8 lenyűgöző tény Schumacher F1-es debütálásáról

Fotó: Scuderia Ferrari
Fotó: Scuderia Ferrari
Kegyes hazugságok, rafináltság, és persze őrületes tempó kellett ahhoz, hogy a Forma-1 ma már legsikeresebb versenyzője, Michael Schumacher 1991. augusztus 25-én rajthoz állhasson élete első királykategóriás versenyén.

Kegyes hazugságok, rafináltság, és persze őrületes tempó kellett ahhoz, hogy a Forma-1 ma már legsikeresebb versenyzője, Michael Schumacher 1991. augusztus 25-én rajthoz állhasson élete első királykategóriás versenyén.

A német versenyző a Jordan színeiben mutatkozott be az F1-ben, és már első versenyhétvégéjén gyorsabbnak bizonyult rutinos csapattársánál – egy technikai probléma miatt azonban végül nem ért célba.

Ebben a cikkben összeszedtünk néhány érdekességet Schumacher Forma-1-es bemutatkozása kapcsán.

1. A kegyes hazugság

Amikor a Jordan versenyzője, Bertrand Gachot bírósági ügybe keveredett azért, mert bántalmazott egy londoni taxisofőrt az 1991-es szezon közepén, a silverstone-i központú kiscsapatnak gyorsan versenyző után kellett néznie a Belga Nagydíjra. Eddie Jordan csapatfőnök kiszemeltje Stefan Johansson volt, a svéd azonban fizetést akart, így végül a 22 esztendős Michael Schumacher – a Mercedes sportautó-versenyzője – kapott lehetőséget, miután megállapodás jött létre az Ezüstnyilak vezetőivel. Schumacher bemutatkozásához menedzsere, Willi Weber találékonyságára is szükség volt.

„Eddie tudni akarta, hogy vezetett-e valaha is Spában, szóval azt mondtam neki, hogy ’szerintem úgy 100-szor’, ami bődületes hazugság volt” – nyilatkozta Weber néhány évvel később.

Jordan pedig eképp nyilatkozott sok-sok évvel később: „Annyira aggódtam, feltehetően Stefant ültettem volna az autónkba, ha tudom, hogy Michael nem vezetett még ott korábban.”

2. Napokkal a verseny előtt vezetett először F1-es autót

Sportautó-versenyzőként Schumacher 900 lóerőt, 5 literes, V8-as turbómotorral szerelt Mercedesekhez volt szokva, formaautós tapasztalatot pedig csak a Forma-3-ban szerzett, illetve egy alkalommal rajthoz állt a japán F3000-ben. Ahhoz, hogy felkészüljön a Belga Nagydíjra, egy gyors tesztet szerveztek neki Silverstone déli vonalvezetésére, itt ismerkedett meg a Jordan Ford-motoros 191-es autójával.

„Csak körülbelül 20 kört tett meg, de a leggyorsabb köre olyan volt, mint a leggyorsabb korábbi köreink ezen a pályán” – mondta a Jordan akkori technikai igazgatója, Gary Anderson.

Schumacher később így emlékezett a tesztre: „Emlékszem, hogy Trevor Foster [a Jordan akkori csapatmenedzsere] odajött hozzám és azt mondta, ’Michael, nyugi, lassíts, ezzel az autóval fogsz versenyezni hétvégén, szóval ne törd össze!’.”

3. Egy összecsukható biciklivel tanulta meg a pályát

Hogy segítse újonc csapattársát, a Jordan pilótáját, Andrea de Cesarist – aki akkor már veteránnak számított 165 versenyével a háta mögött – megkérték, hogy vigye körbe egy utcai autóval Schumachert a belga versenypályán. Ez viszont nem történt meg, a rutinos olasz csupán elmagyarázta Schumachernek, milyen sebességi fokozatokban teljesítse a pálya egyes kanyarjait. Schumacher nem esett kétségbe, céges Mercedesének csomagtartójából elővett egy összecsukható biciklit, és megtett vele néhány kört Spában.

„A biciklinek csak nagyon apró kerekei voltak, egy örökkévalóság lehetett” – mondta Mark Gallagher, a Jordan marketingese. „De meg akarta tanulni a pályát, amennyire csak lehetett.


Egy dolog biztos: Schumachernek biztosan nem maradtak kétségei az Eau Rouge meredekségével kapcsolatban…

4. Egy koleszban szállt meg

Bár a Forma-1 történetének legsikeresebb és egyik legjobban fizetett versenyzője lett, Schumacher első versenyhétvégéje nem a fényűzésről szólt.

