Exkluzív: F1 tes(z)tközelből – Barcelona 2009 (II. rész)

Helyszíni beszámoló a márciusi spanyolországi kollektív forma-1-es teszt eseményeiről…(folytatás)

Helyszíni beszámoló a márciusi spanyolországi kollektív forma-1-es teszt eseményeiről…(folytatás)

Szerdán reggel úgy döntöttem, hogy kicsit kevesebb kilométert teljesítek a nap folyamán, mert az előző napi ide-oda gyaloglás következtében kicsit nehezen ment a lábra állás. Lementem a pitlane-be, hogy lássam, kik ülnek autóba az utolsó előtti tesztnapon. A pilóták kicserélődtek, átvette a stafétát a “másik műszak” majdnem minden csapatnál. Egyedül, Brawn GP-nél tért vissza Button, aki előző nap pihenőzött, valamit a Renault-nál Alonso folytatta az előző nap megkezdett háromnapos maratoni programját, míg a többi pilóta “csak” két-két napot teljesített (Piquet értelemszerűen csak egyet).


Minden box előtt nézelődtem, fényképezgettem egy kicsit, majd továbbálltam. Szép napos idő volt, és mivel annyira siettem reggel, nem hoztam magammal semmi innivalót. Kedvem és erőm viszont nem volt átsétálni a másik oldalra, pláne mivel most a garázsokon sem lehetett keresztül menni. Szerencsére a csapatok több alkalommal is kisegítettek ásványvízzel, vagy üdítővel.

A hangos füttykoncert jelezte, hogy Lewis Hamilton is tesztel, aki előző nap vett át egy rangos kitűntetést II. Erzsébet királynőtől (Brit Birodalmi Érdemrend tagi fokozata, Lewis motorsportért tett szolgálatáért). A főtribün első része teljesen megtelt, és csak elvétve lehetett látni egy-egy Lewis Hamilton drukkert, akik igen merész módon az Alonso rajongók között álltak. Mindezt ráadásul kezükben angol, Lewis Hamilton feliratú zászlókkal, így komolyan kezdtem aggódni a testi épségükért. Szerencsére az F1 még mindig nem foci-szintű veszélyekkel teli, bár elképzelhető, hogy a nézők nagy része az esti Barcelona-Lyon BL meccsre melegített a füttykoncerttel. A brazil zászlók is megjelentek a Ferrarival szemben, de természetesen a Fernando Alonsót éltető spanyol zászlók voltak többségben.


A McLaren melletti garázsban ismét ki volt állítva egy autó, mint tavaly, és egy szimulátor is ki volt rakva a vendégeknek, akik egész nap szorgalmasan cserélgették a kerekeket, és próbálták megdönteni a rekordot a McLaren kinézetű szimulátorban, amit magam is szívesen kipróbáltam volna, de mivel nem voltam a csapat VIP vendége, ezért nem tehettem.

A Ferrarit jó ideig nem láttam, pedig most Massa kellett volna, hogy gyűjtse a kilométereket. Mint kiderült, az elsők között volt, akik ma megkezdték a tesztet, ám 8 kört tudott csak megtenni, mert valami gondja akadt az autóval.


A BMW Sauber több alkalommal teljes felszerelésben box-kiállást gyakorolt, és a kerékcsere folyamán előkerültek az esőgumik is, melyeknek bevetésére szerencsére ezen a teszten nem volt szükség. Mclarenesek is teljes harci díszben pompáztak, ráadásul a tűzálló maszkot mintegy turbánként hordták a fejükön, melynek egy törökországi teszten igen nagy sikere lett volna. A Brawn GP-s szerelők is be volt öltözve, egyelőre még sima fehér overálba. A “nyalókás” embert könnyen meg lehetett különböztetni (már akkor is amikor a nyalóka épp nem volt a kezében), mert piros tűzálló maszk volt a fején, míg a többieknek sima fehér.


