Megosztás:

Biztonságban a Hungaroringen – 2.rész

Folyamatos készenlét, gyors és összehangolt profi munka jellemzi a mentők, orvosok hétvégéjét a Ringen.
Folyamatos készenlét, gyors és összehangolt profi munka jellemzi a mentők, orvosok hétvégéjét a Ringen. © F1Világ

Egy autóversenyző célja a győzelem – a küzdelem azonban mindig kockázatos, és sajnos sokszor meg is történik a baj. Mi zajlik baleset esetén a Hungaroringen?

A Hungaroring egészségügyi biztosításáról szóló cikksorozatunk első részében bemutattuk, hogyan készül az Országos Mentőszolgálat, valamint a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. a magyar versenypályán zajló eseményekre, most pedig annak járunk utána, mi történik egy baleset bekövetkeztekor a „kulisszák mögött”.

„Csak arra emlékszem, hogy Rubens mögött mentem a Q2 végén, aztán elsötétült minden. Szeretném megköszönni a pályán és a kórházban lévő orvosoknak, amit értem tettek” – Felipe Massa esetében 2009-ben megtörtént a baj a Hungaroringen, azonban a gyors és szakszerű intézkedésnek köszönhetően a brazil versenyző a következő szezonra teljesen felépült sérüléseiből.

A WTCC hétvégéjén öt mentőautó, egy motor, két extrication team [kimentő csapat, ők emelik ki a sérült versenyzőt az autóból – lásd cikksorozatunk előző részében], három orvosi gyorsbeavatkozó, valamint két bokszutcában lévő gyalogőr biztosította a megfelelő készültséget a Hungaroringen. A túraautó-bajnokság hétvégéjén szerencsére nem történt baj, azonban Dr. Gorove László versenyfőorvos elmondta, szigorúak a szabályok arra vonatkozóan, mi történik egy baleset esetén – függően attól, hogy kisebb koccanásról vagy nagy becsapódásról van-e szó.

„Baleset esetén mindig a versenyigazgató dönt. Ha történik egy baleset, akkor az első beavatkozónak 30 másodpercen belül kell ott lennie. Ő általában nem egészségügyi szakember, hanem azok a pályabírók vagy pályabeavatkozók, akik a pálya mellett állnak. Ők nézik meg először a versenyzőt, és ha baj van, visszajeleznek rádión, vagy a kamera felé jelzett „vöröskereszttel”, azaz keresztbe tartott karral, hogy szükség van a mentőre.”

Mento

A versenyirányításon természetesen mindent lát a versenyigazgató, valamint Dr. Gorove László is, így a pályabírók visszajelzésével párhuzamosan már ők is tudják, hogy mi lesz a teendő, és közös döntés alapján határoznak az adott mentőegység küldéséről.

„Ma már nincs a pályának olyan területe, amit ne lehetne látni. Mi a versenyirányításon a 32 kameraképen mindent látunk. Ha kiszáll a versenyző az autóból, akkor nyilván nincs baj. Ha nem száll ki, akkor az említett első beavatkozók szólnak, hogy kell-e mentő vagy orvos” – mondta Dr. Gorove.

„A versenyigazgatóval döntjük el, hogy melyik egység van a legközelebb, vagy mi a legjobb megoldás, végül pedig az ő döntése alapján küldjük az autót, a motort vagy a gyorsbeavatkozót a pályára. Általában a Medical Car – amelyben Forma-1-en az FIA orvos, WTCC-n pedig a mi orvosunk ül – minden eseményhez odamegy, illetve rajta kívül a legközelebbi egység.”

A pályabíróknak ugyan kötelező elvégezniük az elsősegélynyújtó képzést, azonban egy baleset bekövetkeztekor olyan gyorsan történik a kommunikáció, valamint az intézkedés, hogy ilyen esetekben ők nem nagyon avatkoznak be – a profi segítség mindig gyorsan érkezik.

Kisebb koccanások, kicsúszások mindig előfordulhatnak, azonban a nagyobb becsapódáskor egy rendszer is segíti a döntéshozók munkáját abban, hogy mi a teendő a versenyzővel.

„A Forma-1-es autókban van egy Medical Light vagy G-Light elnevezésű rendszer, amely az ütközés erejét figyeli” – mondta Dr. Gorove. „Az ütközési határ 10G, amely érték felett ez elkezd villogni. Ha így történik, és látja a gyorsbeavatkozó vagy pályabíró, akkor jelzi felénk – ekkor kötelező a versenyzőt lehozni az ambulanciára és megvizsgálni. Tavaly óta nem csak az autóban látszik, hanem mi is látjuk a képernyőn, ha villog, illetve azt is, hogy pontosan mekkora erőhatás érte a pilótát becsapódáskor, azaz hány G-vel ütközött.”

Természetesen baleset után előfordulhat, hogy a versenyzők elkóvályognak, azonban ekkora ütközés esetén kötelező elsétálniuk az ambulanciáig, ha pedig nem oda vezet első útjuk, akkor a csapatot értesítik, hogy azonnal intézkedjenek.

„Ez már akkora erejű ütközés, hogy ha kiszáll és azt mondja, hogy neki semmi baja nincs, akkor is el kell jönnie, hogy megnézzék. Ez annyira szigorú szabály, hogy ha megtagadja a versenyző a vizsgálatot, akkor nem versenyezhet.”

