Gasly: Már a babakocsiban megcsapott a benzingőz! – exkluzív interjú

BAHRAIN, BAHRAIN - MARCH 29: Pierre Gasly of France and Red Bull Racing prepares to drive in the garage during practice for the F1 Grand Prix of Bahrain at Bahrain International Circuit on March 29, 2019 in Bahrain, Bahrain. (Photo by Mark Thompson/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // AP-1YVADRTKH2111 // Usage for editorial use only // Please go to www.redbullcontentpool.com for further information. //
Fotó: Red Bull Racing
6 éves volt, amikor először gokartba pattant, a benzingőz illatába viszont már jóval korábban – szinte még a babakocsiban ülve – beleszeretett. Nem csoda, hiszen nagyapja, édesapja és testvérei is a versenyzés szerelmesei. Szülei számára éppen ezért cseppet sem volt meglepetés, amikor érkezett a telefonhívás, hogy Pierre 2019-ben a korábban sorozatban négy világbajnoki címet nyerő Red Bull Racingnél fog versenyezni.

Minden autóversenyző arról álmodik, hogy egy napon a Forma-1-ben fog versenyezni. Keveseknek adatik ez meg, és még kevesebben lesznek világbajnokok a száguldó cirkuszban. Pierre Gasly már ott van az autósportok királykategóriájában, és bár nincs könnyű dolga, egy többszörös világbajnok istállónál bizonyíthat.

Idáig eljutni viszont nem volt egyszerű – szülei sokszor hajnali 4-ig munkálkodtak azon, hogy valahonnan összeharácsolják a versenyzéshez szükséges pénzeket. Az anyagiak mellett pedig óriási tehetségre is szükség van, ez utóbbi pedig minden kétséget kizáróan megvan Gaslyban – mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy a tehetséggondozásban élen járó Red Bull meglehetősen hamar felfigyelt rá.

A mindössze 23 esztendős versenyzővel a Német Nagydíj helyszínén, Hockenheimben ültünk le beszélgetni. Múltról, jelenről – no meg persze a rá váró kihívásokról. Hiszen ne tagadjuk, mostanság nehéz időket él meg a Forma-1-ben. Ennek ellenére a versenyhétvégét megelőző csütörtökön jókedvűen, mosolygósan fogadta az F1VILÁG.HU csapatát.

A KEZDETEK 

„Nagyon korán megfogalmazódott bennem, hogy Forma-1-es versenyző szeretnék lenni. Amikor születtem, a testvéreim már gokartoztak, szóval kétéves koromban anyukám már babakocsival tologatott a pályákon, és néztük a testvéreimet. Úgyhogy már nagyon korán, kétéves koromban imádtam a gumi, a kipufogó, az üzemanyag illatát, háromévesen pedig már a bátyámnak segítettem gokartot szerelni.”

„Aztán néztem, ahogy Schumacher versenyzett a Forma-1-ben… Az első emlékeim közé tartozik, amikor elkezdett nyerni a Ferrarival. Ötéves lehettem. Én is olyan akartam lenni, mint ő, a dobogó tetején akartam állni, győzni akartam minden hétvégén. 6 éves koromban aztán először teszteltem gokarttal, és teljesen beleszerettem. Versenyezni akartam, Forma-1-es pilóta akartam lenni.”

Gasly hatéves korában kezdett el gokartozni, tehetségével hamar kitűnt | Fotó: www.pierregasly.com

Gasly karrierjének előmozdításában igazán nagy szerepe volt a francia autósport-szövetségnek (FFSA), mely 2009-ben kezdte el támogatni az ifjú pilótát. Rájöttek, hogy szükség van az utánpótlásra, hiszen a nemzet utolsó F1-es világbajnok címét még Alain Prost szerezte 1993-ban. Az FFSA ezért kisebb országok modelljeit kezdte el tanulmányozni: hogy lehet az, hogy Finnország viszonylag rövid időn belül két világbajnokot – Mika Häkkinent és Kimi Räikkönent – is ki tudott „termelni”? A válaszra hamar rájöttek: korán felfigyelnek a tehetségekre! Éppen ezért létrehoztak egy versenyzői iskolát, ahol fiatal gyerekek mérhették össze tudásukat – no és persze fejlődhettek!