Egyre több csapat vetette be a rikító zöld csíkkal díszesített lágy abroncsokat. Az STR külön kiállítást is rendezett belőlük az egyik boxuk előtt. Rosberg sétált ki egy kicsit a pitlane-hez, és kiintegetett a tömegnek. Vettel Red Bullja állt meg valahol a pályán, így ebéd előtt nem sokkal megint le kellett állítani az edzést. A délutáni edzést is miatta kellett pár perccel korábban befejeznie a csapatoknak. Azon tűnődtem, hogy sokszor több, mint fél óra is elmegy az értékes tesztidőkből azzal, amíg összeszednek és behoznak egy-egy autót. Éppen ezért be lehetne vezetni valamiféle hosszabbítást.


A Force India feletti részen jóval kevesebb rajongó volt, de német barátnőm rendületlenül lengette az olasz zászlót kedvencének Giancarlo Fisichellának. Néha összeintegettünk, és ő boldog volt ott a tribünön is a boxokkal szemben. Nem vágyakozott a paddock látogatásra sem, mindössze annyit kért, hogy a kis füzetecskéjét írattassam alá Giancarlóval, és Adriannal is (akit ő ugyan nem kedvel, ily módon remekül kiegészítjük egymást).

Ebédszünetben végre tudtam kicsit beszélgetni Adrian Sutillal, aki a szabad délelőttjét még a pályán töltötte. Fisichellától is begyűjtöttem az autogramot, és majdnem sikerült Mr. Mallyától is egyet grátiszban beszerezni, ha megtaláltam volna a filcemet. Ha gyorsan kell előszedni, akkor általában nem szoktam megtalálni. A Force India vezér tovatűnt, így már csak a sofőrjével beszélgethettem, aki azért tűnt fel, mert elegáns hosszú szövetkabátban ácsorgott a tűző napsütésben, és bár csak 18 fok volt, azért jócskán túl volt öltözve.


Nico Rosberggel már egy hivatalos villáminterjú keretein belül beszélgettünk kicsit, aki szerint lassan kirajzolódnak az erőviszonyok a különböző csapatoknál, de konkrétumot nem szeretett volna említeni. A Williams eddig jónak tűnk, de meglepetésekre biztosan számíthatunk, például az erősebbnek tűnő csapatok hátrébb is végezhetnek egy-egy futamon, az eddig gyengébbek pedig előrébb. Ezt a gondolatot a hét folyamán több pilótától is hallhattuk.


Hatalmas csalódás ért, amikor a McLarennél nem volt tonhalas majonézes szendvics, lehet, hogy azért voltam büntiben, mert átszoktam a Red Bullhoz. Egy sonkásmustárossal kellett beérnem, amit az egyik kamion platóján ülve fogyasztottam el. Aznap ugyanis nem lehetett bemenni a motorhome-ba a vezetőség miatt. Állítólag sok vezető eljött, bár én egyet sem láttam. Természetesen csak Lewis teljesítményére voltak kíváncsiak, mert csak erre a két utolsó napra jöttek el. Erről Heikkinek nem tudom, mi lehet a véleménye…

Pár kollegával kimentünk a szervizútra, de már csak az edzés vége felé. Egyszer csak elénk került a szervizúton az a trailer, ami az összetört McLarent szállította vissza. Mi szinte üldözőbe vettük, amelyen jót mosolyogtak a szerelők, de a teszt team vezető már kevésbé, ugyanis nagyon csúnyán nézett – bár ez nem újdonság tőle.


A pálya szélén Schumachert és Barrichellot is láttuk, természetesen nem együtt. Rubens egy Hondás mérnökkel figyelte az autókat az 5. kanyar után, Schumi pedig a 3. kanyarnál állt, ahol Lewis kicsúszott. Végig is nézte amint a McLarent felteszik a szállító autóra, sokak szerint kémkedési szándékkal.

Alig egy óra múlva a McLaren is visszatért a pályára, de addigra mi már majdnem a az utolsó sikánnál jártunk a pályabejárás kapcsán. Ez a sikán a lehető legjobb hely a fényképezésre, éppen ezért is vetekszik az itteni tribünök ára a főtribünével. Pár perccel öt óra előtt – mint már említettem – Vettel kicsúszásával véget ért a 3. tesztnap. Visszasiettünk a célegyeneshez, ahol néhányan még rajtot gyakoroltak.

