Megosztás:

Biztonságban a Hungaroringen – 1. rész

Szigorú szabályok, felkészülés, vizsgák - a magyar mentők kivívták az FIA elismerését.
Szigorú szabályok, felkészülés, vizsgák - a magyar mentők kivívták az FIA elismerését. © Hungaroring Sport Zrt.

A Hungaroring sok autósport-rajongó számára a második otthont jelenti – az F1Világ utánajárt, kik garantálják az „otthon” biztonságát és milyen együttműködés szükséges az FIA és az Országos Mentőszolgálat között annak érdekében, hogy baj esetén a lehető legjobb ellátást kapják az érintettek.

Az FIA rendezvényeit – így a WTCC, valamint a Forma-1-es versenyhétvégét is – az Országos Mentőszolgálat és a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. biztosítja. A Hungaroringen dolgozó mentők hétköznap életeket mentenek, és fel vannak készülve arra, hogy az autóversenyeken ugyanezt tegyék, amennyiben szükség lenne rá.

Az F1Világ a WTCC hungaroringi hétvégéjén bepillantást nyert a sokak által „pályakórházként” emlegetett ambulanciára, ahol Dr. Gorove László, a verseny főorvosa, Dr. Göndöcs Zsigmond, az ambulancia vezetője, valamint Dr. Vörös Péter aneszteziológus szakorvos mesélt arról, hogyan zajlik egy versenyhétvége számukra.

Cikksorozatunk első részében bemutatjuk, mi történik egy hungaroringi hétvége előtt, hogyan készülnek a mentők, milyen a kapcsolatuk az FIA-val, valamint milyen a magyar mentés nemzetközi összehasonlításban.

Dr. Gorove László a versenyek tapasztalt főorvosa, hétvégi munkája során nemcsak a Hungaroringen dolgozó mentőszolgálat vezetése, működtetése, valamint irányítása a feladata, hanem folyamatosan együttműködik a versenyigazgatóval is – olyannyira, hogy az FIA előírásai alapján, pályaaktivitás során folyamatosan a versenyirányításon kell tartózkodnia.

Hungaroring

Ugyan a WTCC hétvégéjének programja – a közönség nagy örömére – nagyon sűrű volt, két futam között a versenyfőorvos készségesen állt rendelkezésünkre, és a pályakórházba lépve azonnal mesélni kezdett.

„Gyakorlatilag egy kis intenzív osztálynak, vagy egy kis sürgősségi ellátónak a felszereltségét kell biztosítani. Az FIA rendelkezik egy úgynevezett H függelékkel, amely előírja, hogy milyen felszerelést kell biztosítanunk ezekre az autóversenyekre.”

„Előírják, hogy milyen szakorvosoknak kell itt lenniük: szükség van aneszteziológusra, aneszteziológus asszisztensre, traumatológusra. Előírják azt is, hogy az egyik traumatológusnak az égési sérülések ellátásában, a másiknak a mellkas-sebészetben kell jártasnak lennie. Itt az életmentő beavatkozásokat el kell tudni végezni, amíg a helikopter el nem viszi a sérültet, mindent el kell látnunk, lehetőleg a belgyógyászati eseteket is.”

A H függelék szigorú előírásainak nem könnyű megfelelni, és természetesen előzetesen ellenőrzést is végez az FIA, hogy minden rendben menjen egy adott versenyhétvégén.

„Van egy kérdőív, amit ki kell tölteni ilyenkor” – folytatta Dr. Gorove. „Nagyon részletes információkat kell adni, hogy hánykor nyit a kórház, mettől meddig van ügyelet, mi a telefonszám, mi a WIFI kódja, egészen az apró részletekig. Ezután kapunk egy visszaigazolást, hogy rendben van, illetve min kell változtatni.”

Dr. Vörös Péter aneszteziológus szakorvos hozzátette, van, amikor az FIA nem elégszik meg azzal, hogy a kötelező felszerelés megtalálható a pályakórházban: „Vannak olyan dolgok a H függelékben, amelyek nem kötelezőek, csak ajánlottak, de azt mondják, hogy mégis jó lenne, ha lenne valami az ajánlott listából.”

Hungaroring

Emellett az FIA arra is kíváncsi, hogy a hazai extrication teamek, vagyis a kimentő csapatok hogyan teljesítenek egy-egy baleset esetén. Az ő feladatuk az, hogy a versenyzőt kiemeljék az autóból, ami különösen a formaautók esetében igényel speciális felkészülést, azonban a GT versenyautóknál is akadhatnak nehézségek, annak ellenére, hogy azokból egy utcai személyautóhoz hasonló módon kell kiemelni a pilótát.

