Harc a példaképek ellen – Exkluzív interjú Marcus Ericssonnal

Ericsson részletesen beszámolt karrierje kezdetéről, illetve a jelenről, vagyis arról, hogy milyen érzés egykori példaképei ellen küzdeni a versenypályán.


Ericsson részletesen beszámolt karrierje kezdetéről, illetve a jelenről, vagyis arról, hogy milyen érzés egykori példaképei ellen küzdeni a versenypályán.

22 évet kellett várnia Svédországnak, hogy a rajongók újra hazai versenyzőnek szurkolhassanak a Forma-1-ben, tavaly pedig egy olyan pilótát kaptak, akinek sokáig eszébe sem jutott, hogy a száguldó cirkusz mezőnyének tagja legyen – ő Marcus Ericsson.

Általában az édesapa hatására válik a fiúgyermek az autók szerelmesévé, azonban az Ericsson családban ez éppen fordítva történt: a családfőnek Marcus gokartmániája miatt kellett megtanulnia, hogyan kell megszerelni a masinát.

Az Osztrák Nagydíj versenyhétvégéjén a fiatal versenyzővel beszélgettünk, aki részletesen beszámolt karrierje kezdetéről, illetve a jelenről, vagyis arról, hogy milyen egykori példaképei ellen küzdeni a versenypályán.

Utoljára 1991-ben volt svéd versenyző a Forma-1-ben Stefan Johansson személyében. Mennyire népszerű hazádban a száguldó cirkusz, és mit jelent a szurkolók számára, hogy ennyi idő után újra van Forma-1-es pilótájuk?

„Igen, nagyon rég volt már, hogy volt Forma-1-es versenyzőjük. Szóval igazán sokat vártak arra, hogy legyen egy pilótájuk és nagyon akarták is már, mert hatalmas az érdeklődés a motorsport iránt. Mondhatni, minden nap egyre több érdeklődést kapok, remek támogatást nyújtanak a szurkolók Svédországban. Nagyon jó látni, hogy mennyire szurkolnak értem otthonról.”

Marcus

A családodban, a felmenőid között nincs Forma-1-es versenyző. Hogyan kerültél így a sport közelébe?

„Valóban kicsit furcsa a helyzetem, mert sok versenyző pilótacsaládból származik, de az enyém soha nem volt érintett a motorsportban. Igazából csak egy véletlen volt, hogy a gokart világába csöppentem, nagyon fiatal voltam, 8 éves. Kiderült, hogy elég jó vagyok benne, így az édesapám kapott egy kis segítséget és vett nekem egy gokartot. Soha nem terveztem, egyszer csak eldöntöttem, és kiderült, hogy élvezem.”

Mit szólt a családod ehhez?

„Mivel a szüleim nem voltak érintettek a motorsportban, nem tudták, hogy mit kell tenni, ezért kaptunk segítséget több embertől is a városomban, hogyan bánjunk a gokarttal és a szerelésről is kaptunk tanácsokat, mindenről. Az apukámnak mindent meg kellett tanulnia a gokartokról. Vicces volt, mert én azt tanultam, hogyan vezessem, édesapám pedig azt, hogy hogyan kell megszerelni.”

Volt ekkor példaképed a Forma-1-ben?

„Amikor fiatalabb voltam, Michael Schumacherre néztem fel. Ő volt az első, aztán később Kimi [Räikkönen] és Fernando [Alonso]. Most kicsit furcsa, hogy ellenük versenyzem, de számomra Michael volt a legnagyobb hős.”

Milyen érzés versenyezni azok ellen, akiket példaképednek tekintettél?

„Az első évben és az első néhány versenyen nagyon-nagyon furcsa érzés volt, de ma már nem gondolok erre, mert ugyanúgy az ellenfeleim, mint a többiek. Szóval már nem így tekintek rájuk, de valójában nagyon különleges érzés számomra.”

Marcus

Tavaly a Caterhamnél kezdted karriered, majd egy nagy előrelépést tettél azzal, hogy a Sauberhez kerültél. Mi a következő célod?

„A Sauber egy igazán jó csapat, nagyon jó a hangulat, keményen dolgoznak, szóval személy szerint hosszú ideig maradnék velük. Az előző évhez képest is tettünk előrelépéseket, szeretném, ha együtt fejlődnénk tovább. Természetesen számomra is nagy előrelépés volt, hogy ide kerülhettem, úgyhogy továbbra is maradni szeretnék.”

Mi a legnagyobb különbség az előző és a jelenlegi csapatod között?

