Verstappen vs. Ocon

Whiting: Korábban nem volt a Hamiltonéhoz hasonló szabályszegés

Fotó: Mercedes
Fotó: Mercedes

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) versenyigazgatója, Charlie Whiting azt mondja, korábban nem volt precedens olyan incidensre, mely miatt veszélybe került Lewis Hamilton győzelme a múlt vasárnapi Német Nagydíjon.

Hamilton a 14. helyről rajtolva nyert Hockenheimben, a verseny után azonban beidézték a stewardok, miután a futam során egy alkalommal a bokszba hajtva az utolsó pillanatban úgy döntött, a pályán marad, átvágva az aszfaltcsík melletti füves területen.

A stewardok végül úgy döntöttek, megrovásban részesítik a címvédőt, győzelmétől azonban nem fosztották meg.

2016-ban, az Azeri Nagydíjon Kimi Räikkönent hasonló vétségért 5 másodperces büntetéssel sújtották – Whiting szerint azonban a két eset eltér egymástól.

„Nem hiszem, hogy lenne egy konkrét precedens. Kimi pár éve 5 másodperces büntetést kapott, talán emlékeznek rá” – mondta a szakember.

„De az a forgatókönyv teljesen más volt. Más eset nem is jut eszembe – egy konkrét precedens. Azt hiszem, akkor két autó nagyon közel került egymáshoz nagy tempónál, szóval ez abszolút megkülönbözteti a jelenlegi esettől.”

Hamilton ügyében vízválasztó lehetett az a tény, hogy nem szegte meg azt a szabályt, miszerint a bokszbejáratnál elhelyezett bóját jobbról kell megkerülni – hiszen ő megtette ezt. Más kérdés, hogy miután elhaladt mellette, meggondolta magát, és visszatért a pályára.

„A szabály, amiről a legtöbben beszéltek, az volt, ami az eseményhez kiadott direktívában szerepelt, ami kimondja, hogyha a bokszba hajtasz, a bója jobb oldalán kell maradnod. Lewis behajtott a bokszba, és a bója jobb oldalán maradt, de aztán nyilván meggondolta magát.”

„Ennek a bójának az a lényege, hogy a versenyzők ne veszélyes módon hajtsanak be, vagy ki a bokszutcából. Nem akarjuk, hogy a versenyzők az utolsó pillanatban hajtsanak be a bokszba – ez volt az oka a bója kihelyezésének. De az kevésbé világos, hogy veszélyes-e, ha a versenyző, miután elhaladt a bója mellett, ami többé-kevésbé azt jelenti, hogy már nincs visszaút, visszatér a pályára.”

SZAVAZZ!

Szerinted büntetést érdemelt volna Hamilton?

Whiting felemlegetett egy, a 2017-es Spanyol Nagydíjon történt incidenst is, ahol Pascal Wehrlein kapott 5 másodperces büntetést, mert a bója után hajtott csak be a bokszba.

„Az bokszba hajtás volt. Ő a bokszba jött. Lewis nem ment a bokszba. Elindult, de végül nem ment a bokszba.”

Whiting azt mondja, az FIA Nemzetközi Sportkódexének egy paragrafusa miatt idézték be végül Hamiltont.

„Van egy másik szabály a sportkódexben, ami kimondja, hogy a bokszbejáratot a pályától elválasztó vonalat nem szabad átlépni egyik irányból sem, miközben egy autó a bokszba hajt. Ezért idézték be őket a stewardok, miután alaposan megfontolták a dolgot.”

Fotó: Mercedes

Érdekesség, hogy még a 2012-es Kanadai Nagydíjon szintén Kimi Räikkönent büntették meg a Nemzetközi Sportkódex ezen paragrafusának megszegése miatt: a finn akkor 2500 eurós pénzbírságot kapott.

Felipe Massa utolsó ferraris versenyén, a 2013-as Brazil Nagydíjon áthajtásos büntetést kapott, amikor átlépte a bokszbejáratnál felfestett vonalat, a 2012-es Monacói Nagydíjon pedig Sergio Perezt ugyancsak így büntették meg – habár ebben az esetben a stewardok azzal érveltek, a mexikói „későn hajtott a bokszba, és feltartott egy másik versenyzőt”.

Whiting azt mondja, azért tartott sokáig, mire Hamilton ügyét elkezdték vizsgálni, mert a stewardoknak rengeteg dolguk volt a verseny során.

„Egyszerűen némi időbe telik, mire megbizonyosodunk arról, hogyha behívunk egy csapatot, annak nyomós okai vannak. Nyilván szerettük volna megvárni a verseny végét, hogy megvizsgáljuk a dolgot. Jött a hatalmas eső a futam után, illetve a vihar, le kellett, hogy nyugodjanak a kedélyek, meg kellett néznünk az esetet, és a stewardok végül úgy döntöttek, hogy megvitatják azt a csapattal.”

 

Kapcsolódó cikkek

Simán ment a Mercedes első napja Barcelonában

Lewis Hamilton és Valtteri Bottas is dolgozhatott a Mercedes Forma-1-es csapatának új autójával hétfőn, Barcelonában. A két versenyző összesen 150 kört tett meg a W10-essel.

Rosberg: Hamiltonnak is vannak gyenge pontjai

Nico Rosberg, a 2016-os év F1-es világbajnoka kíváncsi, hogy ki lesz idén Lewis Hamilton kihívója, és alig várja, hogy kiderüljön, mire lesz képes Charles Leclerc a Ferrari színeiben.

Hamilton egy erősebb Vettelre számít idén

Lewis Hamilton, a Mercedes világbajnoka újult energiával vág neki a 2019-es F1-es szezonnak, és reméli, hogy szoros csatákat vívhat a Ferrarival és a Red Bull-lal. 

Riportfilm: A bemutatás után pályán az új Mercedes

Bemutatta 2019-es Forma-1-es versenyautóját szerdán az elmúlt éveket végigdomináló Mercedes: a német istálló változatlan felállással, a Lewis Hamilton – Valtteri Bottas kettőssel vág neki az új bajnoki évadnak. Bemutatjuk az F1VILÁG.HU exkluzív riportfilmjét!

Friss hírek