Trükközik a Red Bull a hasmagassággal? - F1VILÁG.HU

Trükközik a Red Bull a hasmagassággal?

HIRDETÉS

A Mercedes GP csapatfőnöke, Ross Brawn arra kéri az FIA-t, hogy tisztázza a felfüggesztés rendszerekre vonatkozó szabályokat, ugyanis felmerült a gyanú, hogy bizonyos csapatok, köztük a Red Bull is változtat autói hasmagasságán az időmérő és a verseny között.


A Mercedes GP csapatfőnöke, Ross Brawn arra kéri az FIA-t, hogy tisztázza a felfüggesztés rendszerekre vonatkozó szabályokat, ugyanis felmerült a gyanú, hogy bizonyos csapatok, köztük a Red Bull is változtat autói hasmagasságán az időmérő és a verseny között.

A McLaren csapatfőnöke, Martin Whitmarsh nyíltan beszélt arról, hogy többen azt gyanítják, hogy egyes alakulatok – köztük a Red Bull Racing is – kihasználtak egy, a szabályokban megbúvó kiskaput, és egy okos mechanikai rendszerrel optimalizálni tudják autóik hasmagasságát mind az időmérőn, mind pedig a versenyen.

Az idei évtől tilos a futam közbeni tankolás, így a csapatok teli tankkal állnak rajthoz, ami komoly súlytöbbletet jelen, különösen a versenyek elején, miközben az időmérő utolsó etapjában üres tankkal próbálják megszerezni a minél jobb rajtpozíciókat.

Az autókat tehát úgy kell beállítani, hogy azok mind kis, mind nagy súlyt cipelve jól tudjanak teljesíteni, ám egyértelmű, hogy kompromisszumokra van szükség – legalábbis ami az autó hasmagasságát illeti, hiszen úgy kell beállítani a felfüggesztéseket, hogy az autó alja ne érintkezzen a talajjal, ha tele van tankolva, de üresen se legyen túlságosan magasan.

Igen ám, de egyes csapatok állítólag egy okos rendszer segítségével szinte egy gombnyomásra meg tudják változtatni a felfüggesztés konfigurációját, ezzel pedig mind a kvalifikáción, mind a versenyen optimális az autó hasmagassága, amivel komoly előnyre tehetnek szert.

„Semmi konkrétumot nem tudok, de megy a vita erről a paddock-ban, ami teljesen normális ilyen dolgok esetében, és lehetőségünk van arra, hogy közelebbről megvizsgáljuk az ügyet” – mondta Whitmarsh a BBC Sport-nak a szombati időmérő után Melbourne-ben.

„Ha néhány hónappal ezelőtt odajött volna hozzám egy mérnöki csoport, hogy terveznünk kellene egy olyan rendszert, akkor azt mondtam volna, hogy nem hiszem, hogy ez megengedett.”

„Azonban ha bizonyosságot szerzünk arról, hogy egy ilyen típusú rendszer esetleg legális lehet, akkor minél előbb meg kell kezdenünk annak kifejlesztését, mert az óriási előnyt jelenthet.”

A csapatfőnök azt is elmondta, hogy már a szezonnyitón felfigyelt arra, hogy egyes autók hasmagassága szinte semmit nem változik az időmérő és a verseny között, ami igen fura, hiszen a vasárnapi futamon körülbelül 160kg plusz súllyal állnak rajthoz.

Hirdetés

Ross Brawn azonban védelmébe vette a Red Bullt, és figyelmeztetett, hogy jobb lenne inkább az FIA-ra bízni azt, hogy mit engedélyez és mit nem, ezért is kereste meg a szövetség technikai delegátusának vezetőjét, Charlie Whitingot.

„Úgy gondolom, hogy tisztába kell tennünk ezt a kérdést, és a Red Bullal is így sportszerű a dolog, mert egyelőre csak vádak vannak. Ez nem fair” – mondta a brit szakember. „Egy kiváló autójuk van, és semmi bizonyíték nincs arra, hogy szükségtelenül bármi kínosat csináltak volna.”

„A guminyomással játszhatsz az időmérő és a verseny között, ami egy nagyon egyszerű módja a helyzet megoldásának. Azonban szükségszerű, hogy az FIA tisztázza a dolgot, valamint állást foglaljon ez ügyben.”

„Az én értelmezésemben – bár pontosan nem emlékszem az erre vonatkozó szabályokra, de semmilyen felfüggesztés módosítás nem engedélyezett az időmérő és a verseny között, Bármi, ami kihatással van a felfüggesztésre, legyen az gáznyomás, vagy a belső hőmérséklet manipulálása, hatással lehet erre.”

„Úgy gondolom, hogy szükségünk van Charlie állásfoglalására, hogy egyszer s mindenkorra megszabaduljunk a vitáktól.”

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!