5 dolog, amire érdemes odafigyelni az F1-es Kanadai Nagydíjon

Fotó: Red Bull Racing
MONTREAL, QC - JUNE 09: Top three qualifiers Sebastian Vettel of Germany and Ferrari, Valtteri Bottas of Finland and Mercedes GP and Max Verstappen of Netherlands and Red Bull Racing stop their cars in parc ferme during qualifying for the Canadian Formula One Grand Prix at Circuit Gilles Villeneuve on June 9, 2018 in Montreal, Canada. (Photo by Dan Istitene/Getty Images)

[dropcap type=”background”]K[/dropcap]iélezett küzdelmet hozott szombaton a Forma-1-es Kanadai Nagydíj időmérő edzése, és természetesen bízunk abban, hogy a vasárnapi versenyen is nagy küzdelem zajlik majd a győzelemért, illetve a dobogós helyekért.

Montrealban a 2018-as Forma-1-es szezon 7. versenyét rendezik meg, mi pedig szokásunknak megfelelően összeszedtük, hogy mire is lesz érdemes odafigyelni a mai versenyen.

 1. ELTÉRŐ STRATÉGIÁK 

Az már a pénteki szabadedzéseken látszott, az élmezőnyben is komoly eltérések várhatóan a stratégiákat illetően Kanadában.

A Mercedes meglehetősen kevés hiperlágy abroncsot hozott magával Kanadába, és csupán a szombat délelőtti szabadedzésén próbálta ki a Pirelli leglágyabb gumijait.

Éppen ezért szinte bizonyos, hogy a Mercedesnél úgy taktikáznak, a mai, 70 körös versenyen nem használják majd ezeket a keverékeket. Mivel Lewis Hamilton és Valtteri Bottas is az ultralágy gumikon futotta legjobbját az időmérő edzés második etapjában [Q2], nekik ezekkel a keverékekkel kell rajtolniuk. A német istálló várhatóan egy kiállással próbálja majd teljesíteni a távot.

Fotó: Scuderia Ferrari

Hasonló stratégiával próbálkozhat majd a Ferrari is, hiszen a pole pozíciót megszerző Sebastian Vettel és csapattársa, Kimi Räikkönen is az ultralágy gumikon startol.

A Ferrarival és a Mercedesszel ellentétben viszont a Red Bull agresszív taktikával próbálkozik: Max Verstappen és Daniel Ricciardo is a hiperlágy gumikon rajtol majd, így ők a futam első etapjában mindent megtesznek azért, hogy előrelépjenek néhány pozíciót. A cél persze az ő esetükben is az egy kerékcsere, a nagy kérdés azonban az, a futam első etapjában mennyire bírják majd a hajszát a hiperlágy gumik.

„Ami a taktikát illeti, mi azt csináltuk, amit szerettünk volna” – mondta Sebastian Vettel az időmérő után. „Kétlem, hogy a hiperlágy jó versenygumi lesz majd, szóval kicsit meg vagyok lepve, hogy mindkét Red Bull ezeket választotta – de gyanítom megvan rá az okuk. Majd meglátjuk, mi lesz.”

A Red Bull taktikája főképp azért is lehet izgalmas, mert Max Verstappen a 3. helyről startol majd, a pénteki szabadedzések alapján pedig a hiperlágy abroncsok körönként fél másodperccel is gyorsabbak lehetnek a lágyaknál.

Más kérdés persze, hogy a Renault-motorokkal nem lesz egyszerű előzni, még akkor sem, ha a francia gyártó a Ferrarihoz hasonlóan továbbfejlesztett erőforrásokkal érkezett Kanadába.

 2. A BAJNOKOK FALA 

Azt talán mondanunk sem kell, hogy a tempós montreali pálya bizony alapos kihívások elé állítja a versenyzőket – a célegyenesre ráfordító lassító külső ívén található fal pedig az évtizedek során bizony még a legnagyobbakat is megtréfálta.

Videó: Akiket már megtréfált a Bajnokok Fala

Bár ezen a hétvégén eddig nem voltak különösebben nagy csattanások, a versenyen bizony könnyen előfordulhatnak majd hajmeresztő pillanatok.

A Bajnokok Falával korábban Michael Schumacher, Jacques Villeneuve, Damon Hill, Jenson Button és Sebastian Vettel is megismerkedett közelebbről.

Fotó: Red Bull Racing

 3. A MEGBÍZHATÓSÁG 

A montreali versenypálya nemcsak az ember, hanem a technika számára is igencsak megterhelő: a kanadai aszfaltcsík a fékek szempontjából az egyik legkeményebb a Forma-1-es naptárban, ám természetesen az idei évben már szigoróbb motorszabályokat is észben kell tartaniuk a csapatoknak.

A Kanadai Nagydíjon a Ferrari, a Renault és a Honda is új motorspecifikációval vesz részt – az újítások természetesen a teljesítmény növelését hivatottak szolgálni.

Az efféle „kísérletezgetések” viszont nem mindig mennek simán: a 3. szabadedzés végén például Pierre Gasly Honda-motorja hibásodott meg, így a francia versenyző a japán gyártó régebbi motorspecifikációját használja a versenyen. A Renault-nál Carlos Sainz autójában is egy régebbire kellett cserélni a turbót, az időmérő edzés első pillanataiban pedig Romain Grosjean autójában füstölt el az új Ferrari-motor.

A Mercedes versenyzői egyébként a tervekkel ellentétben mégsem kapták meg az új erőforrást erre a hétvégére. A csapat tájékoztatása szerint „minőségi aggályok” miatt léptek vissza. Az F1VILÁG úgy tudja, az egyik komponens esetében 0,02 mm-nyi eltérés mutatkozott a szükségeshez képest, ezért döntöttek úgy a németek, hogy mégsem használják az új specifikációt.

