Interjú a 2009-es aerodinamikai változásokról

A McLaren főmérnöke, Paddy Lowe egyike volt azoknak, akik az Előzési Munkacsoporton (OWG) belül azt a feladatot kapták, hogy segítsenek az FIA-nak megalkotni a 2009-es technikai szabályokat. A szakember a Forma-1 hivatalos weboldalának adott interjút…

A McLaren főmérnöke, Paddy Lowe egyike volt azoknak, akik az Előzési Munkacsoporton (OWG) belül azt a feladatot kapták, hogy segítsenek az FIA-nak megalkotni a 2009-es technikai szabályokat. A szakember a Forma-1 hivatalos weboldalának adott interjút…

Paddy, össze tudná foglalni, hogy miként működik az OWG, és mik a céljai?

Paddy Lowe: “Az OWG 2007 januárjában alakult az FIA versenyigazgatója, Charlie Whiting kezdeményezésére, aki egy olyan kihívás előtt állt, hogy meg kellett alkotnia az aerodinamikai szabályokat a 2009-es idényre. Aztán arra a következtetésre jutott, hogy ez csak egy kisebb munkacsoport segítségével érhető el, hiszen a TWG (Technikai Munkacsoport) nem alkalmas erre. Természetesen az OWG mindent jelent a TWG-nek, amely elfogadja és adoptálja a végső javaslatokat.”

Mennyi előzésnek kellene lennie a Forma-1-ben, illetve milyen könnyen kellene elmenniük a versenyzőknek a másik mellett?

Paddy Lowe: “Az OWG azt tapasztalta – a McLaren szimulátorában elvégzett kísérletek alapján –, hogy egy 2006-os specifikációjú autónak körönként legalább két másodperccel kell gyorsabbnak lennie az előtte haladónál, hogy esélye legyen az előzésre a barcelonai pálya egyes kanyarjában (ami a legkönnyebb hely azon a pályán, azonban az egyik legnehezebb előzés a szezonban, ami jó mérce az OWG számára).

“Azonban az OWG mérései szerint, egy 2009-es specifikációjú autó esetében ez a különbség körönként egy másodpercre csökken. Véleményem szerint ez egy nagyon fontos és komoly előrelépés. Természetesen az sem lenne jó, ha ez a szám kisebb lenne, hiszen az azt jelentené, hogy minden gyorsabb autó habozás nélkül el tudna menni egy lassabb mellett – és emiatt válnának unalmassá a versenyek.”

Mi volt a probléma az FIA CDG (dupla elemből álló hátsó) szárnyaival?

Paddy Lowe: “Amint az kiderült, a CDG szárnytopográfia eltűnteti a Forma-1-es autók egy elemből álló hátsó szárnyának legnagyobb előnyét. A hátsó szárny felső eleme nagyon erős légáramlatokat generál mindkét oldalon az autó mögött, ami a talajszinten tiszta levegőt szolgáltat a követő autónak, míg a piszkos levegő felfelé áramlik közvetlenül a követő autó fölött. Sajnálatos módon a CDG szárny éppen fordított módon működik.”

Milyen különbségeket találnak majd a rajongók a jövő évi autókon?

Paddy Lowe: “A rajongók négy főbb dolgot észlelhetnek:
a) Egy nagyon széles első szárny – 1800 mm, teljesen kiér az első gumik külső pereméig – amely alacsonyabb, és van egy hagyományos középső szekciója.
b) Egy keskenyebb hátsó szárny (75%), ami 150mm-rel magasabb.
c) Az összes tartozék (légterelő, szárnyacskák, kémények, stb.) hiánya, az autó teljesen “tiszta” lesz.
d) A hátsó kerekek középvonaláig kiérő diffúzor, ami 330 mm-rel lesz hátrébb, mint jelenleg.

A versenyzők körönként két alkalommal változtathatnak első szárnyprofiljukon. Miként lesz ez szabályozva, és mennyi beállítás áll majd a versenyzők rendelkezésére?

Paddy Lowe: “A terelőlapátot az egységesített ECU ellenőrzi. Az ebben lévő szoftvert az FIA felügyeli, és ez két módosítást enged meg körönként. Az, hogy mennyi variáció áll a versenyző rendelkezésére, az a csapattól függ, de a szögállás eltérése legfeljebb plusz/mínusz 3 fok lehet, azaz összesen 6 fok, szóval a csapatok valószínűleg fokonként változtatnak.”

A szabályok azt jelentik, hogy a csapatok szinte teljesen azonos szárnyakkal futnak majd, vagy lesz helye az innovációnak?

Paddy Lowe: “Ami a szárnyakat illeti, legalább annyi variáció lesz, mint manapság. Más területeken azonban kisebb változtatási lehetőség lesz, különösen a tartozékok esetében, melyek teljesen eltűnnek. Azt gondolom, hogy a jelenlegi innovációs lehetőségek fele megmarad.”

Mikor várható, hogy a csapatok megkezdik a “mozgó” aerodinamikai elemek tesztelését? Miként fogják teszteljék azok hatékonyságát – elképzelhető-e, hogy a teszteken a versenyzők megpróbálják majd előzgetni egymást?

Paddy Lowe: “Néhányan már tesztelik az első terelőlapát prototípusát. Ezek száma pedig a téli tesztek folyamán tovább nő. Nem hiszem, hogy a csapatok időt szánnának arra, hogy teszteljék az előzhetőséget. Normál körözés közben próbálják majd meg belőni a terelőlapát hatékonyságát.”

Kell-e a versenyzőknek extra ujjakat növeszteniük a téli időszak alatt? Már most is számos gomb van a kormányon, és a jövőben ott lesz a KERS, illetve a mozgó első szárny.

Paddy Lowe: “Igen, jól mondja. Olyan nehéz lesz helyet találni a gombok számára a kormánykeréken, mint egy 747-es pilótafülkéjében.”

Görgess tovább az újdonságokért!

HIRDETÉS

Kapcsolódó cikkek

HIRDETÉS
HIRDETÉS

További hírek

HIRDETÉS
HIRDETÉS
}

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!