Tesztelemzés: A Ferrari és a Mercedes viszi a prímet

Fotó: Scuderia Ferrari
Fotó: Scuderia Ferrari
Ahogyan kezdte, úgy fejezte be az előszezoni teszteket a Ferrari Forma-1-es csapata: az élen. De vajon ez azt jelenti, hogy az olasz istálló favoritként vághat neki az előttünk álló idénynek? Nézzük meg közelebbről, mit is láttunk a barcelonai tesztek zárónapján!

0,003 másodperc. Mindössze ennyi választotta el egymástól a pénteki zárónapon a világbajnoki cím két várományosát, Sebastian Vettelt, illetve a Mercedes világbajnoki címvédőjét, Lewis Hamiltont. De milyenek is voltak ezek a körök valójában?

Nos, mindketten a Pirelli leglágyabb, C5-ös jelölésű abroncsaival futották legjobbjaikat, ráadásul Vettel és Hamilton is hasonló hosszúságú etapon, meglehetősen kevés üzemanyaggal volt a pályán.

A pontos üzemanyag-mennyiségeket persze nem tudjuk, mint ahogy a motorüzemmódokról sincsenek információk, ráadásul nem szabad elfelejteni azt sem, hogy míg Vettel délelőtt futotta 1 perc 16,221 másodperces legjobbját, addig Hamilton késő délután próbálkozott, amikor a hőmérséklet hűvösebb volt, a pályafeltételek pedig kedvezőbben alakultak.

A szektoridők alakulása az utolsó barcelonai tesztnapon

A szektoridők alapján elmondható, hogy a barcelonai versenypálya első két szektorában a Ferrari volt a legjobb. Ebben az összehasonlításban nem a legjobb köridőket vettük alapul, hanem a legjobb szektoridőket, melyek nem feltétlenül ugyanabból a körből származnak. Az első szektorban a Ferrari előnye 87 ezredmásodperc volt a Mercedesszel szemben, az SF90-es versenygép pedig leginkább a pálya második szektorában remekelt, itt 174 ezredmásodperces előnyre tettek szert az olaszok.

A Mercedesnek végül a pálya utolsó szektorában sikerült visszahoznia 2 tizedmásodpercet (0,202 másodperc) a W10-es versenygéppel.

Fotó: Mercedes

A Mercedes technikai igazgatója, James Allison bevallotta, egészen az utolsó körig vártak azzal, hogy kipróbálják a lágyabb abroncsokat, és megnézzék, miképp teljesít az autó kvázi a melbourne-i specifikációval. A szakember „meglehetősen elégedett” volt a látottakkal.

Az Ezüstnyilak számára a leginkább biztató talán az, hogy az ötszörös világbajnok Lewis Hamilton a pénteki tesztnap végén azt mondta, úgy érezte, „az elvégzett változtatások segítették a fejlődésüket”.


A legjobb köridők a 8. tesztnapon

1. Ferrari (Sebastian Vettel) – 1:16,221 – C5
2. Mercedes (Lewis Hamilton) – 1:16,224 +0.003 – C5
3. Renault (Nico Hulkenberg) – 1:16,843s +0.622 – C5
4. Toro Rosso (Daniil Kvyat) – 1:16,898s +0.677 – C5
5. McLaren (Carlos Sainz) – 1:16,913s +0.692 – C5
6. Haas (Romain Grosjean) – 1:17,076s +0.855 – C5
7. Alfa Romeo (Kimi Raikkonen) – 1:17,239s +1.018 – C5
8. Red Bull (Max Verstappen) – 1:17,709s +1.488 – (C3)
9. Racing Point (Sergio Perez)) – 1:17,791s +1.570 – C5
10. Williams (Robert Kubica) – 1:18,993s +2.772 – C5

A mezőny többi csapata már jelentős lemaradásban volt a Ferrarihoz és a Mercedeshez képest, habár hangsúlyozzuk, a teszteredményekből egzakt erősorrendet egészen biztosan nem tudunk felállítani. A Renault, illetve Nico Hülkenberg hátránya mindenesetre 6 tizedmásodperc volt a Ferrarihoz képest.

Fotó: Red Bull Racing

A Red Bull volt az egyetlen csapat, mely nem futott gyorskört a C5-ös keverékkel, a hollandot ugyanis váltóhiba hátráltatta, így a nap nagy részét a garázsban töltötte. Az ő pénteki legjobbja (1 perc 17,709) a C3-as gumikeverékkel született.

Ha alkalmazunk egy igazán egyszerű képletet, és Verstappen idejéből levonjuk azt a 6 tizedmásodpercet, mely a Pirelli szerint különbségként fennáll a keverékek között, akkor a Red Bull ott van közvetlenül a Ferrari és a Mercedes mögött, mintegy 2,5-3 tizedmásodperces lemaradással.

Az erőviszonyokról Verstappen nem igazán beszélt a nap végén, ám azt mondta, „optimista” a Red Bull-Honda esélyeivel kapcsolatban. Főleg a japán motorgyártót méltatta, mely amellett, hogy remek teljesítményt nyújtott, a tesztidőszak során igazán megbízhatóan teljesített.

A versenyzők etapjai az utolsó tesztnapon

Az Alfa Romeo és a Haas versenyszimulációkat teljesített, ahogy az látszik az F1.com grafikonján is.

Ami a tempót illeti: Romain Grosjean közel 2 tizedmásodperccel gyorsabb volt Kimi Räikkönennél, amikor mindketten a leglágyabb keveréket használták.

A Williams számára frusztrálóan alakult a téli felkészülés. Habár Robert Kubica 90 kört tett meg, csalódottan nyilatkozott, délután ugyanis meg kellett szakítaniuk hosszú etapukjat. Paddy Lowe technikai igazgató azzal indokolta mindezt, hogy „számos létfontosságú alkatrész olyannyira elhasználódott”, hogy nem tudtak már hasznos információkat gyűjteni az autóval kapcsolatban.

Mindez azt jelenti, hogy Kubicáék úgy indulnak útnak Melbourne-be, hogy egyáltalán nem érzik kényelmesen magukat a versenyautóban. A Williamsnek legalább arra lehetősége volt, hogy a tesztnap során néhány igazán fontos procedúrát gyakoroljanak – például a rajtokat, illetve a kerékcseréket.

Fotó: Williams

A Forma-1 mezőnye két hét múlva már élesben gurul pályára: az Ausztrál Nagydíjat március 15-17. között rendezik Melbourne-ben.

 

Kapcsolódó cikkek

Friss hírek