„A 2000-es évek közepétől francia gokartbajnokságokban versenyeztem olyan versenyzők mellett, mint Charles Leclerc, Esteban Ocon, vagy épp Anthoine Hubert, aki most már szintén a Forma-2-ben bizonyít. És sok olyan pilóta volt, akik ma már LMP2-es autókkal versenyeznek. Szóval annak ellenére, hogy gyerekek voltunk, a mezőny rendkívül erős volt, ez pedig arra ösztönzött bennünket, hogy fejlődjünk, a határokat feszegessük. Úgy tűnik, ez egy igazán jó generáció volt.”

Mindössze 13 éves volt, amikor elköltözött otthonról, hogy Le Mans-ban folytassa a versenyzést – mellette pedig tanulmányait. A fent említett nevek mellett együtt cseperedett és fejlődött Jules Bianchival, Jean-Eric Vergne-nyel és Charles Pickel – akik szintén mindannyian eljutottak a Forma-1-ig.

„Aztán nemzetközi színtérre kerültem, ahol [Carlos] Sainz, [Daniil] Kvyat, [Max] Verstappen, [Charles] Leclerc és [Alex] Albon ellen versenyeztem már. Ma pedig már az F1-es paddockban futunk össze egymással. Azt gondolom, nagyon jó, hogy már fiatalon egymás ellen harcolhattunk és ösztönözhettük egymást, hogy folyamatosan fejlődjünk.”

Már az alsóbb kategóriákban is erős mezőnyben kellett helytállnia | Fotó: www.pierregasly.com

Gasly 2013-ban megnyerte a Forma-Renault Eurocup kétliteres sorozatát. Meg kellett nyernie, hiszen a győzelemért 500 ezer eurós, azaz közel 160 millió forintos jutalom járt. Ez pedig elég volt ahhoz, hogy a Forma-Renault 3,5 literes géposztályában folytassa pályafutását. Tehetségére már ekkor felfigyelt a Red Bull, így bekerült az energiaital-gyárosok juniorprogramjába. 2014-ben a második helyen zárta a bajnokságot, így a következő szezont már a Forma-1 előszobájának számító GP2-ben versenyezhette végig. A sorozatot végül egy évvel később, 2016-ban pazar teljesítménnyel nyerte meg. A nagy ugrásra, a Forma-1-es szereplésre viszont még várni kellett…

A FORMA-1 KÜSZÖBÉN

„Már akkor is az F1-ről álmodtam, és mivel az összes juniorkategóriában a top 3-ban végeztem – a Forma-Fordban, a Forma-Renault-ban és a GP2-ben is –, kétségkívül szerettem volna szintet lépni, és a Forma-1-be kerülni. De aztán még egy évet el kellett töltenem a Super Formula nevű sorozatban, ami végül egy igazán fantasztikus szezon lett, lenyűgöző élményekkel. Nagyon szerettem azokkal az autókkal versenyezni, rengeteg volt a leszorítóerő, király old-school versenypályákon harcolhattunk.”

„A pályák hihetetlenül gyorsak, ennek szinte szakértői ebben a sorozatban. Olyan helyszíneken kellett versenyeznem, melyekről korábban fogalmam sem volt: nagyon szűk pályák, a falak hihetetlenül közel vannak, mindenféle kerékvető megtalálható rajtuk. És nagyon technikásak, és ezekkel a gyors autókkal nehéz volt versenyezni rajtuk. Egyáltalán nem volt könnyű bajnokság, nagyon erős széria. És együtt dolgozhattam a Hondával, és sikerült remek kapcsolatot kiépítenünk, hamarosan pedig már a Toro Rossónál folytattuk a közös munkát. Aztán a Red Bull-lal is leszerződtek, én pedig szintén a Red Bullhoz kerültem.”

