Fotó: F1VILÁG
HírekMagazin

Kritikák? Ez csak a háttérzaj! – Exkluzív interjú Lance Stroll-lal

Korábban Michael Schumacher volt a példaképe, de jó érzéssel tölti el, ha arra gondol, hogy most is gyerekkori kedvencei ellen versenyez… Lance Stroll 19 évesen a kritikák tűzvonalába került, de igyekszik ezeket lesöpörni magáról, és abban bízik, hamarosan versenyképesebb autóba ülhet.

Stroll a Forma-1 egyik legmegosztóbb versenyzője: habár fizetős pilóta, sokan nagy tehetségnek tartották korábbi eredményei alapján, most mégis vannak, akik csak „ülésfoglalónak” nevezik. Pedig maradni fog – édesapja most vásárolta meg a Force India csapatát, gyakorlatilag megalapozva ezzel fia jövőjét.

A 19 éves pilóta a milliárdos Lawrence Stroll fia, aki nemrégiben néhány kanadai befektetőtársával együtt felvásárolta a Force India F1-es csapatát. Ezzel a „kis Stroll” gyakorlatilag zöld utat kapott ahhoz, hogy (legkésőbb) jövőre átszerződjön apja istállójához, kiszorítva onnan a mezőny egyik legnagyobb tehetségének tartott Esteban Ocont.

Sokan emiatt is fordultak Stroll ellen, akik szerint aa fiatal kevésbé a pályán mutatott viselkedésével, sokkal inkább az azon kívül tett nyilatkozataival hívja fel magára a figyelmet. A jövőjéről egyelőre nem beszél, ám annyit elárult, hogy bízik benne, hogy apukája hamarosan leszerződteti…

Addig is jelenlegi csapatára és arra koncentrál, hogy folyamatosan fejlődjön – eddigi tapasztalatairól és a Forma-1 varázsáról mesélt nekünk Stroll, aki gyakorlatilag még gyerekként került a száguldó cirkuszba.

Olvasd, ami igazán érdekel téged: kattints a kérdésre, és azonnal megjelenik a válasz. 

A Williams és a jövő

Hogyan értékeled az eddigi szezonodat a Williamsnél?
„Azt tesszük, ami lehetséges a csomaggal, ami rendelkezésünkre áll. Tavaly kicsit versenyképesebb volt az autó, a dobogón végeztem, rajtoltam az első sorból, nagyon sok futamot fejeztem be pontszerző helyen, csak néhány ponttal maradtam le a csapattársamtól. Egy jó újonc szezonom volt, sajnos ez az év nem alakul annyira jól csapatszinten. Én a lehető legjobbat próbálom nyújtani azzal, amim van. Néha ilyen a sport természete, nem mindig könnyű. Ha az autó kicsit versenyképesebb lenne, akkor lenne egy kis esélyünk a pontszerzésre és az eredményekre.”
Ahogy mondod, kevésbé versenyképes idén az autód. Fiatal pilótaként most kell keresned a lehetőségeket. Mennyire nehéz így bizonyítani a mezőnyben?
„Ezt kell az embereknek látniuk, hogy én meg tudnám csinálni. Biztos vagyok benne, hogy versenyzőként még sok mindenen dolgozhatok, hogy jobb legyek bizonyos területeken, és most erre koncentrálok.”
Egy karrierje elején lévő versenyzőnek, mint te, mi az előnyösebb: kisebb csapatnál gyakorolni, fejlődni, vagy továbblépkedni, amilyen gyorsan csak lehet?
„A szituációtól függ, nap mint nap változhat ez a dolog, meg kell nézni, mi történik. Megpróbálom az adott pillanatból kihozni a legtöbbet. Annyi minden történhet olyan gyorsan a Forma-1-ben… A versenyzés minden pillanatát kiélvezem, ahogy tettem egész karrierem során.”

Fiatalon megélt balesetek

A Kanadai Nagydíjon volt egy nagy baleseted az első körben. Milyen érzés volt belülről átélni?
„Egymás mellett mentünk az 5-ös kanyarban (Brendon Hartley-val, a Toro Rosso versenyzőjével – a szerk.), az autóm megcsúszott, ám mire újra megfogtam, már összeértünk, ez pedig odáig vezetett, hogy a falnak ütköztünk. Néha megtörténnek az ilyen balesetek az első körben, amikor egymás mellett mennek a pilóták, de ez versenybaleset volt.”
Korábban a Formula-3-ban is volt néhány nagyobb baleseted, mondhatni, már hozzászoktál...
„Igen, de én soha nem voltam a stewardoknál például 2016-ban, több mint 200 ponttal végeztem a bajnokságban a második helyezett előtt, szóval nem voltak nagy ütközések. Két baleset volt, de összesen 68 futamot teljesítettem a Formula-3-ban.”
Hartley orrkúpja majdnem elérte a Halót a kanadai balesetben, azóta pedig már többször bizonyított a fejvédő rendszer. Hozzászoktatok már?
„Igen, már egészen hozzászoktam, nincs vele gondunk.”

