Visszatérhet a szívóhatás a Forma-1-be

Több mint három évtized után, 2013-ban visszatérhet a nagyobb leszorítóerőt generáló formázott kialakítású fenéklemez a királykategóriába, hogy még látványosabb és izgalmasabb versenyeket láthassunk.


Több mint három évtized után, 2013-ban visszatérhet a nagyobb leszorítóerőt generáló formázott kialakítású fenéklemez a királykategóriába, hogy még látványosabb és izgalmasabb versenyeket láthassunk.

A versenyautók radikális változásokon mennek majd át 2013-ra, ugyanis a csapatvezetők már megegyeztek abban, hogy számos ponton változtatnak a technikai szabályzaton annak érdekében, hogy fokozzák az izgalmakat a Forma-1-ben, írja a BBC.

A csapatok technikai szakembereit tömörítő Technikai Munkacsoport (TWG) januárban fogja véglegesen jóváhagyni azokat a módosításokat, melyeket az FIA a héten elküldött a csapatoknak, véleményezésre és elfogadásra.

Az új szabályok javarésze a Williams főmérnöke, Patrick Head és a Ferrari egykori főtervezője, Rory Byrne nevéhez fűződik, akik együttvéve nem kevesebb, mint 17 konstruktőri vb-címet szereztek a Williamsnek, a Benettonnak és a Ferrarinak.

Bár a részletek egyelőre nem publikusak, a brit lap úgy tudja, hogy az alapvető módosítások a következők lesznek:

– jóval kisebb első és hátsó szárnyak
– az autók teljes leszorítóerejének nagyját nem a szárnyak, hanem a fenéklemez biztosítja
– az autók a jelenleginél kisebb leszorítóerőt generálnak
– ezt oly módon érik el, hogy az autók fenéklemeze formázható lesz hosszirányban
– a gumik nagyok maradnak, és strapabíróak, hogy fenntartható legyen a gyors kanyarvételi sebesség

Head és Byrne úgy gondolják, hogy 1983 óta a legdrasztikusabb szabálymódosításokat fogják végrehajtani 2013-ban a Forma-1-ben, amitől mindenképpen az előzések számának növekedését remélik.

Mivel a terv az, hogy a leszorítóerő nagyobb részét nem a szárnyak, hanem a fenéklemez biztosítja majd, a követő autó nem veszít majd annyit a leszorítóerejéből, így az eddiginél közelebbről tudja követni az üldözöttet, akit könnyebben meg fog tudni előzni, főleg a kinetikus energiatároló-rendszerrel (KERS) megspékelve.

A negatív szárny alakra formázott fenéklemezt az 1982-es szezon végén tiltották be, mert a szövetség úgy érezte, hogy túlságosan megnőtt a kanyarvételi sebesség, és az autók veszélyessé váltak.

Akkoriban az oldalsó légterelő kötények is segítettek az úgynevezett szívóhatás még hatékonyabbá tételében, amit szintén betiltottak, és a 2013-ban bemutatkozó új szabályok sem engedélyeznek, azaz a csapatoknak nem lesz lehetőségük arra, hogy az autó oldala lejjebb legyen, mint a középső része.

Görgess tovább az újdonságokért!

HIRDETÉS

Kapcsolódó cikkek

HIRDETÉS
HIRDETÉS

További hírek

HIRDETÉS
HIRDETÉS

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!