„A Caterham egy fiatal csapat volt, kevés tapasztalattal. Itt, a Saubernél azt érzem, hogy tudják, hogyan dolgozzanak együtt, hiszen már nagy múlttal bírnak. A Saubernél sokkal erősebb az istálló struktúrája, mint a Caterhamnél. Szóval összességében az látszik, hogy a jelenlegi csapatom egy sokkal megalapozottabb, tapasztaltabb istálló, ami megnyilvánul abban is, ahogy együtt dolgoznak: tudják, hogy hogyan működnek egyes dolgok. Úgy gondolom, ez a legnagyobb különbség.”

Marcus

Milyen a kapcsolatod a csapattársaddal és a többi versenyzővel? Van olyan esetleg, akivel baráti kapcsolatot ápolsz?

„Ez egy nehéz kérdés, mert a Forma-1 egyrészt nagyon személyes sport, leginkább mindig magad ellen küzdesz. Felipével [Nasr] nagyon jól kijövünk, mindig megbeszéljük az autóval kapcsolatos dolgokat, valamint a hétvégi versenyekről is sokat diskurálunk, szóval úgy gondolom, hogy jó a kapcsolatunk. A többi versenyző közül néhányat jobban ismerek, néhányat kevésbé, de nem szoktam együtt lógni senkivel a pályán kívül.”

Van olyan rajt előtti szokásod, amit soha nem hagynál ki?

„Nincs igazán ilyen, nem ez a típus vagyok. Csak próbálok nyugodt maradni, és a versenyzésre koncentrálni. Általában a verseny előtt szeretek a gondolataimba mélyedni, de ettől még szeretek beszélgetni is. Annyi, hogy talán kicsit túl rövidek a válaszaim ilyenkor, mert inkább koncentrálok.”

Pontszerzéssel kezdted a szezont, majd Kínában ismét szereztél egy pontot, ám ezután nem sikerült az első tíz közé jutás. Mit gondolsz, mikorra várható az újabb siker?

„Minden hétvégén megvan az esélyünk arra, hogy pontot szerezzünk, de az elmúlt versenyeken sajnos kicsit többet küszködtünk a többiekhez képest. Ám továbbra is arra kell törekednünk, hogy a maximumot nyújtsuk, és így újra megtörténhet a pontszerzés, mert az esélyünk mindig megvan rá. Továbbra is keményen dolgozunk, és mivel tudjuk, hogy vannak fejlesztéseink a nyárra, biztos vagyok benne, hogy a szezon második felében erősebbek leszünk majd.”

Marcus

Erőviszonyok tekintetében hova sorolnád jelenleg a Saubert a mezőnyben?

„Realistának kell lennünk: jelenleg nem elég a tempónk ahhoz, hogy önerőből pontot szerezzünk. Az időjárás mindig segíthet nekünk, valamint egy versenyen bármi megtörténhet, szóval, ha tökéletes munkát végzünk, akkor könnyen a pontszerzők közé kerülhetünk.”

Számos kritika éri ma a Forma-1-et. Mit gondolsz, hogyan kellene javítani a sporton, miképp lehetne jobbá tenni?

„Nehéz megmondani, mert nagyon sok mindenről beszélnek, hogy mit kellene tenni és mit nem a Forma-1-ben, ezért nehéz megállapítani, hogy mi a jó és mi a rossz. Úgy gondolom, hogy fontos dolog az, hogy a Forma-1-nek nagyobb esélyt kellene adnia a kiscsapatoknak a túlélésre: mert láthattuk, hogy tavaly is távoztak [a Caterham, Ericsson volt csapata – a szerk.], illetve gazdaságilag is erősebbé kellene tenni őket. Azt hiszem, találhatunk megoldást erre. Ez azt is jelentené, hogy a mezőny tagjai közelebb lennének egymáshoz, ami a nézőknek is jó lenne, hiszen izgalmasabb versenyeket láthatnának, ahol több autó harcol egymással.”

Sokan beszélnek arról, hogy több gumiszállító jót tenne a Forma-1-es versenyeknek. Mi a véleményed erről?

„A szabályok tekintetében azonban nagyon nehéz megmondani, hogy mit lehetne tenni, nagyon sokszor megfordul az emberek fejében, hogy mit kellene csinálni. Én imádok versenyezni, nagyon élvezem, ha több gumiszállító pedig ezt jobbá teheti, akkor miért ne jöjjenek? Ha nem, akkor pedig mindegy, mert így is szeretek versenyezni.”

Az interjú először az Új Szó hasábjain jelent meg.

Görgess tovább az újdonságokért!

HIRDETÉS

Kapcsolódó cikkek

HIRDETÉS
HIRDETÉS

OSRAM

További hírek

HIRDETÉS
HIRDETÉS
pp_gemius_hit('Aurgi_e7YvPTGxeFO8vlnqSc71yG41rhwqueMi4R8QT.b7');

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!