Schumi és harc a példaképek ellen

Még gyerekként találkoztál először Michael Schumacherrel, akkori példaképeddel. Hogy emlékszel vissza ezekre a pillanatokra?
„Lenyűgöző volt, van egy sisakom tőle, egy replika, tehát nem egy igazi. De ő egy igazi bajnok, ő volt az a srác, aki mindig nyert, amikor én néztem a Forma-1-et a tv-ben.”
Mi az, amiben különösen inspirált téged?
„Úgy különösebben semmi. Ő az, aki futamokat nyert, és gyerekként mindig a legjobbra nézel fel. Én is így tettem, hiszen ő volt a bajnok.”
Most van példaképed?
„Nem igazán, őszintén szólva. Tisztelem a kemény munkát, a szenvedélyt és az elhivatottságot, de nem mondanám, hogy valakire példaképként tekintenék.”
Még van néhány olyan pilóta a mezőnyben, akit gyerekként a tévében is láthattál versenyezni. Eszedbe jut ez néha?
„Ez lenyűgöző érzés. Amikor megállok egy kicsit, és elgondolkodom, hogy itt van néhány ember, akire én felnéztem, és most velük versenyezhetek… Határozottan érzelmes dolog, amikor erre gondolok.”

Így kezelhető a kritika

Jacques Villeneuve, volt F1-es pilóta és honfitársad, éles kritikákkal illetett téged, azt nyilatkozta, a Forma-1 legrosszabb újonca vagy. Hogyan tudod kezelni ezeket a helyzeteket?
„Megpróbálok a buborékomban maradni, és ez sokszor csak háttérzaj. Ezen felül kell kerekedni, és tenni a dolgomat a pályán – pontosan ez történt Jacques kritikájánál is. Minden idők legrosszabb újoncának nevezett engem, néhány nappal azelőtt, hogy megszereztem első pontjaimat Kanadában, aztán a következő futamon pedig dobogóra álltam, szóval a pályán vágtam vissza.”
Volt vele valaha személyes kapcsolatod?
„Nem, soha.”
Volt már tapasztaltabb csapattársad Felipe Massa személyében, idén pedig egy újoncot kaptál magad mellé, Sergey Sirotkint, így jól tudod, mi a különbség, ha az ember versenytársa ebből a két generációból származik.
„Őszintén szólva nincs nagy különbség. Végső soron a saját munkámat végzem a mérnökeimmel és az emberekkel, akik körülöttem vannak. A csapattársamat arra használom, hogy motiváljon engem, hogy legyen egy referenciapont. Magadért dolgozol, és saját magadra kell koncentrálnod.”

Mai fiatalok vs. Stroll

A mezőny legfiatalabb pilótájaként nem mehetünk el a kérdés mellett, hogy mit gondolsz a mostanában nagyon divatos e-sportról?
„Ez egy friss találmány, a szimulátorok és videójátékok egyre valósághűbbek lesznek. Azt gondolom, hogy ez esélyt adhat a fiataloknak, hogy megtapasztalják, milyen a versenyzés. Azt hiszem, ez nagyon egészséges és remek dolog, A tény, hogy a technológia egyre jobb lesz, lehetőséget ad az emberek számára, hogy belekóstoljanak ebbe a világba.”
Elképzelhetőnek tartod, hogy valaha ez legyen a belépő a Forma-1-be?
„Azt hiszem, ezen még sokat kell dolgoznunk. Nem tudom, azon múlik, hogy a technológia hova fejlődik, hogy le tudják-e másolni a valódi dolgokat. De határozottan sok rejlik még a videójátékokban.”
Te mit csinálnál, ha nem Forma-1-es versenyző lennél?
„19 éves vagyok, szóval valószínűleg az egyetemen ülnék.”
És mit tanulnál?
„Másodéves lennék, de valószínűleg még csak most találnám ki, hogy mit akarok tanulni…”

Az interjú először az Új Szó című lapban jelent meg. 

Szólj hozzá!