A leggyorsabb Button volt a Brawn GP csillagával. Reméljük, nem egy hullócsillag csupán, melynek fénye hamarosan kialszik. Második helyen Massa, harmadik helyen Kubica zárta a tesztet, köridők tekintetében. A körök száma szerint Buemi (140), Button (124) Massa/Kubica (109-109) volt a sorrend. Lewis Hamilton volt a leglassabb, 2.5 másodperccel elmaradva Button idejétől. Eddig mindhárom napon az utolsók között voltak a McLaren autói. Nem erre számítottunk, de ők se. A csapat gondterhelt tekintete őszintének tűnt, és pár napja is azt állították, hogy nem csak taktika, hanem tényleg problémák vannak.


Kicsit későbbre volt kiírva a Fernando Alonso interjú a Renault motorhome-jában, mely szinte teljesen megtelt 10 perccel kezdés előtt. Már bejutni sem volt egyszerű, a motorhome-ot is biztonsági őrök vigyázták. Odakinn is hatalmas volt a tömeg, akik mind Fernandóra vártak a bejárat előtt. Egyszer csak megjelent a kordonok közötti keskeny úton maga Fernando Alonso, és kiosztott sok autogramot, mire végre beért a rá váró újságírókkal telt sátorba. Először spanyolul nyilatkozott, gondoltam kihasználom az alkalmat, és készítek pár fényképet. Sokat viszont nem lehetett látni belőle az őt körülvevők miatt. Végre az angol interjúra került sor. Mivel még többen lettek, csak annyit tudtam tenni, hogy odajuttattam a diktafonomat az asztalra. Portimao-ban egyéni és csapat világbajnoki címekről beszélt, azóta úgy láttuk, hogy az autó erre még nem alkalmas. A jó szokását folytatva pozitívan nyilatkozott. Az erről készített interjú a honlapon olvasható.


Később a Renault sátrában még beszélgettem pár ismerőssel, de elég hamar visszatértem a szállásra, hogy kicsit kipihenjem magam az utolsó tesztnapra.

Csütörtökön reggel hiába kémleltem az ablakból a pályát, mert akkora köd borította a környéket, hogy 100 méterre sem lehetett ellátni. A reggeli indulás miatt nem aggódtam, mert joggal feltételeztem, hogy a pályán is ilyen állapotok uralkodnak, akkor pedig nem nagyon fog időben elkezdődni a teszt, pláne ha a mentőhelikopter sem tud felszállni. Jó lett volna, ha nem a januári portimao-i menetrend szerint zajlik az utolsó tesztnap, ahol a trópusi vihar miatt törölni kellett a programot.

Amikor odaértünk, Timo Glock még a Toyota sátrában reggelizett, és a többiek is várakozó üzemmódban voltak. Nem vesztettünk tehát semmit a fél óra késéssel. Lassan felszállóban volt már a köd, így zöldre váltott a lámpa, és a teszt további részében gyönyörű napos volt az idő.


A Brawn GP vezetősége is megjelent (akik perpillanat még ugyanazok, mint tavaly a Hondánál), feszülten figyelték Jenson Buttont, amint ismét csodát művel az ex-Hondával. Sokan megkérdőjelezik az autó szabályosságát, pedig nem elképzelhetetlen, hogy egy jó autót raktak össze. Főleg ha tényleg már tavaly, év eleje óta dolgoznak rajta. Kicsit sántít viszont a KERS téma, melyről mindig azt mondták, hogy remekül haladnak a fejlesztésével, most pedig azt nyilatkozták, hogy nincs is KERS-sük.

A BMW előtt nagy volt a készülődés, a csapat versenyfelszerelésben, feszülten pakolászott, és a box elé kikerültek a rajtprocedúrához használt eszközök. Robert Kubica kigördült a pályára, majd vissza a boxutcába, és beállt a box elé. Előkerültek a paravánok, mellyel teljesen körbevették a BMW Saubert. A szomszédból a mclarenesek gyülekeztek, és kíváncsian nézték, hogy milyen események zajlanak most a BMW Sauber háza táján.

Kubica kiszállt, nézelődött, majd visszament a boxba a kis szívószálas vizes palackjával. Amikor visszatért, beszállt az autóba és minden a már ismert rajtprocedúrás forgatókönyv szerint zajlott. Kicsit közelebb mentünk a paravánhoz, és ezt engedték is, mivel látták, hogy nem használjuk a fényképezőgépünket. Aki azonban “benyújtotta” a paraván felett a gépét, arra rászóltak. Végre beindították a motort, és Kubica nekilendült a 64 körnek. A “verseny” végén, amikor beállt a boxutcába, még az orrcserét is gyakorolták, melyre nagy valószínűség szerint több szükség lesz majd az idei szezonban, tekintve az első szárny magasságát – vagyis alacsonyságát – és szélességét.