Gasly keményen megharcolt az F1-es ülésért | Fotó: F1VILÁG.HU

Gasly pedig nemcsak a versenypályán akar fejlődni, hanem minden egyéb területen. Éppen ezért a mai napig szeret együtt dolgozni a szerelőkkel, mérnökökkel.

„Szeretem megérteni a dolgokat – számomra fontos, hogy értsem, mi történik az autóval, mit csinálunk éppen. Egyszerűen nem szeretem, ha kérdőjelek vannak bennem a dolgokkal kapcsolatban. Nyilván nem vagyok mérnök – nem is akarok az lenni –, de igyekszem belefolyni a technikai dolgokba” – magyarázta lapunknak.

A VÁRVA VÁRT HÍVÁS

2017 szeptemberében aztán érkezett a várva várt telefonhívás. A vonal végén nem más, mint a Red Bull hírhedten szigorú motorsport-tanácsadója, Helmut Marko volt.

„Emlékszem, Szugóban a 2. helyen értem célba, és Malajziába tartottam, hogy a tartalékversenyzői feladatokat lássam el a Red Bullnál. Hétfőn a hotelszobámban voltam, amikor Helmut és Franz Tost szóltak, hogy versenyezni fogok a hétvégén. Mondtam, hogy ’igen, tartalékos leszek’, ők viszont azt válaszolták, hogy ’nem, nem, versenyezni fogsz a Toro Rossóval’.”

A 2017-es Maláj Nagydíjon mutatkozhatott be a Forma-1-ben | Fotó: Toro Rosso

Gasly így a 2017-es Maláj Nagydíjon már Daniil Kvyat helyét foglalhatta el a Toro Rosso versenyautójában, és bár a szezon hátralévő versenyein pontot nem szerzett, a következő idényre bebiztosította helyét a faenzai kiscsapatnál.

A 2018-as idényben pedig Gasly már a második, bahreini versenyen bombasztikus eredményt ért el: a negyedik helyen ért célba a Toro Rosso autójával, majd néhány héttel később, Monacóban 7. lett. A jövő szempontjából pedig a nyári Magyar Nagydíjnak komoly jelentősége volt: Gasly a 6. helyen futott be, majd épp nyári szabadságára igyekezett, amikor érkezett a hír, miszerint Daniel Ricciardo az idény végén távozik a Red Bull Racingtől, és a Renault-nál folytatja F1-es pályafutását. 

„Sokkolt a hír, mert egyáltalán nem számítottam rá. Szerintem mindenkit nagyon meglepett a dolog. Épp Budapestről tartottam a szabadságomra: landoltam Görögországban, és hallottam a híreket. Helmut felhívott, hogy Daniel lelép. Úgy döntött, hogy távozik. Mondta, hogy ’szólunk majd, miképp döntünk, élvezd a pihenőt, próbálj kikapcsolni, én pedig hívlak majd, ha kitaláltuk, hogy mi a legjobb megoldás számunkra’.”

„Persze próbáltam élvezni a nyarat, de folyamatosan az járt a fejemben, hogy mikor jön már a hír. Aztán körülbelül 10 nap múlva hívtak, hogy szeretnék, ha a Red Bullnál versenyeznék. Valahányszor Helmut felhív… igazából életem eddigi két legjobb híre az ő hívásaival érkezett, ami vicces, és kétségkívül különleges pillanatok voltak ezek.”

KÜZDELMEK EGY TOPCSAPATNÁL

Gasly tehát 2019-ben már egy igazi topcsapatnál versenyezhet. Egy olyan istállónál, mely néhány éve Sebastian Vettellel közösen sorozatban négyszer jutott fel a Forma-1 csúcsára. A fiatal tehetség számára mindazonáltal nehezen indult az idény, nemigen tudta felvenni a versenyt csapattársával, a Forma-1 jövőbeli csillagának kikiáltott Max Verstappennel. Mi pedig természetesen kíváncsiak voltunk ennek okaira is.

