Miről tárgyalnak az F1-es csapatvezetők?

Ma kerül megrendezésre az idei év egyik legfontosabb megbeszélése, ahol Luca di Montezemolo elnökletével, a Forma-1-es csapatok vezetői arról döntenek, hogy milyen szabálymódosítási csomagot terjesszenek elő Max Mosley-nak, az FIA elnökének.

Ma kerül megrendezésre az idei év egyik legfontosabb megbeszélése, ahol Luca di Montezemolo elnökletével, a Forma-1-es csapatok vezetői arról döntenek, hogy milyen szabálymódosítási csomagot terjesszenek elő Max Mosley-nak, az FIA elnökének.

Számos megbeszélést rendeztek már az idei évben, ám egyik sem volt olyan fontos, mint a mai, ugyanis azok csak a javaslatok átbeszéléséről szóltak.

A mai tárgyalás viszont más, ugyanis a csapatok vezetői most véglegesítik azt a csomagot, amit előterjesztenek Mosley-nak, aki kivételes helyzetben van, mert megteheti, hogy saját maga döntsön a szabályokról, ha nem ért egyet a javaslatokkal.

A csütörtöki megbeszélés legfontosabb témája természetesen a motorok. Az erőforrások élettartamának két versenyhétvégéről háromra történő megemelése 2009-től még csak a kezdet.

A nagyvállalatok maximálisan évi 10 millió eurót kérhetnek a független csapatoktól a motorokért a jövő évben. Azonban ezt az összeget a felére, azaz 5 millió euróra akarja csökkenteni az FIA, amit csak úgy lehet elérni, hogy még jobban megemelik a motorok élettartamát, és öt-hat hétvégés egységeket vezetnek be a sportban.

Az FIA eközben előkészített egy másik alternatívát, az egyenmotorok bevezetését, arra az esetre, ha a csapatok nem tudnak eleget tenni Mosley igényeinek. Az FIA minden bizonnyal a brit székhelyű, Forma-1-es tapasztalattal is rendelkező Ilmort választja majd, mint független beszállítót – ha erre szükség lesz.

A 2009-es szezonra, azaz a rövid távra vonatkozó változtatásokat egyhangúlag meg kell, hogy szavazzák a csapatok, míg a hosszú távú változtatásokhoz a tízből csak hét szavazat szükséges.

Sok múlik majd azon, hogy a Renault és a Honda lehetőséget kap-e arra, hogy hozzányúljon motorjához és továbbfejlesztve azt közelebb kerülhessen a rivális Ferrarihoz, a Mercedeshez, a BMW-hez, illetve a Toyotához. Erről szintén tárgyalnak a mai ülésen.

A Renault és a Honda vezetése már korábban elmondta, hozzávetőlegesen 40-50 lóerővel vannak lemaradva a többiektől, amit azzal magyaráznak, hogy ők az egyedüliek, akik tartották magukat a motorfejlesztési tilalomhoz, és miközben javítottak egységeik megbízhatóságán, nem növelték erőforrásuk teljesítményét – ahogy azt mások előszeretettel tették, a szabályok kijátszásával.

A szóban forgó két csapat azt is elhintette, csak abban az esetben hajlandó együttműködni a többiekkel, ha eleget tesznek kérésüknek, máskülönben az egyenmotorok bevezetése mellett lesznek.

A motorok témája mellett, más – szintén a költségek csökkentésére irányuló – kérdésekben is döntenek: az egységes váltók, fékek, és diffúzor bevezetése, bizonyos drága anyagok használatának korlátozása, további tesztkorlátozás, illetve a csapatok létszámának maximálása. A hírek szerint maximálisan 250 főt alkalmazhatna egy csapat, ami azt is jelentené, hogy az élcsapatoknak, dolgozóik több mint kétharmadától meg kellene válnia.

Bár a csapatok szövetségének (FOTA) eddigi összes megbeszélésén teljes volt az egyetértés, többen úgy gondolják, nem lesz eredményes a mai találkozó.

“Mikor a dolgok részletezésre kerülnek, és véglegesítés előtt állnak, mindenki ismét a saját csapatára fog gondolni. Én sem vagyok kivétel ez alól. Ez pedig azt fogja eredményezni, hogy meccslabdát adunk Mosley-nak, aki kedve és kénye szerint alakíthatja majd ki a szabályokat” – mondta egy magát megnevezni nem kívánó forrás még a megbeszélés előtt.

Mások úgy gondolják, hogy mindez nem is a költségek csökkentéséről szól, hanem más bújik a háttérben.

“Ha ennyire égető a helyzet, és mindjárt itt a világ vége, akkor miért nem limitáljuk 15.000-ben a motorok fordulatszámát azonnal, és használjuk ki az egységes ECU adta lehetőségeket a motorok nyomatékának szabályozására” – tette fel a költői kérdést a Honda csapatvezetője, Ross Brawn.

“Ebben az esetben már jövőre négy-öt versenyen keresztül használhatnánk a jelenlegi motorokat, és ezzel automatikusan kiegyenlítődnének az egyes erőforrások közötti különbségek, tehát ezzel sem kellene foglalkoznunk.”

Görgess tovább az újdonságokért!

HIRDETÉS

Kapcsolódó cikkek

HIRDETÉS
HIRDETÉS

További hírek

HIRDETÉS
HIRDETÉS

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!