Forma-1 sztorik, érdekességek (3. rész)

Rövid, érdekes történetek a Forma-1 világából…

Rövid, érdekes történetek a Forma-1 világából…

Ron Dennis és a Moszkvicsok

Ron Dennis, mielőtt a McLaren vezetője lett, tanoncként egy autókereskedésben dolgozott. Nem tévedés: a hatvanas évek végén főnöke Moszkvicsokat importált a Szovjetunióból. Ron feladata volt, hogy a járműveket műszakilag piacképessé tegyék. Szorgalma és kitartása jutalmául egyre komolyabb munkákat bíztak rá, és sok könyörgés után 1972-ben már szerelőként dolgozhatott az Forma 1-es Brabham csapatnál.

Amikor Ron Dennis végre megtehette, létrehozta a Négyes Projekt nevű vállalkozást (1979), onnan vált a McLaren igazgatójává. Sokan nem tudják, mit takar az F1-es McLaren kocsik évtizedes MP4-es típusjelzése, hát ezt: McLaren Project 4.

Dennis érdeme, hogy a gyenge McLarent fokozatosan sikercsapattá emelte, ez a korábbi vezető, Teddy Mayer és a konstruktőr, Gordon Coppuck fejébe (értsd állásába) került. Ron Dennis igazi diktátor, aki körül elcsendesednek az emberek, ha feltűnik. Ő volt az, aki kijelentette, soha nem fog Mansellel együtt dolgozni, miután 1992-ben, Kanadában, Senna versenyzői magatartása miatt (első dühében) Nigel őt, a csapatvezetőt ragadta galléron.

Majd eljött a nap, amikor csak az IndyCart diadallal megjárt s éppen “unatkozó” Mansell volt elérhető számára. 1995-ben egyetlen egy világbajnok sem hitt a Mercedesben, Prost sem, bár tesztelte az autót. Mansell volt az egyetlen, aki hajlandó volt versenyezni vele – igaz, hogy az első tesztet dühöngve otthagyta, mondván, nem fér bele a cockpitbe. Ron Dennis megerőltette magát, annyira szüksége volt Nigelre, hogy kedvéért átalakították a McLaren vezetőfülkéjét.

Ronnie özvegye

Amikor 1978-ban, Monzában Ronnie Peterson meghalt, maga után hagyott egy gyönyörű özvegyet, Barbarát. Sokan szemet vetetettek az izgalmas nőre, még akkor, amikor odaadóan mérte férje, Ronnie köreit egy kézi stopperrel.

A titokzatosan viselkedő nő mindenki fantáziáját megmozgatta. Annak idején John Watson és Ronnie Peterson között jó kapcsolat volt. Miután szegény Ronnie meghalt a Lotus tartalék kocsijában, az özvegy csak John Watsont engedte maga közelébe, ha férjéről akart beszélgetni.

Ennek az összejárkálásnak az lett a vége, hogy élettársi viszonyba bonyolódtak. Barbara természetesen le akarta beszélni Johnt a további versenyzésről. Watson azzal védekezett, hogy az autóversenyzés az élete, mióta az eszét tudja. Kisvártatva erre maga az özvegy is rádöbbent, sajnos. Helyrehozhatatlan hibát követett el. John a fürdőkádban talált rá, holtan, mellette egy üveg konyak. Watsonnak óriási lelkierőre volt szüksége, hogy folytassa a versenyzést.

Alan Jonessal – keresztül az Államokon

A tagbaszakadt ausztrál, Alan Jones az USA-ban elvesztette a papírjait. Kaliforniában hánykolódott, végül egy taxisofőr adott neki szállást, akinek azt mondta, üzletember. Hálából segítette, hogy teljesüljön álma: a taxis indulni akart az 1000 mérföldes országúti versenyen, Jones pedig támogatta, hogy vehessen autót, alkatrészeket.

Az indulás előtti napon a taxis szomorúan telefonált, hogy váltótársa megbetegedett, himlős, és emiatt kénytelen visszalépni. Jonessal előfordult, hogy parányi dolgon, egy banánhéjon csúszott el, a legutolsó pillanatban. Nem hagyhatta, hogy ez mással is megtörténjen. Elindultak ők ketten.

Először a taxis vezetett, aztán ő, és mivel látszott, hogy egyiküknek ez lényegesen jobban megy, ez rá maradt. Ez egy afféle flúgos futam volt, keresztül az Államokon, és csak háromszor lehetett megállni tankolni, pihenő nulla. Az utolsó órában átadta a volánt, így a taxis volt a befutóember. Győztek egy gyárilag tuningolt Opel Commodore volánjánál.

Jones ötlete volt, hogy európai kocsit válasszanak, és ehhez a megfelelő gumikat. Az eredményekben pedig az állt, hogy a D. Johnson / A. Jones kettős nyert.

Fantasztikus volt, de őrültség: egy héttel az 1980-as idény előtt száguldozni egy számára téttelen országúti versenyen, mint egy briganti. A Williamsnek azt füllentette, hogy megbetegedett: himlője van. De Jones a világtörténelem leg-gyorsabb gyógyulását produkálta, amit a himlőről feljegyeztek. Egészségesen ott volt a vb rajtnál, megnyerve az Argentin Nagydíjat. Ezt követően elhódította a világbajnoki címet is – hiába, kockáztatni tudni kell!

Hunt és Hill együtt

James Hunt – akit életmódja, és könnyed stílusa miatt már fénykorában szerényen “selyemfiúnak” aposztrofáltak – visszavonulása után kereste a rivaldafényt. Még arra is hajlandó volt, hogy mint filmstatiszta dolgozzon. Világéletében szerette a tréfát, a bulikat.

Kalózkötéssel félszeművé tette magát, úgy játszott vérmes kamionsofőrt jó barátja, egy bizonyos Hill nevezetű híres ember felkérésére. A Forma-1-ből ismertük ekkor már Phil Hillt, Graham Hillt, (és majd Damon Hill is mutatja magát később) de itt bizony el kell vonatkoztatnunk, és egy negyedik Hillre kell gondolnunk. Ki ne ismerné az Egyesült Királyság szórakoztatóját, a 20. század Chaplinjét, Benny Hillt?

Görgess tovább az újdonságokért!

HIRDETÉS

Kapcsolódó cikkek

HIRDETÉS
HIRDETÉS

További hírek

HIRDETÉS
HIRDETÉS
}

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!