„Nem volt hotelfoglalásunk, szóval egy ifjúsági szállóra mentünk” – idézte fel Willi Weber. „Két szűkös ágy volt, középen volt a WC és a mosdó. De szerintem aludtuk volna a kamion alatt is, ha arról van szó…”

Schumacher hozzátette: „Egyáltalán nem bántam… Nem sokat számított.”

5. Az időmérőn lenyomta jóval rutinosabb csapattársát

A Jordan 191-es kódjelű versenyautója nemcsak szép volt 1991-ben, hanem igazán versenyképesnek is mutatkozott. Ennek ellenére nagy meglepetés volt, hogy Schumacher ennyire elöl tudott végezni. Az első szabadedzésen 11. lett, 3 pozícióval és fél másodperccel lemaradva De Cesaristól. Ez volt azonban az utolsó alkalom, hogy az olasz mögött végzett.

„Rögtön olyan gyors volt, mint én” – mondta később az ESPN-nek az ötszörös dobogós versenyző.

„A mérnököm, Gary Anderson odajött hozzám és azt mondta: ’Figyelj, Michael padlógázzal teljesíti a Blanchimont kanyart, te pedig nem. Neked is padlógázzal kell bevenned!’. Számomra az egy nagyon megterhelő hétvége volt.”

Schumacher a 8. leggyorsabb idővel zárta az első napot, és másnap tovább gyorsult, és köszönhetően Riccardo Patrese büntetésének, a McLarenek, a Ferrarik, Mansell Williamse és Piquet Benettonja mögött a 7. helyen állhatott a rajtrácson. 

De Cesaris végül csak 11. lett, 4 hellyel és 7 tizedmásodperccel lemaradva új csapattársától…

6. Első versenye mindössze párszáz méterig tartott

Parádés időmérős teljesítménye után az egész világ arra volt kíváncsi, mire lesz képes az ifjú Schumacher élete első F1-es futamán. A verseny jól indult, a német megúszott egy kisebb elfékezést a hideg gumikon a La Source nevű első kanyarban.

„Az járt a fejemben, ’istenem, neki fogok menni az előttem lévőnek!’” – mondta később Schumacher.

A mezőny éppen csak teljesítette az Eau Rouge-t, amikor Schumacher zöld autója lelassult, és kuplunghiba miatt megállt. Mivel az ifjú versenyző még nem ismerte ki eléggé Jordanjét, és főképp gördülőrajtokhoz volt szokva, egész egyszerűen leégette azt a rajtnál. Gary Anderson technikai igazgató mindenesetre megjegyezte: „A mi hibánk is volt, mert abban az évben nagyon sérülékeny kuplunggal rendelkeztünk.”

Schumacher 1 évvel később a Belga Nagydíjon – már a Benetton színeiben – megszerezte első F1-es győzelmét, és majdnem pontosan 13 évvel később 7. világbajnoki címét is bezsebelte ugyanezen a versenyhelyszínen.

7. Akár dobogóra is állhatott volna

A nagy kérdés az, hol végzett volna Schumacher első F1-es versenyén, ha az autója bírja távot. Figyelembe véve, hogy csapattársa, De Cesaris felzárkózott a második helyre, és közeledett Ayrton Senna McLarenjéhez, mielőtt autójának motorja 3 körrel a leintés előtt megadta magát, jó esélyek lehettek volna arra, hogy Schumacher is az élen harcolhat.

„Ha teljesítettem volna az egész versenyt és célba érek, biztosan dobogóra állok!” – mondta magabiztosan Schumacher, akinek véleményét a csapatmenedzser, Foster is osztotta: „Hogy melyik lépcsőfokán állt volna a dobogónak, azt ki sem akarom mondani…”

8. Később soha nem vezette a Jordan autóját

Schumacher a soron következő, olaszországi versenyen már a Benetton színeiben állt rajthoz, a két csapat között pedig komoly vita is kialakult Schumacher szolgálatai miatt. A Jordannél ugyanis abban a hitben voltak, hogy megállapodtak a némettel a folytatásban.

Néhány órával az első monzai szabadedzés előtt aztán a Benetton került ki győztesen ebből a csatából, a csapat akkori versenyzője, Roberto Moreno pedig a Jordannél folytatta.

Fotó: www.michael-schumacher.de

Első benettonos versenyén Schumacher 5. lett, egy hellyel megelőzve háromszoros világbajnok csapattárát, Nelson Piquet-t, akinél az időmérőn is gyorsabb tudott lenni.

 

Kapcsolódó cikkek

Friss hírek