Megosztás:

Leclerc: Nagyszerű, hogy Vetteltől és Räikkönentől tanulhatok - interjú

A monacói tehetséget a jövő F1-es bajnokaként emlegetik.
A monacói tehetséget a jövő F1-es bajnokaként emlegetik. © FIA F2

Tavaly megnyerte a GP3-as sorozatot, idén élen áll a Forma-2-es géposztályban, nemrég pedig a Hungaroringen a Ferrari Forma-1-es autójával tesztelt igazán eredményesen – Charles Leclerc jó úton halad afelé, hogy hamarosan a királykategóriában bizonyítson, és sokan már most a jövő nagy csillagának tartják.

A mindössze 19 esztendős monacói tehetség idén a Prema Powerteam színeiben versenyez a Forma-2-ben, nem mellesleg pedig a Ferrari akadémiájának a tagja.

A patinás olasz istállónál mindent megtesznek azért, hogy támogassák Leclercet, hiszen több alkalommal tesztelte már a csapat F1-es versenygépét.

Az ifjú versenyző a Magyar Nagydíjat követően a Ferrari 2017-es autójával tesztelt a Hungaroringen, és a hírek szerint jó esély van rá, hogy jövőre a Sauber színeiben bemutatkozik az F1-ben.

Leclerc nemrég az AUTO magazinnak adott interjújában beszélt a kezdetekről, a rá váró kihívásokról, és egyebek mellett arról is, milyen érzés az, hogy a Forma-1 egyik legpatinásabb csapata segíti a pályafutását.

GP3-as bajnokként érkeztél meg a Forma-2-es sorozatba. Mennyire volt nehéz hozzászokni az F2-es autókhoz a tavaly használt versenygépedhez képest?
A Forma-2-ben minden a gumikezelésről szól. Óriási a gumik degradációja. Ez komoly szerepet játszik idén. Meg kell tanulnom jól kezelnem ezt. Az F2-ben sokkal több a leszorítóerő, mint a GP3-ban, és erősebbek is a versenyautók. A legnagyobb különbség pedig a versenyen alkalmazandó vezetési stílusban rejlik, hiszen a több erő miatt nem lehet annyira lekerekíteni a kanyarokat, mint a GP3-ban, sokkal inkább V-íveket kell alkalmazni, hogy ne nyírjuk ki a gumikat 2-3 kör alatt. Érdekes, de a bajnokság kulcsa kétségkívül a gumikezelés lesz.

1

Könnyedén indult a szezon számodra 2 győzelemmel és egy további dobogóval, de vannak riválisaid a GP3-ból, köztük Alex Albon és Antonio Fuoco, aki nem mellesleg a csapattársad. Ráadásul tapasztaltabb versenyzők ellen is kell versenyezned. Úgy tekintesz erre az idényre, mint tanulóév, és aztán a következő szezonban mész rá a győzelemre?
Nem. Utálom tanulóévnek szánni az első idényeimet. Szerintem mindent megteszünk azért, hogy nyerjünk, a cél kétségkívül a győzelem. Szóval mindent beleadunk. Tovább kell nyomnunk, de mindent megteszünk a diadalért, és ha az idei év végül nem a miénk lesz, remélem, hogy jövőre már mi leszünk a legjobbak.

A GP2-ben címvédő Prema Powerteam színeiben versenyzel idén, mely részét képezi a Ferrari akadémiájának, amelyhez tavaly csatlakoztál. Miben segített ez a tapasztalat?
Ennek két oldala van. Az első, hogy segítenek fejlődni versenyzőként. Másrészt pedig imázs szempontjából fontos dolog, hogy tagja vagyok a Ferrari akadémiájának – főleg a szponzorok és csapatok szemszögéből. Az első benyomás ugyanis ezáltal mindig pozitívabb. Szóval mindkét oldal nagyon előnyös.

A versenyzés szempontjából miben segít idén az, hogy tagja vagy a Ferrari F1-es programjának? Bővíti a versenyzői képességeket, több mindent látsz a versenyeken?
Igen, határozottan. Azzal, hogy részt vehetek Kimi [Räikkönen] és Sebastian [Vettel] meetingjein, láthatom, hogyan dolgoznak, hogyan írják le az autót, mik a problémáik, hogyan beszélnek, és hogyan kezelik a dolgokat a mérnökökkel. Ez nagyon hasznos. Az alsóbb kategóriákban a beállítások nem olyan összetettek, mint a Forma-1-ben. A junior kategóriákban rengeteg a megkötés, ami a szériák szempontjából jó, hiszen szorosabb a versengés. De nagyon sokat segít az, hogy láthatom, miképp dolgozik Seb és Kimi, milyen visszajelzéseket adnak, és oda tudok figyelni az apró részletekre.

