Fotó: Williams F1
KiemeltMagazin

Felipe Massa: Egy hullámvölgyekkel teli pályafutás

„Az, hogy bekerüljek a Forma-1-be, egy álom volt számomra. És nemcsak megérkeztem, de versenyeket nyertem. „De tudod, mi a legfontosabb? A legfontosabb dolog az, hogy az emberek tisztelnek – bárki, akivel találkozom. Emelt fővel fejezem be, és ez számít.”

Ő volt az a versenyző az idei mezőnyben, akiről mindenki tud mondani két mondatot – függetlenül attól, hogy nézett-e valaha F1-es versenyt, vagy sem. A száguldó cirkusz legszorosabb világbajnoki küzdelmének volt részese, egyik legdrámaibb bajnoki csatájában harcolt, a Hungaroring legsúlyosabb balesete fűződik a nevéhez – és azon ritka versenyzők közé tartozik, akiket a paddock minden tagja tisztel és kedvel.

Ígéretes karriert jósoltak számára, amikor a Forma-1-be került, a Ferrarihoz szerződve pedig meg is kapta az esélyt arra, hogy világbajnok legyen.

Végül 269 futam, 11 győzelem, 41 dobogós helyezés, 16 pole pozíció, 15 versenyben futott leggyorsabb kör

– a teljesség igénye nélkül ez (is) Massa mérlege, akinek távozásával a Forma-1 ismét közelebb kerül a teljes generációváltáshoz, hiszen rajta kívül már csak Kimi Räikkönen és Fernando Alonso az, aki 2007 előtt is a mezőny tagja volt.

EGY HULLÁMVÖLGYEKKEL TELI KARRIER KEZDETE

Pedig Massa még tisztán emlékszik arra, amikor kisgyerekként krosszmotorozott – így kezdődött ugyanis motorsport-karrierje – édesapja akkor úgy gondolta, biztosabb a négy kerék, és meggyőzte fiát, hogy váltson sportot. „Túlságosan őrült módon vezettem, ezért az apukám megijedt, hogy megsérülhetek. Beíratott a gokartiskolába, és amikor először vezettem, megdöntöttem a pályarekordot. Ekkor a versenyzés az életem része lett, és azóta is az” – emlékezett vissza ezekre az időkre a brazil pilóta az F1VILÁG-nak adott exkluzív interjújában.

Fotó: Instagram/Felipe Massa

Massa úgy érkezett a Forma-1-be, hogy hatalmas elvárásokkal kellett szembenéznie: a Sauber 2001-ben remekelt Kimi Räikkönennel és Nick Heidfelddel, és tőle is hasonló eredményeket vártak – újoncként. Valószínűleg kellett számára a 2003-as tesztév, amikor lehetősége volt megismerni az F1-es versenygépet és tapasztalatokat gyűjteni róla. Sikerült bizonyítania a brazilnak, így 2006-ban már a Ferrarihoz került, ahol Michael Schumacherrel dolgozott együtt.

SCHUMACHER, A MESTER

„Nagyon sok értelemben mesterem volt” – emlékezett vissza Massa a Schumacher mellett töltött időkre. „Természetesen előtte akartam lenni, de mindig is példaképként tekintettem rá, úgy mint „hé, olyan szeretnék lenni, mint te!” Ő pedig valószínűleg úgy nézett rám, mint a kissrácra, akin segíteni kell. Nagyon más volt a kapcsolatunk, mint a többi csapattársammal. Az volt az egyetlen esélyem, hogy a Ferrarinál maradjak akkor, ha ő visszavonul. És ő megtette. Monzában, 2006-ban. Ezért döntöttem úgy, hogy 2016-ban én is Monzában jelentem be a visszavonulásom.”

Fotó: Scuderia Ferrari

A barátság a Forma-1-en túl is megmaradt: Massa a kórházban is meglátogatta Schumachert, és azóta is emlegeti őt nyilatkozataiban – hiszen aki egyszer példaképévé vált, az is marad.

FORDULT A KOCKA

A számtalan jó emlék mellett bizony volt olyan, amikor Massa egyáltalán nem érezte jól magát a Forma-1-ben és a Ferrarinál – akkoriban a brazilt másodhegedűsnek tartották az olaszoknál, a csapat ugyanis Fernando Alonsóra építkezett. Habár Massa karrierjének legszebb pillanatai a Ferrarihoz kötődnek, vannak rossz emlékei is, amelyek mély nyomot hagytak benne.

