtam végigmenni, és mindenhova benézni, mert már elkezdték kiterelni az embereket, mint a birkákat (nem nagyon akaródzott senkinek elhagyni a helyet). A nagy élmény után továbbsétálva az F1-es SC pilótát Bernd Mäylandert láttam, aki elvitt pár emberkét egy körre a Mercijével (több autó is körbe vitt pár szerencsés embert).

Megint rákezdett az eső. Felmentem egy kisebb tribünre, ami nevetségesen rossz állapotban volt, így inkább el is hagytam, mielőtt teljesen összedől. Közeledett a fél 4, így elindultam a megbeszélt helyre, ahol már többen várakoztak, hogy találkozhassanak a két női DTM pilótával, és együtt pezsgőzzenek vele (persze a lányok nem ittak, aznap még az időmérőn vezetniük kellett). Hamarosan megjelent Susie Stoddart a Mercedes pilótája, és üdvözölt bennünket. Sajnos minden, amit mondott németül volt, sokat nem értettem belőle, csak annyit, hogy amikor bekerült, akkor kötelező volt németórákra járnia, és egy poént arról, hogy egy elsőbbségadásnál cikizte valamelyik pilótatársa, hogy most a női “jobbra” vagy a simára gondolt-e. Megjelent Kathereine Leege is az Audi angol versenyzője, aki korábban évekig Indianapolisban versenyzett. Említette, és Susie is megerősítette, hogy túl kevés a női pilóta és jó lenne, ha több lenne a motorsportban. Autógramm osztogatás után odamentem Katherinehez, és mondtam neki, hogy szívesen versenyeznék én is, bár kicsit el vagyok késve ezzel. Szerinte (is), mert ő éppen 19 éve kezdte, 9 éves korában. Ezután megköszöntem a lányoknak a meghívást, sok sikert kívántam nekik, és elindultam Gary-re vadászni.


Susie csapattársa Gary Paffett, a McLaren tesztpilótája, őt szerettem volna elkapni, ezért megkérdeztem egy szerelőjét, hogy mikor jön vissza. Azt válaszolta, hogy kb. fél órával az időmérő előtt várjam a kamion előtt. A Porsche kupából semmit nem láttam a pezsgőzés miatt. A Seat Leon kupából se sokat, csak kivetítőről, mert Gary-re vártam, és az újra leszakadó eső ellen menekültem. Olyan hideg volt, hogy majd megfagytam, ráadásul a szél is fújt. Épp Christian Albers adott interjút nem messze tőlem, amikor végre megjelent Gary egy robogón. Kértem tőle autógrammot, és beszéltünk pár mondatot. Megismert, mert épp egy hónapja találkoztunk a barcelonai F1 teszten. Sok sikert kívántam neki is, majd felmentem a tetőre, hogy jó helyet találjak magamnak az időmérőre, lehetőleg a Mercedes boxok felett.

Lassan megjelentek a boxutcában a pilóták, először Niki Lauda fia Mathias, majd Gary, aki odaugrált (bemelegítésképp) Mathiashoz. Erre Mathias egy hatalmas kickboxrúgást mutatott be Gary orrától 10 cm-re. Jól elbolondoztak, Gary játékból beboxolt párat válaszképp. A többiek is sétálgattak, beszélgettek, melegítettek, a média fő célpontja Mattias Ekström volt (jelenleg az összesített tabella második helyén áll, és a vasárnapi versenyt ő nyerte meg).


Eljött az idő, és pár perccel 17:40 előtt mindenki beült az autójába, és beindították a motorokat. A piros lámpánál felsorakozott 8 Mercedes, majd amikor zöldre váltott, nekilódultak. Többször bejöttek kerékcserére, így jó képeket lehetett csinálni róluk. Itt is több részre van bontva az időmérő, a két lány, valamint Lauda és Ralf már az elsőben kiestek, mert a szünet alatt gyalog mentek a boxutca elejéhez.

Gary a második részben úgy indult neki tankolás után, hogy csikorogtak a kerekei, ráadásul majdnem belement valakibe. Gary, Albers és Winkelhock a másodikban esett ki, így mivel több ismerős nem volt, a harmadik rész kezdete után búcsút vettem a pályától és elindultam kifelé.


Gondoltam veszek valami emléket, hogy erre a remek DTM élményre emlékeztessen. Az árusokat keresve belefutottam a F3-asok sátraiba, így azt is körbejártam, fotóztam. Vettem egy DTM-es plüssmacit, és a Mercedes sátránál begyűjtöttem néhány ingyenposztert és képeket a pilótákról (sajnos Gary-ről már nem volt). Az Audinál olyan hatalmas Audi posztert osztogattak, hogy alig bírtam összetekerni, kicsit meg is tört (kb. 1,5 x 2 m). Búcsúzóul a Ralf Schumi papírbábúval készült egy közös fotó, majd elindultam hazafelé, hogy a vonathoz érjek, mielőtt újra elered az eső.

A kellemes szombati nap után a vasárnapi futamot már a TV-ben néztem. Bezzeg szép napsütéses idő volt aznap, az esős rossz időt elfújta a szél. Természetesen nem bántam meg, hogy elmentem, hiszen minden várakozásomat felülmúlta ez a szombati nap. F1 rajongóként nem gondoltam, hogy egy más széria versenye is ennyire tetszik majd. Persze ezzel nem azt mondom, hogy jobb, mint a F1 (egy F1 rajongó ilyet sosem mondana), de itt külön élmény volt a paddockban sétálgatni; a boksz tetejéről fényképezni; közelről látni az autókat és kerékcseréket; valamint volt, jelenlegi és leendő F1-es emberkékkel találkozni. Csak ajánlani tudom mindenkinek. 🙂

Most hétvégén a Nürburgringen versenyeznek, augusztus 31-én az angliai Brands Hatchben, ahol Lewis Hamilton is parádézni fog a Vodafone McLaren Mercedesével. A szériáról a www.dtm.com honlapon lehet bővebb tájékoztatást kapni, ha valaki esetleg kedvet kapott, és lehetősége van egy futamra elmenni a közeljövőben.

További képek a galériában

Tagscherer Katalin (TCat)

Görgess tovább az újdonságokért!

HIRDETÉS

Kapcsolódó cikkek

HIRDETÉS
HIRDETÉS

További hírek

HIRDETÉS
HIRDETÉS

Hírlevél