Hírek

A Halo komoly hátrányt jelent a magas versenyzőknek

Komoly hátrányt jelenthet a Halo bevezetése 2018-ban a magasabb versenyzőknek.

A fejvédő eszközt a következő idénytől kezdve kötelező jelleggel használniuk kell a Forma-1-es csapatoknak, ám a Halo integrálása komoly fejtörést okoz a mérnököknek.

Úgy tudni, a Halo mintegy 14 kg pluszsúlyt jelent majd versenyautónként.

Az eszközt pénteken, az Abu Dhabi Nagydíj első szabadedzésén három versenyző tesztelte – Marcus Ericsson, Valtteri Bottas, valamint a Haas autóját terelgető Antonio Giovinazzi.

A Halo bevezetése a kimentőcsapat szempontjából sem másodlagos, úgy tudjuk, Valtteri Bottasnak csütörtökön 9,59 másodperc alatt sikerült kiszállnia az autóból egy próba során – 2018-ban 7 másodperc alatt meg kell oldania ezt a feladatot.

A mintegy 14 kg-os pluszsúly értelemszerűen a magasabb versenyzőknek jelenthet hátrányt, hiszen az ő esetükben többletsúlyuk miatt eleve kevesebb ballaszttal tudnak játszadozni csapataik.

„Tisztában vagyunk ezzel, megy is róla az egyeztetés” – mondta Nico Hülkenberg, aki a mezőny egyik legmagasabb pilótája.

„Ez egy politikai kérdés, a csapatoknak pedig meg kell állapodniuk a minimumsúly megváltoztatásában. Néhány csapat viszont nem akarja, ez a kialakult helyzet.”

„Szóval nekem, mint magasabb és nehezebb versenyzőnek, ez kétségkívül egyfajta büntetés lesz. A csapat már mondta nekem, hogy lehetnek problémáink a túlsúllyal, és megkérdezték, hogy tudnék-e diétázni.”

„A válaszom az volt, hogy nem!”

Számos alkalommal tesztelték már a fejvédő glóriát

A szintén magasnak számító Romain Grosjean hozzátette, az ő versenyautója már most is a határon van, sőt, talán túlsúlyosnak is számít a mezőnyben.

„Ha a Halo tényleg ilyen nehéz lesz, az problémás lesz” – mondta a francia.

„Most könnyebb vagyok, mint kellene, és ha választhatnék, inkább lennék nehezebb… De vannak javaslatok a jövőre nézve, melyek megoldhatják ezt a problémát.”

Andrew Green, a Force India technikai igazgatója azt mondja, a Halo minden szempontból komoly fejtörést okoz a csapatoknak.

„Masszív kihívás! Óriási fejtörést okoz momentán – próbálunk tervezni egy autót, ami eleve a súlyhatáron van” – mondta a szakember, majd hozzátette, azok a terheléses tesztek, melyeknek meg kell felelnie a kasztninak, majdhogynem teljesen megsemmisítik a fejvédőt.

Arra a kérdésre, hogy milyen aerodinamikai megoldásokat alkalmazhatnak a Halo esetében, Green így felelt: „Elég limitáltak a lehetőségek. Persze kissé fejlődni fog majd a dolog, ahogy egyre több információnk lesz arról, hogy a Halo hogyan lép interakcióba az autó többi részével.”

„De kétségkívül árt az autónak, szóval minden, amit tehetünk, hogy megpróbáljuk kezelni a dolgot. Aerodinamikailag alkalmatlan eszköz, esztétikailag csúnya, és a költségek szempontjából is problémás.”

Green hozzátette, semmi esély arra, hogy a 2018-as év első versenyén mégsem kerülnek fel a fejvédők az autóra, Hülkenberg szerint azonban lehet, hogy hosszabb távon mégsem tartják meg azt.

„Nem hiszem, hogy sokáig megél az F1-ben a Halo, hogy őszinte legyek” – mondta a német.

„Szerintem rá fognak jönni, hogy nem szükségszerű.”

Szólj hozzá!