„Nagyon sok különbség van. Idén nehezebb a dolgom, ennek pedig több oka van. Ha az ember egy új csapathoz csatlakozik, mindig időbe telik, mire ki tudja hozni a maximumot magából, és hozzászokik a környezethez. Egy kicsit tovább tart összerakni a dolgokat, ráadásul ez a motorsportok csúcsosztálya, ha tehát valami nem tökéletes, annak hatása van. Minden a fejlődésről szól, ki kell hoznom magamból a legtöbbet, amit eddig nemigen sikerült, de szerintem lassacskán összeállnak a dolgok.”

Olyannyira, hogy Silverstone-ban, a Brit Nagydíjon Gasly szemmel láthatóan szintet lépett: egész hétvégén parádés tempót diktált, a versenyen pedig végül a 4. helyen ért célba. Már akkor azt suttogták, a Red Bullnál eldöntötték, hogy a francia pilóta a folytatásban Verstappen beállításaival kell, hogy érvényesüljön – és úgy tűnik, ez egy jó iránynak bizonyult. De mit is jelent ez pontosan?

„Mi döntjük el, mit használunk – igazából olyan beállításokat választunk, amilyeneket csak akarunk. Néha eltérőeket választunk, máskor ugyanazokat” – magyarázta az F1VILÁG.HU kérdésére Gasly.

„A csapaton, illetve a versenyzőkön múlik mindez. Azok után, hogy külön utakon jártunk, Silverstone-ban elkezdtünk hasonló alapokat használni.”

Silverstone-ban sikerült szintet lépnie – de vajon felér Verstappenhez? | Fotó: Red Bull Racing

Habár úgy tűnik, Gasly egyre jobban összecsiszolódik az autóval, a hockenheimi versenyhétvége szintén nem a várakozások szerint alakult. A Red Bull versenyzője pénteken balesetet szenvedett a szabadedzésen, a vasárnapi esős versenyen pedig szintén összetörte versenygépét, így nem tudott pontot szerezni.

IMÁDJA BUDAPESTET

A Forma-1 mezőnye ezen a hétvégén már a Magyar Nagydíjon, a Hungaroringen áll rajthoz, Gasly pedig két okból is optimistán várja a budapesti hétvégét.

„Szeretném megtartani a silverstone-i lendületet: az angliai egy igazán szolid hétvége volt péntektől egészen vasárnapig. Bár jobb volt a helyzet, még azért nem volt tökéletes, úgyhogy tovább kell nyomnunk, és fejlődnünk kell azokon a területeken, melyeken lehetőség van rá.”

„Budapestet pedig imádom! Az egyik kedvenc pályám a Hungaroring, mert nagyon technikás. Én nem vagyok oda a hosszú egyenesekért, inkább a kanyarokat szeretem!”

A Hungaroring a kedvenc versenyhelyszínei közé tartozik | Fotó: Red Bull Racing

„Azt szeretem, ha egy pálya igazán technikás, mint ahogy Magyarországon is. Fantasztikus versenyem volt ott tavaly, anno a GP2-ben és a Forma-Renault 2 literes sorozatában is nyertem a Hungaroringen, a 3,5 literes géposztályban pedig 2. helyet szereztem ott. Szóval sok szép emléket őrzök erről a pályáról, jó lesz visszatérni!”

„Párszor pihenni is voltam Budapesten, mert a város lenyűgöző, szeretem az emberek mentalitását, pozitivitását, a légkör pedig nagyszerű. Szóval mindig szeretek Magyarországra menni, és itt ér véget a szezon első fele is.”  

A száguldó cirkusz mezőnye ezen a hétvégén a Hungaroringen vendégeskedik, az F1VILÁG.HU csapata pedig a helyszínről számol be a Magyar Nagydíj eseményeiről! Weboldalunk mellett érdemes figyelemmel kísérni Facebook-oldalunkat is, de természetesen elérhetőek vagyunk az Instagramon is!

Görgess tovább az újdonságokért!

HIRDETÉS

Kapcsolódó cikkek

HIRDETÉS
HIRDETÉS

További hírek

HIRDETÉS
HIRDETÉS

Hírlevél