Newey szerint veszélyesek is a csúnya orrkúpok

Adrian Newey szerint nemcsak csúnyán, hanem még veszélyesek is lehetnek az új technikai szabályok miatt meglehetősen furcsára sikeredett orrkúpok.


Adrian Newey szerint nemcsak csúnyán, hanem még veszélyesek is lehetnek az új technikai szabályok miatt meglehetősen furcsára sikeredett orrkúpok.

Az lefelé ívelő orrkúpokat elsősorban azért vezették be a száguldó cirkuszban, hogy megakadályozzák az olyan baleseteket, melyek során egy belemenéskor a hátul haladó autó a levegőbe emelkedik.

A Red Bull főtervezője, Adrian Newey azonban rámutatott arra, az új orrszerkezetek is veszélyesek lehetnek, hiszen egy ütközés során tönkretehetik az elöl haladó versenyautó hátulját.

„Azt követően vezették be az új szabályokat, hogy az FIA kutatásai megállapították, az orr magasságának korlátozásával csökkenteni lehet annak esélyét, hogy az autók katapultáljanak – mint ahogy történt az Markkal [Webber], amikor néhány éve nekiütközött [Heikki] Kovalainen autójának Valenciában” – magyarázta a szakember.

„Be kell vallanom, most amiatt aggódom, hogy ennek épp az ellenkezője történik – tehát az autók lefelé indulhatnak el. Ha tehát egy versenygép hátulról nekiütközik egy másiknak, akkor becsúszhat alá, és a hátsó törésstruktúra alá kerülhet, ami szerintem sokkal rosszabb forgatókönyv.”

Newey emellett az autók kinézetét is élesen bírálta.

„Szerintem sajnálatos, hogy a szabályok olyan csúnya megoldásokat generálnak, mint amilyeneket láttunk bizonyos autókon. Nem egy szigorú technikai kérdésről van szó, mivel olyan autót kell terveznünk, melyről azt gondoljuk, a legjobb teljesítményre képes – függetlenül a stílustól. De azt hiszem, az autók formája, hangja hozzátartozik az F1 dramaturgiájához. És bizony sajnálatos, ha az autók nem vonzóak.”

A Red Bull főtervezője nemcsak az orrkúpok biztonsága miatt aggódik, véleménye szerint ugyanis az is okozhat problémákat a következő szezonban, hogy a szabályok kötelezően előírják, az új akkumulátorokat az üzemanyagtank alá, az autó közepén kell elhelyezni.

Korábban a Red Bull rendre a váltó alá helyezte el az akkumulátorokat, főképp az ideális súlyelosztás miatt.

„Biztonsági okok miatt döntöttek így, de nem tudom, miért biztonságosabb az, ha az üzemanyagtank alá teszik az akkumulátorokat ahelyett, hogy a motor mögé helyeznék el.”

„Ezek az akkumulátorok túlmelegedhetnek, és beláthatatlan problémákat okozhatnak. Ha egy ilyen nagy akkumulátorcsomaggal gond van és tüzet fog, akkor nagyon nehéz kontroll alatt tartani. Nem azt mondom, hogy a versenyző biztonságát veszélyezteti, hiszen ésszerű időn belül észlelni lehet, de akkor is veszélyes.”

„A feszültség is nagyon magas. A magas egyenáramú feszültség nagyon veszélyes, sokkal veszélyesebb, mint a váltakozó áramú, szóval ezekkel az autókkal a biztonság bizony nagy kihívást jelent.”

Maradj még, olvasd el ezeket is!

Kapcsolódó cikkek

Friss hírek

 

 

 

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!