2

Az, hogy egy komoly csapat áll mögötted, nagy előnyökkel jár a megfelelő lépések megtétele szempontjából, de mielőtt ez megvan, mennyire nehéz meghozni egy döntést egy fiatal versenyzőnek arra vonatkozóan, hogy melyik versenysorozatot válassza?
Nagyon nehéz. Egészen 2011-ig én az édesapámmal közösen hoztam meg ezeket a döntéseket. Rengeteg a felelősség, mert a versenyzésben nagyon gyorsan változnak a dolgok. Egy karrier kezdetén még kezelhető, de minél feljebb jutsz, annál nehezebb dolgod van. Ha pedig hibázol, az egy évedbe kerül. 2011-ig mi jó döntéseket hoztunk. Aztán összeálltunk Nicolas Todttal, és őszintén szólva ő lenyűgöző munkát végez a döntésekre vonatkozóan.

A GP3 és az F2 előtt az FIA Forma-3-as Európa-bajnokság mezőnyében versenyeztél. Jó platform volt az a tanulás szempontjából?
Kétségkívül. A Forma-3 legnagyobb pozitívuma a versenynaptár, és az, ahogy össze vannak állítva a hétvégék – egy fiatal versenyző számára ugyanis nagyon fontos, hogy sokat vezethessen, és ebben a szériában erre lehetőség van. Nem tudom, most hány versenyhétvége van, de minden egyes versenyhétvégén 3 futamot rendeznek, és 2 időmérő edzést. Ez rengeteg pályaidőt jelent. És nagy a szabadság, lehet játszani az autó beállításaival. Egy kisebb autóról van szó, de sok mindenen tudunk változtatni. Szóval a technikai hozzáértéseden is sokat tudsz fejleszteni.

Most már van FIA F4, F3 és F2. Mennyire fontos egy versenyző számára az, hogy egy kitaposott ösvény vezet a legmagasabb szintig?
Ez nagyon jó dolog, mert a tehetségek egy szériában csoportosulnak ahelyett hogy elmennének máshova, és elvesznének egy kicsit. Most tudják, milyen út vezet az F1-ig, és szerintem a legtöbb versenyző ezen az ösvényen indul majd el. A problémát a büdzsé jelenti. Azt gondolom, nagyon sokan maradnak a gokartozásnál azért, mert nincs elég pénzük ahhoz, hogy formaautókkal folytassák. De dolgoznak azon, hogy ezek az autók elérhetőbbek legyenek a fiatal, tehetséges versenyzők számára. Ez jó lenne a jövőre nézve.

3

Ami a Forma-1-et illeti: Silverstone-ban tavaly a Haas csapatánál debütáltál az F1-ben, 2 nappal később pedig már a Ferrarinak teszteltél. Milyen érzés volt átülni a GP3-as autóból egy F1-esbe?
Őrületes volt! Még én sem számítottam arra, hogy ekkora lesz a különbség, pedig már 10 éve benne vagyok a motorsportban. Lenyűgöző. Az új motorok ereje az energia-visszanyerő rendszerekkel hihetetlen. Az első körben még csak 50 százalékig nyomod az gázt, és arra gondolsz, ’oké, most lepadlózom’. De aztán még jön 60, 70, 80, 90 százalék... Tényleg őrületes. Ami a Ferrarit illeti: az ember büszke arra, hogy ennél a csapatnál van, és hogy ő lehet az egyik, aki vezetheti az autót. Különleges és fantasztikus érzés.

Néhány versenyző, akik ellen korábban versenyeztél az alsóbb géposztályokban – például Max Verstappen, Lance Stroll és Esteban Ocon – már bemutatkoztak az F1-ben. Mennyire vagy türelmetlen emiatt?
Nem igazán vagyok türelmetlen. Lépésről lépésre haladok. A saját utamat járom, próbálok minél jobban felkészülni arra az esetre, ha egy napon lehetőséget kapok. Azt gondolom, ők mindannyian bizonyították, hogy a fiatalok képesek elvégezni a munkát, és azt, hogy gyorsak vagyunk. Örülök, hogy ennyire jól teljesítenek. Ez csak motivál – és nem leszek tőle türelmetlen.

MEGOSZTÁS:

Ezt olvastad már?

Napra pontosan 16 éve nyerte meg a 2001-es Magyar Nagydíjat, ezzel bebiztosítva 4. világbajnoki...

Hozzászólások

( komment)