 4. HULLÁMVÖLGYBEN LÉVŐ VERSENYZŐK 

Jó néhány olyan versenyző van a mostani mezőnyben, akiknek valamit villantaniuk, ha nem akarnak maguknak problémákat – nemcsak F1-es jövőjük, hanem idei szereplésük kapcsán.

A szezon első felében rengeteget hibázó Max Verstappen kétségkívül közéjük tartozik. A Red Bull holland pilótája hibát hibára halmozott az első versenyeken, a monacói harmadik szabadedzésen elkövetett baklövésével pedig kezd betelni a pohár az osztrák istállónál.

Úgy tűnik, a kanadai hétvégére Verstappen felszívta magát, hiszen mindhárom szabadedzésen a leggyorsabb volt, az időmérőn pedig a 3. helyet csípte el, és látszólag jobb formában van csapattársánál, Daniel Ricciardónál.

Még a legelhivatott Ferrari-rajongók bizalma is kezd egy kicsit meginogni Kimi Räikkönenben. A maranellóiak legutóbbi világbajnoka már nem először hibázott idén döntő pillanatban. A finn az időmérő utolsó szakaszában, második mért körében csúszott a fűre, így csak az 5. helyről indulhat Montrealban, miközben csapattársa, Sebastian Vettel ott van a pole-ban.

Fotó: Scuderia Ferrari

A Ferrari elnöke, Sergio Marchionne még a szezon előtt úgy nyilatkozott, a „Jégembernek” idén bizonyítania kell, máskülönben beültetnek valaki mást a helyére 2019-re.

Aki pedig kétségkívül minden követ megmozgat a Ferrari üléséért, az nem más, mint Charles Leclerc: az ifjú monacói idén debütált a Forma-1-ben, ám egyre nagyszerűbb teljesítménnyel rukkol elő, és rendre veri csapattársát, Marcus Ericssont.

Persze nemcsak Räikkönen féltheti a helyét, hanem Brendon Hartley is, aki akár már év közben kikerülhet az F1-es mezőnyből. A hírek szerint a Red Bullnál egyáltalán nem elégedettek az új-zélandi teljesítményével, így az energiaital-gyárosok nemrég bejelentkeztek a McLarennél Lando Norrisnál. A wokingiak ugyan első körben nemet mondtak arra, hogy a brit tehetség lehetőséget kapjon a Toro Rossónál, ám nem kizárt, hogy a Red Bull tovább ostromolja majd a wokingiakat.

Hartley egyébként próbálja megmenteni helyét, a mai Kanadai Nagydíjat például a 12. helyről kezdheti meg, miután az időmérőn sokkal jobb tudott lenni csapattársánál, Pierre Gasly-nál.

 5. A McLAREN KÜSZKÖDIK KANADÁBAN 

Bár tavaly számos alkalommal hallottuk Wokingból, a McLaren rendelkezik a legjobb kasztnival a Forma-1-es mezőnyben, úgy tűnik, hiába a Renault-motor, Fernando Alonsóék egy ideig még nem fognak beleszólni az élen zajló küzdelmekbe.

A montreali versenypálya kétségkívül egy motorigényes helyszín, azonban mindenképpen beszédes, hogy ugyanazzal a Renault-motorral a Red Bull versenyzői a top 6-ban végeztek az időmérő edzésen, miközben Alonso a 14., Stoffel Vandoorne pedig csak a 15. helyről rajtolhat Kanadában.

Fotó: McLaren

Nem kétséges, a McLaren MCL33-as kódjelű autójával vannak gondok, ezt Eric Boullier, a brit istálló versenyigazgatója is elismerte.

„Az autónak nyilvánvalóan van egy gyengesége idén, amire már sikerült rámutatnunk: ez pedig a lassú kanyarokban a tapadás hiánya” – mondta a szakember. „És itt nyilván csak lassú kanyarok vannak.”

„Azt hiszem, a legmagasabb minimumsebesség 140 km/h, szóval tudtuk, hogy nehéz dolgunk lesz itt, és a pálya karakterisztikája problémákat okoz majd nekünk.”

„Ahhoz, hogy kompenzáljuk ezt a tapadáshiányt, meredekebb szárnyállást kellett választanunk, ez pedig nyilván nagyobb légellenállást jelent. A legjobb kompromisszum tehát az volt hogy több leszorítóerőt teszünk az autóra, de ez nyilván sokat árt nekünk [az egyenesekben].”

Fernando Alonso ennek ellenére azt mondja, bízik abban, hogy a pontszerzés elérhető lesz számukra a versenyen.

„Tudtuk, hogy ez egy nehéz pálya lesz számunkra, de pénteken mégis elég versenyképesnek mutatkoztunk, és érzésre is jó volt az autó, gyorsak tudtunk lenni” – mondta a korábbi világbajnok.

„Sajnos szombaton nem voltunk ilyen versenyképesek, a harmadik edzésen visszaestünk, és ez megerősítést nyert az időmérőn is. Meglátjuk, mit hoz a vasárnap, de remélem, hogy egy jó rajttal és taktikával összejöhet a pontszerzés. Kétségkívül ez lesz a célunk vasárnap.”

Görgess tovább az újdonságokért!

HIRDETÉS

Kapcsolódó cikkek

HIRDETÉS
HIRDETÉS

OSRAM

További hírek

HIRDETÉS
HIRDETÉS
pp_gemius_hit('Aurgi_e7YvPTGxeFO8vlnqSc71yG41rhwqueMi4R8QT.b7');

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!