A nap folyamán a többi csapat is csinált hasonló boxkiállás gyakorlást, verseny szimulációt, de ilyen teljesen élethű szimulációt egyikük sem mutatott be. Kubica tehát már szezon előtt letudta elvileg a Spanyol Nagydíjat. Sajnos azonban ez a teljesítmény nem számit bele a pontversenybe, viszont jó bemelegítés az idei első futamra, és az autó megbízhatóságáról, viselkedéséről is többet tudhatnak meg a mérnökök és szerelők.


A lelátón felfedeztem néhány Nico Rosberg rajongót, akik egy transzparenst szorongattak, a felirat szerint: “nem Alonso, nem Massa, hanem csak Rosberg”. Két lányhoz tartozott a lepedő, több embert nem láttam a környéken. Jó néha más szurkolókat is látni, mint a “nagyokét”. Remélem, hogy a pilóták is látják ezeket, és örülnek neki.

Ebédszünetben a szokásos pilótavadászokat figyeltem. Az egyikük (lány) meglátva Lewist, rögtön puszival köszöntötte, nagy ölelés… és boldog mosoly mindkettejük arcán. Ha Nicole (Lewis barátnője) ezt látná… Lewis visszatért a boxba, a lány olyan boldog volt, hogy ugrált örömében. Persze ezt a pilóták nagy részével megcsinálja, és szerintem csupán ezért jár a tesztekre, egész nap a paddock-ban sétálva. Másik fő célpontja Fernando Alonso, akivel legalább 15 közös képét számoltam az Interneten.

A Ferrari előtt álltam, ahol a tömeg éppen Massára várt. Végül megjelent éppen mellettem. Olyan közel volt, hogy nem fért bele a feje a fényképezőgépem keresőjébe, amikor le akartam fényképezni. Kiosztott pár autogramot, de mosolyogni ő sem mosolygott most. Kicsit odébb Sebastien Buemi és Christian Horner telefonáltak egymástól nem messze, talán nem egymással.


Mivel sok jót hallottam a nézőtéri büfében árult hot-dogról, a szünet végével kimentem a másik oldalra, mármint a nézőire. Belegondoltam, hogy 2007 novemberében, amikor először jártam a barcelonai teszten, mennyire kevesen voltak a nézők, és mennyire nem volt semmi ételvásárlási lehetőség. Most meg lépni nem lehetett a tömegtől, és lépten-nyomon büfék és árusok voltak. Volt valami kiállítás is, csak oda külön jegyért kellett volna sorba állni, amire se kedvem, se időm nem volt.


Gondoltam elsétálok az utolsó sikánhoz, és a tribünről nézem egy kicsit a tesztet. A legjobb helyen lévő lelátó nagy bánatomra le volt zárva, csak a mellette lévőre lehetett felmenni, azon meg alig volt hely. Végül sikerült leülnöm, és egészen véletlenül amellé az angol mellé, akivel már korábban a célegyenes végénél beszélgettünk. Kiderült, hogy kitiltották a paddock területéről, mert egy tavalyi belépővel próbált illegálisan bent tartózkodni. Állítólag fényképük volt róla és a belépőjéről, és a biztonságis emberek az alapján kerestették. Ezek szerint nagyon komolyak a biztonsági intézkedések, ami szintén előrelépés a korábbi állapotokhoz képest. A tesztek láthatóan egyre több érdeklődőt mozgatnak meg, az irónia benne az, hogy éppen akkorra, amire betiltják őket.

Nem sokat maradhattam a lelátón, mert a Renault csapat sajtósa küldött egy üzenetet, hogy most lehetne megejteni az interjút. Visszaballagtam hát a paddock-ba, ahol a Renault egyik kamionjába ültünk be beszélgetni. A kamionban a hangszigetelés legalább tompította a pályán lévő autók hangját.

