HírekKiemelt

Tovább szigorít az FIA, középpontban a motormódok

Fotó: Scuderia Ferrari

Szigorúbban ellenőrzi a trükkös motormódok használatát a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a hétvégi Azeri Nagydíjtól kezdve – mindezt azok után, hogy felmerült a gyanú, több istálló is azok szabályozásával használja fel aerodinamikai célokra a kipufogógázokat.

A 2018-as szezont megelőzően a Renault csapata került a középpontba, miután autójának kipufogórendszerét közvetlenül a hátsó szárnyra irányították, nemrég pedig a Ferrarival kapcsolatban merült fel a gyanú, hogy egy rejtélyes kapcsolóval változtatnak a motor beállításain a versenyhétvégék során.

Nikolas Tombazis, az FIA technikai vezetője levelet intézett a csapatokhoz, melyben világossá tette, a szövetség nem tolerálja, hogy olyan motormódokat alakítanak ki a csapatok, melyek a kompresszort és a turbinát felhasználva kipufogógázokat fújnak az autó bizonyos elemeire.

„Nem fogadjuk ez azokat a motormódokat, melyek azt a célt szolgálják, hogy növeljék a kipufogógázok áramlását a kanyarokban. Ezek a nem megengedett motormódok lehetnek olyanok, melyek a kompresszort és a turbinát használják fel, vagy olyanok, melyekkel az áramlás a hengereken keresztül történik meg”- írta a levélben az FIA.

„Ahhoz, hogy az efféle motormódok engedélyezettek legyenek, az efféle áramlásoknak olyan motormódok beállításainak eredménye kell, hogy legyen, melyek az erőforrás teljesítményének vagy megbízhatóságának növelését hivatottak szolgálni, nem pedig azt, hogy a kipufogógázok áramlását növeljék.”

Az FIA minden ügyet egyenként bírál majd el.

„A fentiek ellenére nem érezzük úgy, hogy praktikus vagy könnyű egyértelmű szabályt alkotni azért, hogy mindezt tökéletesen elérjük. Ezért a motormódok használatát eseti jelleggel igyekszünk kontrollálni, és a csapatok rendelkezésére bocsátjuk igényeinket annak érdekében, hogy a fenti keretek között maradjanak.”

„Bár ez nyilván nem teljesen kielégítő, úgy érezzük, ez a legjobb módja annak, hogy 2018-ban kezeljük a helyzetet, főleg, hogy ezek a hatások nem mondhatók jelentősnek.”

Tombazis hozzátette, 2019-re szeretnének határozottabban állást foglalni az ügyben, a kipufogócsonk megfelelő elhelyezésével garantálnák azt, hogy a gázokat nem lehet aerodinamikai célokra használni.

„2019-re a kipufogó pozíciójával szeretnénk felülkerekedni a helyzeten” – mondta.

„Az ügyet a Technikai Munkacsoport is megvitatta nemrég, de egyelőre nem érezzük úgy, hogy hatékony megoldás született. Ezért a következő ülésen ismét értekezünk majd róla. Szeretnénk úgy elhelyezni a kipufogókat, hogy meggátoljuk az aerodinamikai előnyszerzést, ezáltal ne legyen szükség motormódokkal kapcsolatos trükkökre.”

Szólj hozzá!