Hírek

Magyarázkodik a Pirelli, kikérdezik a Ferrarit is

Egy négyoldalas sajtóközleményben reagált az idei szezon eddigi legnagyobb botrányára a Forma-1 kizárólagos gumiszállítója, a Pirelli – a vállalat kijelentette, nem kértek 2013-as autót a Mercedestől.



Egy négyoldalas sajtóközleményben reagált az idei szezon eddigi legnagyobb botrányára a Forma-1 kizárólagos gumiszállítója, a Pirelli – a vállalat kijelentette, a Mercedesszel közösen lebonyolított gumiteszt nem járt előnyökkel a német istálló számára, az olasz vállalat pedig egyetlen szóval sem kérte azt, hogy a brackley-i alakulat idei autójával képviseltesse magát.

A Monacói Nagydíj hétvégéjén derült fény arra, hogy a Mercedes Forma-1-es csapata a Pirelli felkérésére a spanyolországi futamot követően három napon át tesztelt – miután ezt idei versenyautójával tette, a Red Bull Racing és a Ferrari azonnal panaszt emelt.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) vasárnap este hivatalos sajtóközleményben adott tájékoztatást arról, nem volt tisztában a tesztprogram minden részletével, a csapatok tiltakozása miatt pedig az ügyet az FIA Nemzetközi Törvényszéke vizsgálja majd tovább Párizsban.

A Pirelli pénteken hivatalosan is megszólalt az ügyben: az olasz vállalat egy többoldalas sajtóközleményben taglalta álláspontját, melyben kifejtette, az általuk lebonyolított teszt egyetlen csapatnak sem kedvezett, Barcelonában ugyanis a jövő évi abroncsokat próbálták ki.

A kommüniké szerint ráadásul a gumigyártó egy szóval sem kérte a Mercedest arra, hogy idei versenyautójával vegyen részt az 1000 km-es teszten.

„Az autó típusáról a Mercedes és az FIA közvetlenül tárgyalt egymással, ahogy azt a csapat és a Pirelli közti levélváltások is mutatják. Sőt, a Mercedes arról tájékoztatta a Pirellit, hogy a 2011-es autót nem tudja használni, és már kapcsolatba lépett az FIA-val a 2013-as versenygép használata kapcsán. Kétségtelen, hogy az autóval kapcsolatos kérdések a csapat hatáskörébe tartoznak, a Pirellinek ehhez semmi köze sincs (annak ellenére, hogy a Pirelli szeretné – technikai szempontból – ha egy aktuális autóval tesztelhetne).”

A Pirelli megerősítette, átküldte a Nemzetközi Automobil Szövetségnek (FIA) a teszttel kapcsolatos információkat, melyeket a sportot irányító testület az ügy kirobbanását követően kért a vállalattól.

A sajtóközlemény kiemeli, a 2014-es abroncsok fejlesztési munkálatait valamennyi csapatnak felkínálták – a Forma-1 gumiszállítójának az FIA-val kötött megállapodás értelmében lehetősége van arra, hogy minden csapattal 1000 km-t teszteljen, ám ebben a kontraktusban nincs meghatározva az, hogy milyen autóval kell teljesíteni ezt a tesztet, mint ahogy az sem, hogy minden istállónak ugyanakkor kell lehetőséget biztosítani. Ez utóbbira egyébként nem is lenne képes a vállalat, ezt már 2010-ben világossá tette.

„A Pirelli már 2012 márciusában is e-mailt küldött az összes csapatnak, az FIA-nak és a FOM-nak, melyben lehetőséget biztosított az alakulatoknak arra, hogy részt vegyenek a 2013-as gumik fejlesztésében” – áll a közleményben.

„A vállalat azonban világossá tette, hogy ezeket a teszteket csak a csapatok autóival lehet lebonyolítani, mivel a Pirellinek nincs megfelelő versenygépe (a gumigyártónak egy módosított 2010-es Renault-t kell használnia, korábban pedig egy 2009-es Toyotát). A meghívást többször is megismételtük különféle hivatalos platformokon, márciusban pedig néhány csapatnak ismét felkínáltuk, hogy vegyenek részt a 2014-es abroncsok fejlesztésében.”

Bár Paul Hembery, a Pirelli motorsport-igazgatója Monacóban úgy nyilatkozott, „Barcelonában 90 százalékban a jövő évi abroncsokkal foglalatoskodtak, mivel csak az utolsó pillanatban változtattak 2013-as terveiken”, a gumiszállító mai közleménye már arról ír, csak és kizárólag a 2014-es gumik fejlesztése folyt a katalán fővárosban.

„A kísérleteket egy alapvegyülettel végeztük, melyeket nem használunk idén, valamint 12 különféle struktúrával, melyeket nem használtuk 2013-ban, és csupán egyikben volt kevlármerevítés. A csapat nem került előnybe azáltal, hogy kiismerte az abroncsok viselkedését.”

A csapatok jövő hétvégén, a Kanadai Nagydíj pénteki szabadedzésein próbálhatják ki a Pirelli új fejlesztésű hátsó abroncsait, ezeket azonban a Mercedes nem tesztelte Barcelonában.

„Annak megerősítésére, hogy ez kizárólag egy fejlesztési teszt volt, és nem voltak konkrét beavatkozások, a Pirellinek nem voltak konkrét kérdései a versenyzőket, valamint a Mercedes személyzetét illetően.”

„A csapat egy autót biztosított, illetve két versenyzőjét, akik egymást váltogatták a tesztnapok során. A gumiteszt úgymond „sötétben” zajlott, ami azt jelenti, hogy a csapatnak nem volt információja arra vonatkozóan, milyen gumit is tesztel, illetve, hogy mi a gumiteszt célja – az istálló utólag sem kapott semmiféle információt.”

A Nemzetközi Automobil Szövetség péntek este, nem sokkal 21 óra után hivatalos közleményt adott ki, melyben nemcsak a Mercedest, hanem a Ferrarit is megkérte arra, nyújtsa át a szükséges információkat a Pirelli gumitesztjeivel kapcsolatban.

A maranellói istálló még a Bahreini Nagydíj után szintén részt vett egy gumiteszten, ezt azonban 2011-es autójával bonyolította le ügyfélautó-részlege, a Corse Clienti jóvoltából – a tesztet ráadásul a Pirelli fizette, szóval teljesen különválasztották a versenycsapattól.

Német sajtóértesülések szerint azonban nem minden istálló tudott a Ferrari tesztjéről, így elképzelhető, hogy az FIA emiatt kérte be a gyakorlással kapcsolatos információkat a patinás olasz istállótól.

Szólj hozzá!