„Két hatfős csapatunk van, amelyeknek az a feladatuk, hogy kivegyék a sérültet az autóból – egy orvosnak kell lenni köztük” – folytatta Dr. Gorove. „Minden verseny előtt vizsgáztatják mindkét csapatot, minden autótípusra. Az F1-es autókban, valamint ezen a versenyhétvégén a GP autókban kiemelhető ülés van, vagyis a versenyzőt hozzákötik az üléshez, amelyet elválasztanak az autótól és az üléssel együtt lehet kivenni őt, hogy a gerinc és a nyaki gerinc rögzítése a lehető legjobban megvalósuljon. A WTCC és más túraautókból úgy kell kiemelni a sérültet, mint egy normál személyautóból, azzal a különbséggel, hogy ezek sokkal alacsonyabbak, sokkal szűkebb az ajtó, tele van mindenféle bukócsővel és műszerrel, ezért nehéz a versenyzőhöz hozzáférni. Ezért ezt a csapatok megmutatják, elgyakorolják, az FIA méri a gyorsaságot, de figyelnek a rögzítésre is. Ha nem megfelelő a gyakorlat, ismételni kell.”

Az FIA minden év végén készít egy értékelést a versenyekről, amely kimutatásból látható, hogy a kimentő csapatok milyen időt teljesítettek, illetve mennyire volt jó a szervezés. A Hungaroring csapatai minden évben rendkívül jó eredményt érnek el, eredményük nemzetközi szinten is kimagasló.

„Nagy az elégedettség az FIA részéről. A Hungaroring megítélése nagyon pozitív, mindig viszonylag elöl vagyunk ebben a listában, az első tízben biztosan minden évben benne vagyunk” – büszkélkedett Dr. Gorove.

Dr. Göndöcs Zsigmond, az ambulancia vezetője hozzátette, az alapos felkészülés mellett az FIA elégedettsége és a magyar csapatok kimagasló teljesítménye annak is köszönhető, hogy viszonylag állandó tagokkal dolgoznak.

„Nagyon ritkán cserélünk és egyszerre sosem váltunk csapatot. Egyik évről a másikra csak egy-vagy két ember a 6 fős csapatból – ennyi változhat, több nem: ez FIA-előírás is.”

Az FIA két orvosa a WTCC eseményein Jacque Tropenat (ő volt sokáig a Forma-1-es Medical Car sofőrje) és Alain Chantegret, akik folyamatosan váltják egymást a versenyhétvégéken – ezúttal Alain Chantegret látogatott el hozzánk.

Mellettük természetesen szükség van magyar orvosokra is, hiszen az Uniós szabályozás alapján Magyarország területén hazai orvosnak kell ellátnia a sérültet, beteget.

„Hiába jönnek az FIA orvosok, a felelősség a miénk. Hiába hozza magával az FIA az autót, a sofőrt, az orvost, az autó felszerelését” – mondta Dr. Gorove. „A H függelék előírja, hogy kell lennie egy olyan orvosnak az autón, aki a nemzeti újraélesztési eljárásrendben jártas. Magyarországon csak az nyúlhat beteghez, aki a Magyar Orvosi Kamarának tagja és az Orvosi Kamarától működési engedélye van. Ez az egész Unióban így van. Ezért van az, hogy két orvos is van itt, de valójában közülünk kell, hogy legyen olyan, aki jártas a nemzeti újraélesztési és súlyos sérült ellátási eljárásokban.”

Ábrahámi Krisztián

Alapvetően az FIA orvosai együttműködőek, barátságosak, de a Forma-1-es hétvégén nagyobb a szigor, mint a WTCC eseményein. Ilyenkor azonban (természetesen kizárólag akkor, mikor fellélegezhetnek kicsit munka közben) előfordul, hogy oldottabbá válik a hangulat és olykor meg is tréfálják egymást – mivel a verseny főorvosa már jól ismeri külföldi kollégáit, tudja, hogy kivel lehet viccelődni.

„Azt meg kell hagyni, hogy van egy ilyen elengedett, vicces hangulat is, hol jobban, hol kevésbé. Jacque Tropenat-val megcsinálta az egyik extrication team (kimentő csapat), hogy mikor reggel mentünk az orvosi inspekcióra autóval, megállítottak minket a 17-es kanyarban, és Jacque-ot kivették egy hordággyal autóból. Kinyitották az ajtót, rátették a nyakrögzítőt, kifordították. Megkérdeztek előtte engem, mondtam, hogy vele ezt meg lehet csinálni, nem lesz belőle balhé.”

Hogy éles körülmények között hogyan zajlik a mentés, mi történik a kulisszák mögött egy baleset során, azt a Hungaroring egészségügyi biztosításáról szóló cikksorozatunk következő részében olvashatják!

Fotók: Hungaroring Sport Zrt., Ábrahámi Krisztián, F1Világ

MEGOSZTÁS:

Ezt olvastad már?

Az energiaital-gyártó vállalat hátat fog fordítani a Forma-1-nek, amennyiben nem kap...

Hozzászólások

( komment)