Amikor vége lett az interjúnak, az egyik mérnök jött be zaklatottan, hogy felrobbant a Renault motor és nem valószínű, hogy ki tudják azt időben cserélni. Mindenki eszeveszett futkosásba kezdett, hála a csapat munkájának, Alonso még a teszt vége előtt a pályára tudott gördülni az autóval.


Az utolsó rajtgyakorlásnál is ő maradt a végére. A többiek is vastapsot kaptak természetesen, de Alonso jóval nagyobbat. A boxból Hamilton integetett ki a nézők felé búcsúzóul, melyre szintén kifütyülés volt a válasz.

Véget ért a tesztnap, és a Forma-1 2009. szezon utolsó kollektív tesztje. A legjobb időt megint a Brawn GP autója érte el, ezúttal a nagyon boldog Rubens Barrichellóval a volánjánál, aki a teszt után fülig érő szájjal nyilatkozott a médiának. Mögötte Nico Rosberg és Timo Glock végzett. A legtöbb kört Giancarlo Fisichella futotta (141) a nem túl jól muzsikáló Force Indiával, akik remélhetőleg ezidő alatt találtak pár megoldást az autó gyengeségének kiküszöbölésére. Robert Kubica 134 körrel a második, és Timo Glock 128 körrel a harmadik a köridők tekintetében.


A csapatok csomagolni kezdtek és öten tovább/visszaindultak Jerezbe, a többiek pedig hazautaztak. A pakolást mindig szívesen nézem, mert olyan gyorsan és precízen csinálják azt a csapatok. A leggyorsabban a Ferrari pakolt össze, akik a versenyautót egy jellegtelen, mondhatni csúnya kis sárga utánfutóba pakolták be. Lefényképeztem azt kívülről is, de nem teszem közzé, hiszen nem véletlenül egy ilyen “roncs-nak” álcázott kopott járművel furikázzák a kincset érő versenyautót.


A Force Indiásokhoz nem tudtam a szokott közelségbe kerülni e pár nap alatt, mivel alig ismertem valakit. A versenycsapatból is azonban voltak, akik megismertek, így a paraván elé állva nézhettem, hogyan szorgoskodnak. A nyalókás ember ki is jött kicsit beszélgetni, és elmondta, hogy mennyire nincsenek megelégedve az autóval, és sokkal jobb teljesítményre számítottak.

Fisichella is megjelent a boxban, amelyet pozitívan értékeltem, hiszen a csapat szerint mindig elviharzik egy-egy teszt után, néha akár köszönés nélkül is. Az autót nézegette és a mérnökökkel beszélgetett. Ő sem tűnt túl elégedettnek.


Mire kiértem a Renault már lebontotta a motorhome-ját, csak a kamion árválkodott. Már sötét volt, így a rajongókból alig maradt egy-kettő. Alonso állt a csomagjaival a kamion hátsó részénél, és a mérnökeivel beszélgetve várták a taxit. Massa száguldott el mellettem az Alfa Romeóval, majd Kubica is megjelent a csomagjaival, és indulni készült. Addigra a többi pilóta elment már, a paddock pedig egyre jobban kezdett rakodótérré válni. Mire útnak indultunk a kijárat felé, a Ferrari kamionok már el is tűntek a boxok mögül, és útnak indultak Olaszország felé. Mi is útnak indultunk, hogy itt hagyjuk a barcelonai pályát.

Másnap nagyon korán hajnalban, az első vonattal mentem a repülőtérre, ahol – a szokástól eltérően – egyetlen csapat tagjával sem találkoztam. Német barátnőm nagy örömmel újságolta, hogy ő viszont a fél Toyota csapattal együtt repült haza Düsseldorfba.

Véget ért egy teszt, és ezzel együtt talán egy korszak is a Forma-1 világában, de maga a Forma-1 a tesztkorlátozásokkal nem ér véget, sőt, a héten kezdetét veszi 2009-es szezon. A versenycsapat tagjainak nagy része most szombaton utazott Melbourne-be, hogy a téli szünet után sok néző örömére végre ismét egyszerre felbőghessenek a V8-as motorok.

Görgess tovább az újdonságokért!

HIRDETÉS

Kapcsolódó cikkek

HIRDETÉS
HIRDETÉS

OSRAM

További hírek

HIRDETÉS
HIRDETÉS
}

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!