Newey: Nagyon megviselt Senna halála

A Red Bull Racing főtervezője a Guardiannak adott interjújában elárulta, Ayrton Senna halálának idején közel állt ahhoz, hogy hátat fordítson a Forma-1-nek.



Pályafutása csúcspontjának tekinti a Red Bull Racing főtervezője, Adrian Newey a tavalyi évben elért sikereket. A szakember a Guardiannak adott interjújában azonban elárulta azt is, Senna halálának idején közel állt ahhoz, hogy hátat fordítson a Forma-1-nek.

Hat egyéni és hét konstruktőri világbajnoki cím – Newey a Williamsnél, a McLarennél és a Red Bull Racingnél is komoly sikereket ért el, idén pedig jó esélye van arra, hogy jelenlegi alakulatával megvédje a tavaly megszerzett világbajnoki címeket.

A Forma-1 egyik legmagasabban értékelt szakembere számára azonban nem csak a sikerekről szólt a tartalmas pályafutás: Ayrton Senna 1994-es halálát is megélte, lévén, hogy a legendás versenyző autóját ő maga tervezte.

Newey a Guardiannak adott interjújában elárulta, akkoriban rendkívül nehéz időszakot élt át az egész Williams csapat, ő maga pedig a visszavonuláson gondolkodott.

„A tragédiát követően az a kevés hajam, ami volt, az is kihullott. Fizikailag is teljesen megváltoztatott. Borzasztó volt” – kezdte elcsukló hangon a szakember.

„Patrick Head [a Williams technikai igazgatója] és én is azt kérdeztük magunktól, hogy akarjuk-e folytatni a versenyzést. Érintettek akarunk-e lenni egy olyan sportban, ahol emberek halhatnak meg egy olyasvalamiben, amit mi kreáltunk? Aztán azt kérdeztük magunktól, hogy az ütközést rossz tervezés, vagy gondatlanság okozta-e. És aztán elindult a bírósági ügy.”

„Ez rendkívül nyomasztó volt, extra nyomást jelentett. Az egész csapat számára nehéz időszak volt ez. Emlékszem a verseny utáni napra. Munkaszüneti nap volt hétfőn, néhányan bejöttünk megnézni az adatokat, hogy megtudjuk, mi történt. Nagyon sötét hetek voltak ezek.”

„Az az igazság, hogy már soha nem derül ki, mi is történt pontosan. Kétségtelen, hogy a kormányrúd eltört, a kérdés csupán az, hogy ez okozta-e a balesetet, vagy a baleset következtében tört-e el. Voltak repedések, tehát eltörhetett egy bizonyos ponton. Nem kétséges, hogy elég szegényes tervezés volt. Viszont a vizsgálatok azt mutatták, hogy az autó nem a kormányrúd törése miatt hagyta el a versenypályát.”

Habár a Williamsnél és a McLarennél is komoly sikereket ért el, Newey elárulta, a Red Bull színeiben tavaly megszerzett trófeákra a legbüszkébb, hiszen miután elhagyta a McLaren-Mercedes alakulatát, sokan azt gondolták, csillaga végleg leáldozott a Forma-1-ben.

„Az, hogy megnyertem a konstruktőri –és egyéni világbajnoki címet a Red Bull-lal, a legkielégítőbb dolog, ami történt velem pályafutásom során” – mondta Newey.

„Amikor elhagytam a McLarent 2006-ban azért, hogy idejöjjek, sokan azt mondták, pofára fogok esni és tönkreteszem a karrierem. Megpróbáltam nem odafigyelni arra, amit mások mondanak, de minden, amit elértünk ebben az öt évben, az fantasztikus.”

„Azonban teljesen alábecsültem ezt a feladatot, azt, hogy fel kell építeni egy új csapatot. Kezdetben próbáltam tartani a tervezésen alapuló munkámat, de hamar nyilvánvalóvá vált, hogy ehhez nincsenek meg a lehetőségek. Arra kezdtem el koncentrálni, hogy felépítsek egy infrastruktúrát, mert enélkül nem tudjuk fejleszteni az autót. Nagyon érdekesnek találtam ezt, és azt hiszem, amolyan befejezetlen ügy volt.”

Görgess tovább az újdonságokért!

HIRDETÉS

Kapcsolódó cikkek

HIRDETÉS
HIRDETÉS

További hírek

HIRDETÉS
HIRDETÉS

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!