Exkluzív interjú Adrian Sutillal

A Force India német versenyzője, Adrian Sutil a monzai teszt ebédszünetében válaszolt a kérdéseinkre…

A Force India német versenyzője, Adrian Sutil a monzai teszt ebédszünetében válaszolt a kérdéseinkre…

Egy héttel korábban Rotterdamban, a Bavaria City Racing rendezvényen már megbeszéltük, hogy a teszten készíthetek vele egy hosszabb interjút, hogy a rajongók és leendő rajongók többet megtudhassanak a Force India pilótájáról.

Ha jól tudom, elég későn kezdted autóversenyzői karrieredet. Mikor és hogyan kezdődött ez a szenvedély?
Adrian Sutil:
Igen, 14 éves voltam, amikor a testvéreimmel elmentünk egy gokart pályára. Így kezdődött. Már elsőre nagyon tetszett, és úgy éreztem, hogy van tehetségem hozzá. Ezután majdnem minden nap lejártam a pályára. Nagy szenvedéllyel versenyeztem és igazi motorsport rajongóvá váltam. Mindent el akartam érni, és a legjobb akartam lenni.

Közel volt a pálya az otthonodhoz?
Adrian Sutil:
Igen, nem túl messze, egy müncheni fedett gokart pálya volt.

Mit szóltak ehhez a szüleid? Gondolom ők inkább azt szerették volna, hogy zenész legyél, ahogy kezdted is.
Adrian Sutil:
Valóban, kezdetben nem nagyon tetszett nekik a dolog. Egy ideig tudták anyagilag támogatni a szenvedélyemet, de egyszer csak az apukám azt mondta: “ez túl sokba kerül fiam, próbálj valami mást találni”. Azt mondtam: “rendben, akkor egyedül folytatom”. Ekkor kezdtem el a gokart pályán dolgozni: letakarítottam a gokartokat, és cserébe ingyen kaptam a jegyeket.

Nagyon lelkes voltál. Ez nagyszerű! Mi a helyzet a testvéreiddel? Ők is vezetnek?
Adrian Sutil:
Igen, a bátyám még mindig gokartozik; ráadásul nagyon jó pilóta, a német gokart ligában versenyez, megbízhatósági versenyeken. Az egyik legjobb Németországban. Nagyon jó fedett pályás versenyző, de számára ez csak hobby. Persze az ő álma is az volt, hogy igazi pályán, igazi versenyautóval versenyezzen, de akkoriban ő idősebb volt, mint én, 19-20 éves, és be kellett vonulnia a hadseregbe, így már nem volt lehetősége komolyan folytatni.

Van egy másik testvéred is, ha jól tudom.
Adrian Sutil:
Igen, van egy öcsém, 15 éves, és a féltestvérem. Ő is nagy motorsport rajongó, de nagyon különbözünk, talán azért mert más az anyukánk. Látni lehet a különbséget, ő csendes és nyugodt.

És te? Te is nyugodt természetűnek látszol!
Adrian Sutil:
Nem, én nyugodtnak látszom, de belül egy vad srác vagyok.

Van otthon zongorád? Milyen gyakran van időd játszani rajta?
Adrian Sutil:
Igen, van egy, de mostanában csak nagyon ritkán van időm játszani néhány tételt. Jelenleg a naptár annyira zsúfolt, hogy szinte egyáltalán nincs szabadidőm. Télen biztosan több lesz.


Szereted a természetet? Egy zsúfolt városban laksz, vagy egy csendes részen? Adrian Sutil: Igen, nagyon szeretem a természetet, és a természetben is lakom, majdhogynem teljesen egyedül Svájcban, a hegyekben. Azt hiszem ez a legkihaltabb rész arrafelé. Szeretem a tengert és a hegyeket, és mindig szívesen vagyok ott, mert ez számomra a szabadságot jelenti.

Ki volt a Forma-1-es példaképed, amikor elkezdted az autóversenyzést?
Adrian Sutil:
Amikor elkezdtem, akkor Mika Hakkinen és Michael Schumacher. Soha nem volt igazán nagy példaképem, de amikor valami gondom adódik, akkor arra gondolok mit csinált Michael Schumacher fénykorában. Mindig lehet tőle tanulni, ő a legjobb példa a professzionális autóversenyzőre. Soha nem volt semmi rossz hír róla a médiában lányokkal vagy egyebekkel kapcsolatban, teljesen a sportnak élt. Igen, azt hiszem majdnem mindenki csak tanulhatna tőle.