„Fontos voltam a Ferrarinál” – nyilatkozta Massa még 2015-ben. „Aztán Alonso megérkezett, és megváltoztak a dolgok. Körbenéztem, és azt láttam, hogy többé már nincs hatalmam a dolgok, a részletek felett. Ezekben pedig csak akkor tudunk változást elérni, ha hatalmunk van. Minden erről szól, és én elveszítettem. A legjelentősebb tünet az volt, hogy nem éreztem magam fontosnak többé. Elég volt, ahogy az emberek néztek körülöttem. Lehetetlen volt, hogy boldog legyek.”

Fotó: Scuderia Ferrari

A kérdésre, mikor érezte magát a leginkább kellemetlenül karrierje során, a brazil így válaszolt: „Azt hiszem, az utolsó évemben a Ferrarinál. Fáradt voltam, és nem motivált semmi. Ebben a szituációban azt gondoltam, hogy talán túl kedves vagyok. Tudom, hogy sok kárpótlást kaptam az életben, de minden bizonnyal nem a Forma-1-ben. Talán én is kihagytam néhány lehetőséget, és ebben a sportban agresszívnek kell lenned – de az már nem én lettem volna. Én soha nem voltam Dr. Jekyll és Mr. Hyde típus!”

„Sokszor gondoltam arra, hogy kevésbé kellene kedvesnek lennem, hogy legyek keményebb és önzőbb. De aztán magadba nézel, és maradsz olyan, amilyen vagy…”

A BIZTONSÁG NAGYKÖVETE

2009-ben hungaroringi súlyos balesete, majd felépülése arra ösztönözte őt, hogy a Forma-1 biztonságáért küzdjön. A brazil 8 évvel ezelőtt, a Magyar Nagydíj időmérő edzésén szenvedett fejsérülést, amikor a Rubens Barrichello autójáról leszakadt rugó eltalálta a sisakját. A Ferrari versenyzője azonnal eszméletét veszítette, majd életmentő műtétet kellett végrehajtani rajta. Szerencsére Massa maradandó sérülések nélkül megúszta, azonban a szezon további részét kénytelen volt kihagyni. Az eset a Hungaroring történetének legnagyobb balesete volt, a magyar orvosok, mentők és pályabírók a mai napig emlékeznek arra a napra – akárcsak Massa, aki azóta minden egyes Magyar Nagydíjon elmondja, mennyire hálás azért, amit hazánkban tettek érte akkor.

Fotó: Scuderia Ferrari

Jules Bianchi a 2015-ös Japán Nagydíjon szenvedett balesetet, melynek következtében kómába esett, majd 9 hónap múlva belehalt sérüléseibe. Massa és Bianchi barátok voltak, ezért a brazilnak saját balesete után még egy oka volt arra, hogy a biztonság növeléséért harcoljon az F1-ben.

„Igyekszem előremozdítani a biztonságot a Forma-1-ben, mert láttam jó néhány veszélyes balesetet már, és nekem is volt egy” – mondta Massa 2016-ban. „Elveszítettem egy barátomat, Jules-t, akinek szintén hatalmas balesete volt. Szóval teljes mértékben a biztonsági fejlesztések mellett vagyok, mert ezt nem akarom többször átélni. Azt szeretném látni, hogy a pilóták versenyeznek, harcolnak, de biztonságban. Szóval mindig is azért fogok küzdeni, hogy fejlesszük ezt a területet.”

Massa nemcsak a biztonság terén igyekszik segíteni sporttársain, de tapasztalataival visszavonulása után is szerepet vállalhat a királykategóriában, elképzelhető ugyanis, hogy az FIA-nál fog dolgozni.

Könnyen lehet, hogy Massa mégsem kerül tehát annyira távol a Forma-1-től – az autóversenyzéstől viszont semmiképpen, hiszen ő sem tudja elképzelni jövőjét anélkül. Világbajnoki cím ide vagy oda, Felipe Massa neve egybeforrt az autósporttal. Hajrá kis brazil, találkozzunk a Forma-E-ben!