SC

Arról természetesen a versenyirányítás is azonnal értesül, ha a pilóta megtagadná a vizsgálatot, sőt arról is tudnak, ha a versenyző már végzett az orvosoknál. A kommunikáció többféleképp is történhet, azonban minden esetről születik egy írásbeli jelentés, amelyet a versenyfőorvos néhány percen belül megkap az ambulanciáról, majd továbbküldi a nemzetközi, a magyar versenyigazgatónak, valamint az FIA orvosának.

„Van egy állandó kommunikáció a versenyirányítás illetve az ambulancia között, amelynek vezetője Göndöcs doktor, akivel e-mailben, telefonon és rádión tudunk kommunikálni. Tehát én rögtön tudom, hogy a versenyző visszajött, kapok visszajelzést, hogy van-e probléma vagy nincs. Így rögtön tudom az FIA orvosa felé jelezni, hogy rendben van-e a pilóta.”

Dr. Vörös Péter aneszteziológus szakorvos – aki a versenyek ideje alatt az ambulancián tartózkodik – elmondta, mint minden folyamat, a versenyirányítás értesítése is rendkívül gyorsan zajlik.

„Mire a pilóta visszaér a csapathoz, addigra a toronyban már tudnak mindent az állapotáról, mert kitöltjük a kórlapot és elküldjük nekik. Ez teljesen elektronikus, ezért is kötelező az ambulancián az internetelérés.”

„Olyan is előfordul, hogy edzésen kicsúszik a versenyző, ha a G-Light jelzett, megnézzük, ha nincs probléma, elengedjük, de azt mondjuk, hogy holnap reggel itt kezd nálunk. És akkor jönnie kell, megnézzük újra, hogy vannak-e tünetei, és ha rendben van, akkor azt mondjuk, hogy mehet.”

A G-Light felvillanása mellett akkor is kötelező megjelennie a pilótának a pályán található ambulancián, amennyiben az előző versenyhétvégén balesetet szenvedett és az ott dolgozó orvosok úgy gondolják, további vizsgálatok szükségesek az adott versenyző esetében. Dr. Gorove elmondta, ilyenkor az FIA orvosával közösen határoznak arról, hogy szabad utat engednek-e a pilótának a versenyzéshez, vagy sem.

„Ha az előttünk lévő versenyhétvégén egy pilóta ütközik és van egy kisebb sérülése, akkor a pályafőorvos átküldi nekem az anyagot e-mailen és javasolhatja, hogy a hétvége előtt még vizsgáljuk meg. Ilyenkor a versenyző tudja, hogy csütörtökön itt jelentkeznie kell. Még egyszer végignézzük, megkérdezzük, minden rendben van-e, majd az FIA orvossal együtt eldöntjük, hogy engedjük-e versenyezni vagy nem.”

Helikopter

Egy ütközést követően a súlyos, életveszélyes állapotban lévő sérültet a mentőhelikopter viszi el, a Forma-1 magyarországi versenyhétvégéjén kettő az ambulancia mellett tartózkodik, így adott esetben a helikopter személyzete is részt vesz az ellátásban.

„Forma-1 idején, ahogy behozza a mentőautó a sérültet, egyből a helikopter hordágyára kerül a versenyző. Ha nem kell elvinni, akkor nem baj, de ha igen, akkor nem kell újra átemelni, hanem egyből a kocsin ki lehet tolni” – mondta a versenyfőorvos.

Dr. Vörös hozzátette, éppen ezért a helikopter személyzete folyamatosan nyomon követi a beteg ellátását, valamint a helikopter monitorján figyelik a sérült állapotát.

„A helikopter és az ambulancia személyzete között nincs átadás-átvétel, hanem onnan kezdve, hogy beérkezik a sérült, ők is folyamatosan részt vesznek, illetve ha nem is vesznek részt az ellátásban, de tudják, mi van a beteggel. Ezen kívül egyből a helikopter monitorja kerül rá, amely a szívfrekvenciákat, a vér oxigéntelítettségét, vérnyomást, EKG-t néz. Ez minden kritikus állapotú sérültnél szükséges.”

Amennyiben szükség van a helikopterre, az – a Hungaroringgel kötött szerződésnek megfelelően – minden esetben a Honvédkórházba szállítja a sérültet, amely a teljes körű ellátást biztosítani tudja. Dr. Gorove László elárulta, előfordul, hogy az FIA a kórházat is ellenőrzi.

„A Honvédkórháznak az az előnye, hogy minden speciális ellátást vállalni tud. Ezt is az FIA orvos ellenőrzi. Amikor jelzi, hogy meg szeretné nézni a kórházat, akkor egy nappal korábban érkezik ide, én elmegyek vele, és a kórházigazgató megmutatja, elmondja, hogy ennyi intenzív ágyunk van, így néz ki a sokktalanító, ide hozzák a beteget, itt száll le a helikopter. A Honvédkórház a Forma-1 versenyhétvégéjére külön csapatot állít készenlétbe.”

„Az FIA-nak le kell adni a listát, hogy kik ügyelnek a Honvédkórházban, milyen telefonszámon érhetők el, illetve van egy kétnyelvű nyilatkozat, amelyben a kórház parancsnoka nyilatkozik, hogy felkészültek, vállalják az ellátást – ezt minden alkalommal át kell adnom az FIA orvosnak.”

Már többször említettük, hogy a mentőhelikoptereknek milyen nagy szerepük van a gyors és biztonságos ellátásban, így cikksorozatunk harmadik részében több részletes információt is megosztunk Önökkel az ő fontosságukról.

MEGOSZTÁS:

Ezt olvastad már?

A Ferrari elnöke, Sergio Marchionne utalt rá, a patinás olasz istálló várhatóan csak hazai...

Hozzászólások

( komment)