Ratzenberger utolsó, végzetes versenye - F1VILÁG.HU

Ratzenberger utolsó, végzetes versenye

HIRDETÉS

A 94-es San Marinói GP kapcsán sokan csak arra emlékeznek, hogy azon a versenyen vesztette életét a sport háromszoros világbajnoka, Ayrton Senna, ám más is történt azon a hétvégén.

A 94-es San Marinói GP kapcsán sokan csak arra emlékeznek, hogy azon a versenyen vesztette életét a sport háromszoros világbajnoka, Ayrton Senna, ám más is történt azon a hétvégén.

Ötéves korában, egy hegyiverseny nézőjeként határozta el, hogy mindenáron autóversenyző lesz. 1969-ben készült el a Salzburgring versenypálya, 3 km-re lakásuktól, ami csábító, óriási lehetőség volt a számára. Karrierje elég későn kezdődött. 1983-ban szerelőként dolgozott Volker Weidlernél (ex Rial F-1 pilóta), aki cserébe finanszírozta Ratzenberger költségeit a Formula-Ford 1600-ban.

Az első komoly sikereit 1987-ben éri el, megnyeri a Formula-Ford Fesztivált, feltűnést okoz a brit túraautó bajnokságban BMW-jével, és a brit F-3-ban megnyer egy futamot, majd egy évvel később szintén a legjobbak között van ezekben a géposztályokban.

Ezután Japánba utazott, és ott versenyzett egy C-csoportos Toyotával. 1990-93 között gyakran okozott feltűnést az esős versenyeken, a japán F3000-ben – a Stellar csapatnál, egy győzelmet szerzett, és háromszor volt dobogón. 1993-ban azonban váratlanul visszaesett, és az évet támogatók keresésére szentelte. Sikerrel járt. Menedzsere megpróbálta beszervezni az IndyCar-ba is a Penske-hez, de végül szerelmét, a Forma-1-et választotta. 1994 februárjában a Magyar Televízió pár percben soron kívül bemutatta az újonc Simtek csapatot. Az autó egyszerűen lélegzetelállító volt, és újoncoktól szokatlanul mindjárt saját elképzelésű versenykocsival léptek porondra!

Kép a cikkhez: Ratzenberger utolsó, végzetes versenye

A SIMTEK (Simulations Technics) gyönyörű fekete-lila színekben gurult ki. A fiatalok figyelmét külön felhívták magukra azzal, hogy az MTV (Music Television) lett a főszponzoruk, így a zenei csatornán is (annak fennállása óta először) sporthíreket olvastak be róluk. (Nekem saját élményem is van velük kapcsolatban, a Hungaroringen ez a csapat érkezett meg legelsőnek, a futam előtti kedden déltájban. A Simtek mindkét kamionja olyan volt, mint egy-egy 12 kerekű UFO, hangtalanul surranva. Később készítettem pár fotót az autó összeszereléséről is)

Maradjunk a balesetnél. A második időmérő edzésen (szombaton) az ún. felvezető, vagy bemelegítő körében Ratzenberger kissé kifuthatott a pályáról, de ezt nem mutatták a közvetítésben. A mérések után derült ki, hogy az a köre 90 méterrel volt hosszabb, mint egy normál kör – tehát nyilvánvalóan valahol tett egy kitérőt. Ekkorát kerülni a pályán maradva nem lehet.

Amikor végéhez közeledett a körnek, az osztrák fiatalembernek el kellett döntenie, hogy a pályán marad és csak azért is nekiindul a gyorskörnek, vagy inkább megszakítja a kifutást, és kimegy a szerelőkhöz. Ahogy közeledett a Marlboro-sikánhoz, az utolsó kanyarkombinációhoz, autóját jobbra-balra rángatta, láthatóan meg akart győződni arról, hogy minden rendben van-e. Az autója viselkedését feltehetőleg hibátlannak tartotta, ezért felgyorsított, és teljes sebességgel hajtott át a rajtvonalon. Elindult a stopper, Ratzenberger elkezdte élete újabb, egyben utolsó körét.

Kép a cikkhez: Ratzenberger utolsó, végzetes versenye

A Tamburello kanyart rendben bevette, és a tempóját tartva közeledett a Villeneuve-kanyar felé. A fékezési ponthoz érve kocsijának első légterelője elszabadult, kis híján fejbe vágta őt. Sajnos az autó a legnagyobb sebességnél vesztette el leszorító erejét, az első tengelynyomás nem volt elegendő ahhoz, hogy kormányozni lehessen. Emiatt az első fékek is hatástalanok voltak, ráadásul az autó kis szögben elfordult a pályán, majd pörögni kezdett, ekkor csapódott bele a betonkerítésbe. A roncs lelassulva csúszott be a pályára, a versenyző láthatóan nem volt eszméleténél, mert sisakja előre és oldalra volt billenve. Súlyos sérülései miatt életét már nem lehetett megmenteni.

Az utólagos megállapítás szerint Ratzenberger autójának első légterelője a megelőző körbeni kicsúszás során meglazult. Sajnos a szárnyak kötéspontjai csak a legnagyobb terhelésnél, azaz a végsebesség elérése után szakadtak el az óriási menetszél nyomása alatt. A pilóta tehetetlen utassá vált.

Túlélési esélye nem volt.

Hirdetés

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!