Készen áll a mogyoródi pálya lelke

Készen áll a mogyoródi pálya lelke, a versenyirányítási központ a 26. Formula 1 ENI Magyar Nagydíjra.


Készen áll a mogyoródi pálya lelke, a versenyirányítási központ a 26. Formula 1 ENI Magyar Nagydíjra.

Minden modern versenypálya lelke a versenyirányítási helyiség, nemzetközi nevén Race Control. Nincs ez másként a Hungaroringen sem, és a mindössze sportszakmai irányító személyzet innen felügyeli a pályán zajló eseményeket, innen adják ki az utasításokat és ide fut be minden információ a rendezvénnyel kapcsolatban.

A Hungaroring Race Control a Millenium toronyépület első emeletén található, és bizony keveseknek adatik meg, hogy belépjen oda, ahol egy F1-es versennyel kapcsolatos összes fontos döntés megszületik. A terem lelke az a 32 monitorból álló fal, amelyre pillantva a versenypálya minden egyes szeglete szemmel tartható.

„A fix és mozgatható kamerák pontos elhelyezésének és beállításának köszönhetően nincsenek vakfoltok: a szakemberek az aszfaltcsík teljes szélességében, bukóterekkel együtt figyelhetik az eseményeket. A zártláncú rendszer által továbbított képeket – természetesen a nélkülözhetetlen biztonsági másolatokkal együtt – digitálisan rögzítjük, így a felvétel bármikor rendelkezésre áll. Az éppen kiemelten figyelt terület aktuális élőképét egy nagy képátlójú tévékészülékre is át lehet küldeni, így a terepen dolgozó személyzet munkája kényelmesen nyomon követhető. A rajtlámpa és a boxkijárati lámpa fő kezelőszervei is ebben a teremben kaptak helyet, sok minden más technikai felszerelés mellett” – ismertette ifj. Zettner Tamás, a pályabírók vezetője.

A pályán zajló edzés vagy versenyfutam pillanatnyi sorrendjét az időmérő monitoron követik nyomon. Az autósportban gyakran ezredmásodpercek döntenek egy-egy jobb helyezésről, így rendkívül fontos, hogy az időmérés nemcsak precízen, hanem a lebonyolítást veszélyeztető hibákat (áramkimaradás, esetleges zavaró jelforrások) kiküszöbölve tevékenykedjen.

„Az F1-ben minden helyszínre ugyanaz a cég szállítja a technológiát, de hiába a kiváló szakemberek, a sok rutin és tapasztalat, 2009-ben pont a Hungaroringen hibásodott meg az elsődleges időmérő rendszer az edzés vége előtt. Ekkor láthattuk Alonsót fel-alá sétálni a boxutcában az edzést követően, kérdezősködve versenyzőtársai legjobb ideje felől. A biztonsági tartalék természetesen minden köridőt rögzített, így később az aggódó versenyzőket sikerült korrekten tájékoztatni” – elevenítette fel a két évvel ezelőtti történetet a szakember.

A versenyirányításban – Race Control – dolgozik az operatív sportszakmai csapat vezetése: a rendezvényigazgató és helyettesei, a versenyigazgató és helyettesei, a pályabírók vezetője, a technikai beavatkozók vezetője, az egészségügyi stáb vezetői. Minden csapatnak megvan a maga gondosan felépített munkamódszere, egymással csak a legfontosabb kérdésekben konzultálnak. A Formula–1 sportszakmai irányítója 1997 óta Charlie Whiting, ő felel az F1-es programok biztonságos lebonyolításáért.

„Charlie Whiting hatáskörébe tartozik többek között a safety car bevetése, a versenyfutam felfüggesztése piros zászlóval, vagy éppen a szabálytalanságok jelentése a felügyelők felé. Állandó kapcsolatban áll a magyar vezetéssel, akik minden érdemi eseményről tájékoztatják. Érdekesség, hogy a Hungaroring a világon egyedülálló pályainformációs szoftverrel büszkélkedhet, amely minden bejövő jelentést elektronikusan rögzít, és késlekedés nélkül jelenít meg egy grafikus felületen” – folytatta a pályabírók vezetője.

De hiába a már-már az űrtechnikát idéző felszereltség, a versenyhétvége sportszerű és biztonságos lebonyolításának letéteményesei a terepen dolgozó sportbírók, akik zászlójelzéssel figyelmeztetik a versenyzőket a veszélyre, vagy ha szükséges, a mentési munkákat is elvégzik. A versenyirányítás rádiókapcsolatban áll mind a 26 sportbírói poszttal, a posztok pedig jelentést adnak minden, úgynevezett „nem üzemszerű” történésről: egyebek mellett pályaelhagyások, ütközés, műszaki hiba. Belső szabály, hogy a jelentések maximális időtartama öt másodperc, így ennyi időbe kell belesűríteni minden fontos információt.

„A bírói jelentést követően a felügyelők megtekintik a zártláncú kamerák rögzített képeit és a tévéfelvételt is, majd mindezeket kiértékelve hozzák meg döntéseiket. Tavaly Sebastian Vettel követett el szabálytalanságot, amikor a megengedettnél jobban lemaradt a biztonsági autós fázisban az előtte haladótól, amiért áthajtásos büntetést kapott” – fogalmazott ifj. Zettner Tamás, aki elárulta, a csapatok rádióforgalmát is hallják a versenyek irányítói. – „Nem hinném, hogy bárkit meglepek azzal, ha elmondom, a legtöbbet az olasz Ferrari szokott beszélni a csapat tagjaival, pilótáival.”

A magyar pálya biztonsági berendezéseinek és a felkészült stábnak köszönhetően halálos baleset még sosem fordult elő. Két évvel ezelőtt azonban összerezzent az autósport világa, de végül Felipe Massa megúszta rendkívül súlyos sérülését, amit egy, Rubens Barrichello autójáról leváló rugó okozott.

Amint azt a pályabírók vezetője büszkén elmondta, a Hungaroring sportszakmai stábja a világ élvonalába tartozik.

„Kevesen tudják, de még 2005-ben az FIA és a török autósport szövetség magyar sportbírók segítségét kérte az első Török Nagydíj előkészítéséhez és lebonyolításához. 2010-ben pedig megint csak magyar bírók utaztak Abu-Dzabiba segíteni és oktatni a helyi személyzetet” – mesélte ifj. Zettner Tamás.

Óriási siker ez, amire rendkívül büszkék lehetünk – versenyirányításon innen és túl.

Görgess tovább az újdonságokért!

HIRDETÉS

Kapcsolódó cikkek

HIRDETÉS
HIRDETÉS

További hírek

HIRDETÉS
HIRDETÉS
}

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!