Megosztás:

F1-es sebességrekorder a rajtrács végén

Valóra váltotta F1-es álmait – csak egy kicsit másképp.
Valóra váltotta F1-es álmait – csak egy kicsit másképp. © F1VILÁG

Sosem lett professzionális versenyző a száguldó cirkuszban, ám az F1-es sebességrekord az ő nevéhez fűződik, és minden rajtnál a mezőny végén várja a piros lámpák kialvását. Ő Alan van der Merwe, az F1-es Medical Car, vagyis orvosi autó sofőrje, akivel hosszasan beszélgettünk arról a munkáról, amelyből a világon csak egyetlen egy létezik.

Karriered versenyzői pályafutásnak indult, majd a Forma-1 lett a célállomás. Mégsem a szokványos úton, ugyanis az orvosi autó sofőrje lettél. Mesélj arról, hogyan lett tiéd ez a munka!

Ez egy kicsit a véletlenen múlt. Valakit ismertem az FIA-nál, de már 7 éve nem beszéltünk, aztán egyszer csak csörgött a telefon. Mivel „A” betűvel kezdődik a nevem, a telefonkönyvekben általában én vagyok az első ember, így sokszor hívnak fel véletlenül. Azt gondoltam, hogy ez is csak téves lesz, de azt mondta az ismerősöm a vonal túlsó végén, hogy „Helló Alan, sürgősen helyettesítést keresünk az orvosi autóba”. Nem tudtam, hogy volt olyan munkalehetőség, hogy „az orvosi autó sofőrje”. Versenyzőként az ember nem gondol bele ilyenekbe, csak végzi a dolgát. Szóval nem ismertem a munkakört, de az időzítés nagyon jó volt, mert éppen gondolkodtam valami másban – a versenyzői karrierem elég esetlegesen alakult. Szóval puszta szerencsén múlt az egész.

Korábban gondolkodtál azon, hogy F1-es versenyző legyél?

Ez volt a célom. Amikor elkezdtem versenyezni, tudtam, hogy nem leszek professzionális pilóta, így nem tudtam elképzelni, hogy a Forma-1-be kerülhetek. De versenyzői karrierem utolsó két évében már az F1 volt a nyilvánvaló célom. A BAR-Honda tesztpilótája voltam, szóval tényleg erre koncentráltam. De végül nem fordult át a karrierem a Forma-1 felé, talán én is hoztam bizonyos rossz döntéseket, amelyeket ma már másként csinálnék.

Viszont elmondhatjuk, hogy te vagy a leggyorsabb versenyző, aki valaha Forma-1-es autót vezetett, ugyanis a nevedhez fűződik az F1-es sebességrekord: 2006-ban, a bonneville-i sivatagban átlépted a 400 km/h-s tempót a BAR-Hondával.

Igen, az F1-es sebességrekordot én tartom. Jó lenne, ha egy versenyautó egyszer a pályán is el tudná érni ezt a tempót. Ez érdekes volt, egy marketing projektnek indult, aztán két évbe telt, mire gyorsabbá tettük az autót. Azt mondták, átléphetjük a 400 km/h-t, de nem akartam elhinni. Szóval igen, hozzám fűződik a szárazföldi F1-es sebességrekord, de jobban örültem volna akkor, ha más rekordok állnak a nevem mellett, mint például pole pozíciók, stb.

2

Végül is mondhatjuk, hogy el is érted az álmodat, és nem is – hiszen a Forma-1-ben vezetsz autót, bár nem versenyzőként.

Amikor az első évemet töltöttem ebben a munkában, akkor nagyon nehéz volt, hogy mindenki más F1-es autókkal köröz, miközben én az orvosi autóban ülök. De már nem hiányzik, az én munkám már teljesen másról szól, és csak ezekre a feladatokra koncentrálok.

Hogyan telik egy versenyhétvége az orvosi autó sofőrjeként?

Csütörtökön előkészülünk, ez a tesztnap. Minden szektort végignézünk, megvizsgáljuk, hogy jól működnek-e az orvosi autók. A rendszereket, az időmérő berendezéseket teszteljük, ha új pálya van, akkor megnézzük, hol történhet baleset, a különböző részeket, a bukótereket, stb. Minden pályának megvannak ezek a „forró pontjai”, és ha még nem jártunk ott, szeretnénk szimulációkat is látni, amennyit csak lehet, hogy megfelelően felkészüljünk a hétvégére. Szóval a csütörtök erről szól, ilyenkor nagy a nyomás rajtunk, de a hétvége többi részén nagyrészt az autóban ülünk, a bokszutca végén – a Forma-1, a Forma-2, valamint a GP3 eseményei alatt is. Ha valami történik, célunk, hogy a lehető leggyorsabban érjünk a helyszínre. Aztán vasárnap jön a verseny, ez a hétvége legjobb része. Az első kör mindig nagyon izgalmas, megjósolhatatlan, hogy mi fog történni. Aztán hosszú várakozás következik az autóban, és remélhetőleg nem történik semmi. De Iannel [dr. Ian Roberts, az FIA orvosa – a szerk.], a doktorral jól kijövünk egymással, évek óta együtt dolgozunk, millió dologról beszélgetünk, illetve velünk ül még az autóban a nemzeti orvos, aki minden helyszínen más, így hozzá is mindenhol alkalmazkodnunk kell.