2006 óta dolgozol a “silverstone-i csapatnak”. Van valami különbség a Midland a Spyker és a Force India között?
Adrian Sutil:
Csak a csapatvezetés változott, a különbség, hogy idén végre tettünk egy lépést előre, és szépen lassan fejlődünk. Több pénz áll a rendelkezésünkre, és ezért profibbak tudunk lenni. A Midland időkben, az új tulaj első éve volt, és nem igazán tudta mit kellene tenni, tavaly pedig nem volt elég pénzünk a haladáshoz.

De jövőre marad a csapatvezetés, és magasabb lesz a költségvetés.
Adrian Sutil:
Igen, de már ebben az évben is látszik, hogy jobbak vagyunk, és ez remek dolog. Boldog vagyok, hogy már három éve a csapatnál lehetek, mindenkit ismerek, mindenkivel jó a kapcsolatom.

Boldog vagy itt, de mit gondolsz az esélyeidről, pl. a BMW-nél, mivel a vezetés nincs nagyon megelégedve Nick Heidfeld teljesítményével?
Adrian Sutil:
Jelenleg biztonságban vagyok a Force Indiánál, a jövő évre is érvényes a szerződésem, de mindig keresni, figyelni kell… minden lehetséges.

Ha a Ferrari ajánlana állást?
Adrian Sutil:
Természetesen, ha holnap felhívnak, akkor máris igent mondok. A jövőben szeretnék versenyképes csapatban versenyezni, legyen az ez a csapat, vagy a másik. Ez nem igazán számít, bár legszívesebben a McLarennél vagy a Ferrarinál szeretnék versenyezni a jövőben.


Láttam egy Audit parkolni a kamion mellett a neved kezdőbetűivel. A te autód?
Adrian Sutil:
Igen, az én autóm.

Nos, ha a McLarennél szeretnél versenyezni, akkor inkább Mercedest kellene venned, nem Audit.
Adrian Sutil:
(nevet) Igen, talán lehetne ez az első lépés.

Mi a véleményed az autó fejlesztéséről, és az új váltóról?
Adrian Sutil:
Az új váltó az idei év legnagyobb eredménye. Már Valenciában is látható volt, hogy egészen jó az autó teljesítménye és gyorsasága; és itt Monzában is, úgyhogy egyértelműen nagy előrelépés volt. Spa, egy hosszú pálya, és fontos a jó beállítás. A váltó esetén veszíthetsz 0,1-0,2 másodpercet, de az újjal gyorsabbak lehetünk 0,3-0,4 másodperccel.

Most is tesztelitek a váltót?
Adrian Sutil:
Igen, azzal megyünk, és nagyon elégedettek vagyunk. Általában, amikor először próbálsz ki egy új alkatrészt, akkor előfordulnak problémák, pláne a váltónál. A mérnökeink azonban remek munkát végeztek, mert mindössze egy éles teszt után már használhattuk a versenyen, minden probléma nélkül.

Melyik a kedvenc pályád?
Adrian Sutil:
A kedvenc pályám a következő, Spa.

Majdnem az összes pilóta kedveli.
Adrian Sutil:
Igen, ez egy remek pálya, ráadásul gyönyörű környezetben, a hegyekben. Az új és modern pályák is rendben vannak ugyan, de unalmas rajtuk versenyezni.

Mint például Valencia?
Adrian Sutil:
Talán nézői szempontból rendben van, de mi pilóták az olyan pályákat szeretjük, mint itt Monza, Monaco vagy Spa. Még a Hungaroring is egy nagyon jó pálya, tradicionális és élvezet rajta vezetni.


Tavaly voltam Spa-ban, és nagyon elcsodálkoztam, hogy az Eau Rouge milyen meredek. Ezt a TV-n nem lehet látni.
Adrian Sutil:
Igen, nagyon meredek. Minden évben végigsétálunk a pályán, és megállunk az Eau Rouge-nál gyönyörködni. Lenyűgöző!

