Fotó: Scuderia Ferrari
HírekKiemelt

Feladta a leckét a Ferrari az FIA-nak, tovább ellenőrzik az olaszokat

Egy vadonatúj szoftverrel folytatja a Ferrari versenyautójának ellenőrzését a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) Kanadában.

Az olasz istálló ellen még hetekkel ezelőtt a Mercedes nyújtott be panaszt, szerintük ugyanis a Ferrari ERS-rendszere egy trükkös megoldással megkerüli az FIA mérőszenzorait, és akkumulátorai nagyobb erőleadást tesznek lehetővé.

A szövetségnek komoly fejtörést okozott a Ferrari autójának vizsgálata, Monacóban azonban Charlie Whiting tisztázta a maranellóiakat a csalás vádja alól.

A korábbi jelentésekkel ellentétben a monte-carlói hétvégén nem helyeztek el extra szenzorokat a Ferrari autóiban, az FIA-nak egy sokkal komplikáltabb folyamattal kell ellenőriznie a rendszer működését.

Éppen ezért hiába tisztázták a Ferrarit a vádak alól, a jövő hétvégi Kanadai Nagydíjon a testület tovább monitorozza majd a Scuderia versenygépeit.

Ehhez egy vadonatúj szoftvert fejlesztett a Nemzetközi Automobil Szövetség, mellyel felgyorsítható a folyamat.

„Egy meglehetősen komplex művelet után megbizonyosodhattunk arról, hogy a Ferrari rendben van” – mondta Charlie Whiting versenyigazgató.

„De nem akarunk folyton keresztülmenni ezen a folyamaton, ehelyett inkább extra méréseket végzünk. Extra ellenőrzés alá akarjuk vonni őket, de jelenleg elég nyomasztó munka árán tesszük ezt. Kanadára változtatnak majd nekünk a szoftveren.”

„Amit most próbálunk ellenőrizni, az az, hogy pontosan mi a különbség az akkumulátoruk két fele között. Más rendszerek egyként kezelik az akkumulátort. A Ferrari esetében is egy akkumulátor van, de kettőként kezelik azt. Ez egy alapvető különbség, és nem gondolnám, hogy ezzel bármiféle titkot elárulok.”

Fotó: Scuderia Ferrari

Whiting hozzátette, nem lesz könnyű extra szenzorokat elhelyezni.

„Nem egyszerű, hiszen ezek a dolgok nem csupán le vannak plombálva amiatt, mert csak kettőt lehet használni belőlük a szezon során, hanem emellett nem csak leemelünk egy szenzort a polcról és behelyezzük. Nem vagyok biztos benne, hogy be lesznek rakva új mérőszenzorok – lehet, hogy a jövő évig nem.”

A szakember elismerte, rendkívül nehéz volt kezelnie az FIA-nak ezt a kérdést.

„Tényleg próbálunk eljutni arra a pontra, amikor teljesen elégedett vagyok azzal, hogy az energia továbbítása az MGU-K felé megfelelő. Nehéz volt elmagyarázni, mit is látunk pontosan, ezért dolgoztunk szorosan együtt a Ferrarival, mert ez egy rendkívül komplex és teljesen más rendszer, mint a többieké.”

„És mint az autó többi elemének esetében, ezt is meg kell értenünk – csak egy kicsit tovább tartott átlátni, mi is történik. Az ő kötelességük az, hogy meggyőzzenek minket az autójuk szabályosságáról, de nehéz volt meggyőzniük minket.”

„Úgy gondolom, nem helyes azt mondani, hogy a Ferrari nem kommunikált, mert nagyon segítőkészek voltak végig. Csupán nagyon megterhelő és részletes munkára volt szükség ahhoz, hogy megértsük a rendszerük működését, ezáltal pedig meggyőzni minket arról, amire kíváncsiak voltunk.”

Az FIA először az Azeri Nagydíj hétvégéjén kezdett el foglalkozni a Ferrari ERS-rendszerével, majd a folyamatot folytatták Barcelonában is. Whiting elmondása szerint végül az olaszok Monacóbna győzték meg őket autójuk szabályosságáról, ennek ellenére azonban Kanadában tovább ellenőrzik majd a Scuderia versenygépeit.

Szólj hozzá!