23

A rajt pillanatai igazán izgalmasak lehetnek, hiszen a mezőny mögött várod a piros lámpák kialvását. Majd elindul a 20 autó… Olyan szemszögből látod a startot, ahonnan csak az autóban ülő két orvos nézheti még. Mesélj erről!

Ez a kedvenc részem a hétvége során. A Forma-2 és a GP3-as rajtok is nagyon izgalmasak, általában sok baleset is van. Az F1-es rajt nagyon jó, mert megjósolhatatlan. Néhány pályán két kanyar után elég magányosak leszünk, mert van olyan helyszín, ahol elhúznak az autók, és nem is látjuk őket többet. De Ausztria például nagyon szoros volt, az élen álló már a hármas kanyarban volt, amikor mi még csak a hatosban – nos, ugye mi nem akarunk biztonsági autós periódust okozni. Néha izgalmas a helyzet, mint amikor Ausztriában Max Verstappen lassan hajtott vissza a bokszba. Ez a hétvége legizgalmasabb része, mert megjósolhatatlan. Az első autó 40 másodpercre van mögöttünk általában – Ausztriában ez 10 másodperc volt. Nem én akarok az lenni, aki a televízióban szerepel, egy képernyőn az élen állóval. Ha be tudom fejezni ezt a karriert úgy, hogy nem kerülök fel a Youtube-ra, akkor én már elégedett leszek!

style="display:block; text-align:center;"
data-ad-format="fluid"
data-ad-layout="in-article"
data-ad-client="ca-pub-9770590143072651"
data-ad-slot="5725954030">

Hogyan látod a saját munkádat, inkább a sebességről vagy inkább a biztonságról szól?

Olyan sebességet kell választanom, amellyel magabiztos vagyok. Fel kell készülnünk a váratlan szituációkra, mint például Monacóban, ahol a pályabírók átugornak a falakon, vagy amikor az autók jönnek ki a bokszból… Szóval nem a sebességről szól, de megpróbálok olyan gyorsan menni, amennyire csak lehet, miközben a rádión beszélek, a tükröt nézem. Szóval a tempó nem abból a szempontból fontos, mint a versenyzőknek, de megpróbálok megbizonyosodni arról, hogy a lehető leggyorsabban megyek. Az a célom, hogy Ian biztonságosan megérkezzen a baleset helyszínére, hiszen neki ott kell lennie, anélkül, hogy bármilyen buta baleset történne. Ez nem lenne nehéz egyébként, mert az F1-es és az orvosi autó annyira különbözik tempóban… Szóval megpróbálunk olyan gyorsan menni, hogy ezt a sebességkülönbséget minimalizáljuk. Olyan 98-99 százalékon megyek, mert bármi történhet. Ez olyan munka, mintha helikopter pilóta lennék, hiszen nekik is mindig gondolkodniuk kell a lehetséges forgatókönyveken.

1

A hosszú évek alatt, amelyeket Dr. Ian Robertsszel töltöttél, szereztél bármiféle egészségügyi, orvosi tudást?

Többet, mint szerettem volna. Ott vagyok az eseteknél, amit nem szeretek nyilván, de – ugyan nincs technikai tudásom az ellátáshoz – tudni fogom az adott helyszínen, hogy nagyjából mi fog történni. Kényelmes távolságot tartok, de ha a felszerelések nyújtásában kell segítség, akkor én is ott vagyok. Minden eset más, de apró dolgokban segítek, ilyenkor megpróbálunk olyan gyorsak lenni, amennyire csak lehet, hogy a verseny folytatódhasson.

Volt már, hogy rizikós helyzetbe kerültél?

Mondhatni, minden helyzet rizikós. Például Szingapúrban vagy Monacóban, amikor kiszállunk az autóból, még akkor is, ha a biztonsági autó a pályán van. Semmi veszélyeset nem csinálok, de úgy gondolom, hogy minden szituáció lehet az. Szingapúrban nincs nagy sebesség, de amikor hatan ott állunk, és jön egy F1-es autó, az mindig kockázatos lehet. Nagyon sok emberre hagyatkozunk, bízunk bennük, hogy nem hibáznak, és remélhetőleg sosem fog baj történni. Viszont erre közben nem gondolunk, csak kiszállunk az autóból, mert úgy érezzük, elég nagy a biztonság. Ian számára rizikósabb a helyzet, hiszen ő a gumifalon mászik, az autókon, ahol tűzveszély is van. Szerintem ő sem gondol bele, de számára veszélyesebb.

Hiszen nem csak rajtatok múlik…

Erről van szó. A pályabírók is ott vannak, az autók, bárki hibázhat, és máris borul a forgatókönyv. Minden eshetőséget végig kell gondolnunk.

AZ INTERJÚ FOLYTATÁSA HAMAROSAN OLVASHATÓ AZ F1VILÁGON!

A cikk először az Új szó című lapban jelent meg.

MEGOSZTÁS:

Ezt olvastad már?

A Forma-1 kereskedelmi igazgatója, Sean Bratches azt mondja, mintegy 40 helyszín vette fel velük...

Hozzászólások

( komment)