Hogy tetszett a Magyar Nagydíj?
Adrian Sutil:
A Magyar Nagydíj egyike a legszebb versenyeknek, és nagyon örülök, hogy a szerződést 2016-ig meghosszabbították. Nagy kihívás, sok a kanyar, és idén is nagyon meleg volt, ami megnehezítette a versenyzést.

A Hungaroringen gondjaid voltak a fékekkel, már a harmadik körtől kezdve. Hogyan sikerült még ezután 60 kört teljesíteni?
Adrian Sutil:
A harmadik körben, amikor éreztem, hogy gond van a fékkel, a fékegyensúlyt előre kellett tenni, és majdnem maximálisra lett állítva. Ez ugyan tehermentesítette a hátsó fékeket, de hamar felmelegedtek az elsők, majd a verseny vége előtt pár körrel felrobbantak a túlterheltség miatt.

Nem volt túl veszélyes így folytatni? Akár baleset is lehetett volna belőle, ha elmegy a fék?
Adrian Sutil:
De, a végén elég veszélyes volt, ám nem volt más lehetőségem. Megállíthattam volna az autót, de nem akartam már olyan hamar befejezni a versenyt, így ez volt az egyetlen esélyem a folytatásra. Persze ez az autó teljesítményén is megmutatkozott, mert körről körre egyre több időt veszítettem, de legalább folytatni tudtam, és azt mondhatom, hogy még a probléma ellenére is jó versenyt sikerült futni.

A versenyhétvége időbeosztása elég szoros, sikerült mégis kicsit körülnézni Budapesten?
Adrian Sutil:
Természetesen. Annyi szép város van, ahová elmegyünk, egy kis időt mindig tudunk rá szánni. Budapest csodálatos, a sok gyönyörű épület és a történelmi helyszínek. Csütörtök este volt egy kis szabadidőnk, így elmentünk a vár környékén egy kedves kis étterembe. Természetesen nagyon sok a látnivaló, amire nem jutott időm, de örülök, hogy legalább ennyire volt lehetőségem.


Volt időd pihenni a nyári szünetben a Magyar Nagydíj és a Rotterdami demo között?
Adrian Sutil:
Nem, nem is akartam pihenni. A pihenés a tréningezést jelentette, és Silverstone-ban is voltunk a csapattal. Fitt vagyok, és kipihent, nincs szükségem most nyaralásra. Szeretnék jó fizikai állapotban lenni a következő versenyekre.

Hogy tetszett a Bavaria City Racing demo Rotterdamban?
Adrian Sutil:
Nagyon jó volt, és szerencsére az idő is, mert még éppen nem esett, amikor az utolsó kört mentem. Utána viszont zuhogni kezdett. Élveztem a hétvégét, mivel ez egy remek alkalom a rajongóknak, egy olyan nap, amikor közelről láthatják és hallhatják az F1-es autókat.

Valóban tetszett? Az arcotokra nem ez volt írva az interjúszobában.
Adrian Sutil:
Igen tetszett, bár elég nagy volt a nyomás a sok hivatalos program és fotózás miatt, és a végére kicsit már fárasztó volt, pláne, ha figyelembe vesszük, hogy egész nap ott várakozol 10 percnyi autózásért. Én csak egyszer vezettem 3 kört, és Giancarlo (Fisichella) is.

Nem nagyon zavaró, hogy az emberek állandóan fotóznak? Én megőrülnék tőle!
Adrian Sutil:
Nem, hozzá lehet szokni. Néhány fotóst már ismerek, és nem gond, ha közelebb jönnek. Néha zavaró a nagy tömeg, sokan szeretnének autógrammot, mindenkinek akarsz adni, de nem teheted. Egyszer azt kell mondanod, hogy “elég”.

Mi a véleményed a valenciai hétvégéről? A szabadedzéseken nagyon gyors voltál, reméltem, hogy ismét láthatunk tőled egy olyan szép teljesítményt, mint Monacóban.
Adrian Sutil:
Ez nem volt olyan, mint Monaco, nagyon különböző a pálya. Modern és egyenletes, sok bukótérrel, inkább egy állandó pálya. Egyszerű rajta vezetni, és versenyezni. Mindent összevetve élveztem.

Nem volt egy túl izgalmas futam. Sokan elaludtak rajta a TV előtt.
Adrian Sutil:
El tudom képzelni. Nem volt túl sok előzés, mert nagyon nehéz előzni.

