Exkluzív: A háttér előtérben – McLaren

Exkluzív interjú a McLaren Mercedes munkatársával, akinek segítségével kicsit betekinthetünk a McLaren Forma-1-es tesztcsapatánál végzett háttérmunkába.

Exkluzív interjú a McLaren Mercedes munkatársával, akinek segítségével kicsit betekinthetünk a McLaren Forma-1-es tesztcsapatánál végzett háttérmunkába.

Daviddel egy évvel ezelőtt Barcelonában találkoztam először.

Emlékszem, segíteni szerettem volna neki az utolsó tesztnapon, amikor lebontották a motorhome-ot, de annyira nehezek voltak az asztalok, hogy meg sem bírtam őket mozdítani.

Szerencsére – valószínűleg a dolgozók érdekében – azóta lecserélték őket.

Dave 13 éve dolgozik a McLaren csapatnál, ahol különböző projektekben vett részt, mint a túraautó bajnokság teszt csapata, és Formula 3000 verseny csapata, mellyel Nick Heidfeld 1999-ben bajnoki címet szerzett. A McLaren Mercedes tesztcsapatában pedig már majdnem öt éve dolgozik.

Amikor éppen nem tesztelnek, akkor Wokingban dolgozik, többek között a gépjárművek karbantartása (tisztítástól a szervizelésig) a feladata, valamint sokszor kell F1-es autó alkatrészeket hoznia-vinnie.

Nem volt könnyű időpontot találni az interjúra, mert mindig van valami dolga: ha elromlik valami, akkor azt kell megszerelnie; ha várható egy VIP vendég, akkor neki kell kimenni a reptérre… stb. Mindezt mosolyogva teszi, már évek óta.

Mikor kezditek az előkészületeket a tesztre, Wokingban?
A tesztek befejezése után mindent összepakolunk, és visszaviszünk Wokingba, a McLaren Technology Centerbe. A kamionokat kitakarítjuk és lemossuk. Csak azokat az alkatrészeket, eszközöket vesszük ki a kamionból, amik el vannak törve, javítást vagy tisztítást igényelnek. Az összes többi dolog marad a helyén, így a kamionok többsége a felszereléssel együtt várja a következő tesztet.


Mennyi időt vesznek igénybe a helyszíni előkészületek?
A kamionok megérkezése után két napig tart, amíg minden a helyére kerül, és tesztre kész. Néha viszont megesik, hogy a pályán egy másik rendezvény is van pár nappal korábban, és akkor egy napunk marad a két napos munkára. Ez eléggé megnehezíti a dolgokat, de nem lehetetlen.

Amikor két nap áll rendelkezésre, akkor az első nap délutánján 5-6 óra körül befejezzük az aznapi feladatokat, másnap pedig addig dolgozunk, amíg el nem készül minden. A teszt előtti napon a legtovább a szerelők maradnak, akik az autót készítik fel, de általában megpróbálunk minél hamarabb végezni a munkával.

Hány kamion szálltja a felszerelést a tesztekre?
Erre a barcelonai tesztre összesen 9 kamionnal érkeztünk, melyből kettő kisegítő kamion; egy a konyhai felszerelést szállítja – és egyben a konyha is – és a motorhome.

Csak úgy lehet bejutni a motorhome kamionba, ha beütöd a titkos kódot. Mi van belül?
Ha felmegyünk a lépcsőn, akkor jobbra és balra is nyílik egy helyiség. Az egyik egy iroda, amiben összesen 10 mérnök dolgozik, közvetlen kapcsolattal a McLaren központjával. A másik oldalon pedig egy pihenő szoba van a pilótáknak.

A versenyekre hány kamion szállítja a felszerelést, összehasonlításképpen?
A motorhome a futamhétvégékre sokkal nagyobb, és csak ennek az összeszerelése 2,5 napig tart. A kamionok a verseny előtti hétfőn vagy kedden érkeznek meg. Összesen 20 kamion szállítja a McLaren felszerelését, ebből 14 kamion pedig csak a motorhome-ot.


A tengerentúli versenyekre hogyan jut el a felszerelés?
Mindent dobozokba teszünk, és az összes csapat felszerelését hat repülőgép szállítja a tengerentúli futamokra.

Együtt indulnak a tesztre a kamionok Wokingból?
Nem, akár 1-2 nap különbség is lehet az első és utolsó kamion indulási ideje között. A legutolsó kamion hozza a versenyautókat.

Hol van hely ennyi kamionnak?
Legtöbbje csak kisegítő kamion. Csak annyi ideig van a boxutcában, amíg a le- és felpakolás megtörténik. Ezek a kamionok a bejárat melletti parkolóban vannak “elszállásolva”.

Hány sofőr vezeti a kamionokat?
Általában ketten jönnek egy kamionnal, de én egyedül szoktam. Meg van határozva, hogy 4,5 órát lehet egyfolytában vezetni, aztán pihenőt kell tartani, és egy nap maximum 10 órát tölthetünk a volánnál.

Sokkal könnyebb a dolgotok a schengeni csatlakozás óta? Természetesen nem Angliára gondolok, hiszen nem csatlakoztak.
Igen, sokkal könnyebb azóta az életünk. Régen annyira lassan lehetett átjutni a határokon, és nagyon sok időt vett igénybe. Most Angliából Barcelona 18 órás út, korábban ez 6 órával több volt.


Mit csinálnak a kamionsofőrök a tesztek és a versenyek ideje alatt?
Főleg pihennek, mivel az út megtétele 3-4 napot is igénybe vesz, ami igencsak megerőltető, és kemény munka. Néha hazarepülnek, néha a szállodában maradnak addig, amíg nincs szükség a szolgálataikra. Például Magny-Cours-ból nincs repülőjárat, a vonatút pedig majdnem egy napig tartana, így nem éri meg visszamenni. Ilyenkor az adott városban töltik azt a pár napot.

Te vezetsz is, és a tesztek alatt pedig végig dolgozol, hogy is van ez?
Egy három napos teszt 12 napos munka számomra. Egymás után hat napot dolgozhatunk, aztán 24 órát pihennünk kell. Majd ha újabb hat napot dolgozunk, akkor már 45 órát kell pihennünk utána.. Amikor megérkeztem (péntek), akkor vettem ki a 45 óra pihenést, holnap (csütörtökön) pedig a 24 órát. Pénteken pedig elindulok a kamionnal vissza Wokingba.

A teszt utáni összepakolás mindig gyorsabb, ha jól láttam?
Igen, a gravitáció segít, hogy hamarabb végezzünk, mert minden “gyorsabban jön lefelé, mint megy felfelé”. A másik ok pedig, hogy amikor összeszereled, akkor mindennek szépnek, és tisztának kell lennie, így arra is időt kell szánni, hogy csillogjon-villogjon minden. Amikor összepakolunk a teszt végén, akkor nem foglalkozunk ezzel, az a lényeg, hogy minél hamarabb végezzünk.

A csapat többi tagja mikor érkezik a városba?
A boxban dolgozók a felállítás napja előtti nap érkeznek, a szerelők és a mérnökök általában másnap. Összesen 80 ember dolgozik a teszthétvégén a helyszínen, ez a versenyhétvégén 120 ember, beleértve a marketingeseket is.


Mikor kezdődik naponta a munka?
A szabályok szerint nem dolgozhatunk többet 12 óránál egy nap. Így általában reggel 10 órakor kezdek és este 10-11 óra körül végzek. A legkorábban – 6:30-kor – a konyhán dolgozók érkeznek a teszt helyszínére, és este fél 9 körül végeznek. A szerelők reggel 7-re jönnek, és akkor távoznak, amikor befejezték a munkájukat, ez nagyon gyakran éjjel 1-2 óra is lehet. Hosszú nap ez számukra.

A pilóták és a szerelők ugyanabban a hotelben laknak?
Nem, pontosan azért, mert nem nagyon lehet 80 főt elszállásolni egy helyen, ezért gyakran 2-3 szállodában vagyunk elszállásolva. A szerelők az egyikben, a mérnökök és a pilóták pedig a másikban.

A következő, két egymás utáni héten megrendezendő teszten ugyanaz a tesztcsapat vesz részt?
Igen, egy hét Jerezben, egy hét pedig Portugáliában, és ugyanaz a csapat csinálja. Mivel eléggé fárasztó, és ráadásul két autóval tesztelünk, így a versenycsapatból is besegítenek páran. Kemény munka, de ez a munkánk, és élvezzük. Szükség van egy kis változatosságra a gyárban végzett munka mellett.

Hányan dolgoznak a konyhán és vesznek részt a csapattagok ellátásában a teszt alatt?
Összesen hárman, két szakács és egy felszolgáló, de gyakran a konyha-kamion sofőrje is besegít, ha szükség van rá.

A versenyen hányan dolgoznak a konyhán és a motorhome-ban?
Összesen 17-en, 12 felszolgáló és kisegítő, valamint 5 szakács.


A tesztek alatt a legtöbb csapat meleg ebédet fogyaszt, míg a McLarennél szendvics és saláta a választék. Azért van, hogy időt spóroljatok?
Pontosan, fontos, hogy hatékonyan használjuk ki az időt.

Mikor van így lehetőség pihenésre? A többi csapatnál leülnek, és nyugodtan megebédelnek, ami pihenés is.
Kemény munka, de élvezzük, és este pedig mindig finom vacsorát eszünk, és akkor pihenünk.

Milyen ételeket esztek vacsorára?
A szakácsok feladata, hogy a megfelelő ételeket készítsék, mely egyenlő részben tartalmaz húst és friss zöldségeket, salátát és gyümölcsöt, és néha a kedvencemet, a “banoffe pie”-t (tipikus angol sütemény).

Mit esznek és isznak a pilóták általában?
Tésztát, tonhalat, egészséges és protein gazdag ételeket, mert szükségük van az energiára. A személyi edzőjük állítja össze a menüt, és szolgálja is ki a pilótát. Ezen kívül a szigorú fitnesz programjukra is ügyel.

Speciális folyadékokat isznak, amely hidratálja őket, pláne versenyek előtt, ahol két liter folyadékot is vesztenek.

Köszönöm szépen, hogy beavattál minket a McLaren logisztikájának rejtelmeibe.
Nagyon szívesen.

Dave és a csapat most éppen Jerezben van, de délután összepakolnak, és holnap reggel indulnak az onnan 370 kilométerre található új portugál pálya felé, hogy ott folytassák a munkát.

Görgess tovább az újdonságokért!

HIRDETÉS

Kapcsolódó cikkek

HIRDETÉS
HIRDETÉS

További hírek

HIRDETÉS
HIRDETÉS

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!