A GP2 futam viszont nagyon izgalmas volt.
Adrian Sutil:
A GP2 mindig sokkal érdekesebb. Kevesebb aerodinamikai elem van az autón, és sokkal több az előzés.


A pálya nagyon porosnak nézett ki. Nem volt nagyon zavaró?
Adrian Sutil:
Poros volt, és emiatt tényleg zavaró, ráadásul nehéz volt egy jó kört összerakni, mert a tapadás kisebb volt. Ilyenkor könnyű hibázni. Jó munkát végeztünk, de igaz, vannak érdekesebb, izgalmasabb pályák is.

Hogyan csúsztál ki?
Adrian Sutil:
Hibáztam, és megcsúsztam. Kicsit mérges is voltam miatta, de ezen már nem tudunk változtatni.

Ez a pályának egy kritikus pontja volt, sok pilóta csúszott ki.
Adrian Sutil:
Igen, mert ez egy nagyon szűk kanyar. Nagyon jól mentem a futamon, és csalódott is voltam a kicsúszás miatt, a hétvége addig sem alakult a legjobban, nem voltam túl boldog. A sebességet tekintve nagyon gyors voltam, de nem tudtam igazán megmutatni, mire vagyok képes se az időmérőn, de a futamon, mivel 16 körrel a vége előtt kiestem. A következő pálya, Spa, egy remek pálya lesz!

Mi a véleményed az első éjszakai futamról? Hogyan készülsz rá?
Adrian Sutil:
Ez egy új kihívás mindenkinek, a pálya is új, és éjszakai verseny sem volt még idáig.

Több időtök lesz gyakorolni? Szerintem szükség lenne rá, mert a pályaviszonyok teljesen eltérnek az eddig megszokottól.
Adrian Sutil:
Nem, ugyanaz a program, de nem vagyok benne biztos. Úgy gondolom, hogy a pénteki 3 óra és a szombati 1 óra elég lesz. Nagy kihívás ez a pálya, láttam a pályarajzot és videó szimulációkat. Nagyon hosszú pálya sok kanyarral… egy igazi utcai pálya.

Mondanál néhány szót a mai tesztről? Sok rövid etapot teljesítettél, 3-4 körösöket. Mit teszteltetek?
Adrian Sutil: Néhány kört mentünk különböző gumikeverékeken, és különböző beállításokat próbálgattunk például a leszorító erővel kapcsolatosan. Elégedett voltam az autóval, nem kellett rajta sokat változtatni, Tonio (Liuzzi) remek munkát végzett tegnap. Mindig jobb a 2. vagy 3. nap a volán mögé ülni, amikor már jól be van állítva az autó.


Igen, észrevettem, hogy általában Tonio tesztel az első tesztnapon.
Adrian Sutil:
Ez igaz, számunkra nagyon fontos, a jó beállítást megtalálni, és tesztpilóta feladata pedig, hogy beállítsa az autót az első nap a versenyzőknek.

Mit üzensz a magyar rajongóknak?
Adrian Sutil:
Remélem, hogy a jövőben is támogatnak majd. Megpróbálok mindent megtenni azért, hogy hamarosan egy versenyképes autóban versenyezhessek.

Sok sikert hozzá, és köszönöm, hogy rám szántad az idődet.
Adrian Sutil:
Nagyon szívesen!

Az interjú után Adrian a Force India sátrában, a szerelői társaságában fogyasztotta el ebédjét, nem külön asztalnál, vagy a kamionban, mint néhány pilótatársa. A csapattagok véleménye szerint is jól együtt lehet vele dolgozni, ráadásul másnap, amikor Fisichella tesztelt, akkor is egész délelőtt ott volt, és figyelte az adatokat.

A monacói remek teljesítménye után eddig nem sikerült megmutatnia a gyenge autóval, hogy mire is képes, bár Spa-ban is volt jó néhány csatája és előzése, amit nem láthattunk, hiszen a 13. hely környékén zajlott.

Hétvégén Monza (már megint), a teszten Adrian nagyon jó időt autózott, reméljük a csapat megtalálta a megfelelő beállításokat, és versenyképesek lesznek mindketten.

Görgess tovább az újdonságokért!

HIRDETÉS

Kapcsolódó cikkek

HIRDETÉS
HIRDETÉS

További hírek

HIRDETÉS
HIRDETÉS

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!