KiemeltMagazin

Háttér: Így működnek a Mercedes trükkös motormódjai

Fotó: Mercedes

Egy meglehetősen hosszú irományban magyarázta el különféle motormódjait, illetve azok használatát a Mercedes Forma-1-es csapata.

A német istálló a V6-os hibrid erőforrások 2014-es bevezetése óta dominál a Forma-1-ben, az évadnyitó Ausztrál Nagydíjon pedig a Mercedes motormódjai ismét komoly beszédtémát szolgáltattak.

Lewis Hamilton ugyanis 6 tizedmásodperces előnnyel szerezte meg a rajtelsőséget Melbourne-ben az általa csak „parti-üzemmódnak” nevezett motormóddal.

A Mercedes csapata most részletes magyarázatot ad arra vonatkozóan, hogyan is alkamazza a különféle motorbeállításokat egy versenyhétvége során.

„A jelenlegi, 1,6 literes V6-os turbóérában az erőforrás sokkal több, mint egy motor” – írja a csapat bahreini előzetesében.

„Az erőforrást hat különböző komponens alkotja: a belső égésű motor (ICE), a turbó, az MGU-K, az MGU-H, a vezérlőelektronika és az energiatároló.”

„Ezeket az összetevőket kombináljuk a különféle erőforrás-módozatokhoz, amiket a versenyzők és a csapatok alkalmazhatnak egy versenyhétvége során. A 2018-as évadnyitó Ausztrál Nagydíjon ezek a motormódok különösen forró témát szolgáltattak, és számos vitát eredményeztek.”

Fotó: Mercedes

„Az erőforrás-módozatok különféle beállítások kombinációi, melyet a belső égésű motor teljesítményét, illetve az elektromos energia áramlását módosítják. A belső égésű motor teljesítményét például az égéstérbe fecskendezett üzemanyagmennyiség variálásával lehet szabályozni, vagy a gyújtás időzítésével.”

„Az erőforrás hibrid oldalát tekintve a motormódok az elektromos energia interakcióját és időzítését változtatják úgy a 120kW-nyi energia MGU-K-val való felhasználását, mint az MGU-K és az MGU-H töltését illetően.”

Az erőforrás-módozatok legfőbb feladata az, hogy kiegyensúlyozza a teljesítményt és a megbízhatóságot. A Forma-1-ben minden a teljesítményről szól, de mivel 2018-ban csak három erőforrást lehet felhasználni (bizonyos komponensekből pedig csak kettőt), a megbízhatóság még fontosabbá vált. Ezért van az, hogy a versenyzők kevesebb ideig tudjuk használni a nagy motorerőt kínáló módozatokat.”

A Mercedesnél mi 3 alapmódot alkalmazunk a versenyhétvége során. Az egyiket a szabadedzések nagy részében, egyet az időmérő nagy részében, és egyet a verseny túlnyomó részében.”

„Mindhármat variálni tudjuk a különféle beállításokkal, melyek kontrollálják, hogy az elektromos energiát bevetjük-e az adott körben, visszanyerjük-e, vagy kiegyensúlyozva használjuk fel (úgy, hogy az energiafelhasználás és a visszanyerés kiegyensúlyozza egymást).”

Fotó: Pirelli

„A verseny rajtjánál például különösen fontos a teljesítmény, a versenyzők tehát teljes energiafelhasználást alkalmaznak, hogy vagy megvédjék pozícióikat a rajtrácson, vagy megpróbáljanak helyeket nyerni a nyitókörökben. Az F1-re azonban a pályán való előzések, illetve a stratégiák keveréke jellemző, a versenyzők így később energiakezelő módba váltanak, és töltik az akkumulátorokat – hogy a következő támadásra több elérhető energia legyen.”

„Az Ausztrál Nagydíjon Lewis Hamilton és Valtteri Bottas is alacsonyabb teljesítményre tekerte a motort, amikor forgalomban voltak, és az előttük haladó autó turbulens levegőjében haladtak – főleg azért, hogy hűtsék a motorokat, és meggátolják azok túlmelegedését. Egy biztonsági autós szakasz hasonló kihívásokat tartogat – a versenyzők szeretnének spórolni az energiával és az erőforrással, így letekerik a motort, és hűtik a hardvert.”

„A károk elkerülése, illetve az erőforrás megbízhatósága a szabadedzéseken is fontos. Semmi értelme a tréningeken erőltetni a motort, hiszen 7 versenyhétvégét ki kell bírniuk. Van azonban egy edzés, amikor az erőforrást a határon használjuk, ami így mindent felkínál a versenyzőnek: ez pedig az időmérő.

„Ami a motormódokat illeti, az időmérőn alkalmazott beállítások a legerősebbek. Ez a módozat minden hétvégén csak néhány körre szükséges, felhasználása pedig az aktuális versenykörnyezet szerint változik: néha használjuk az időmérő egésze során, néha csak a Q3-ban.”

„A rendelkezésre álló kilométereket az úgynevezett „fázisdokumentum” diktálja, ami meghatározza azokat a limiteket az erőforrást tekintve, melyeket követni kell egy versenyhétvége során, és amelyek ugyanazok a gyári csapat, illetve a Mercedes partnercsapatai számára.”

Fotó: Pirelli

„Az erőforrás-módozatok akkor kerülnek meghatározásra, amikor az első hardvereket tesztelik Brixworth-ben, a kilométerlimit pedig a hosszú etapos program eredménye alapján alakul ki. Ezek némelyike pályafüggő, ám vannak jóval általánosabbak is. Az, hogy éppen melyik módot használjuk, lehet a versenyző döntése, vagy a mérnöki csapat tanácsa – aki kommunikálja a rádión, hogy milyen beállításokat kell alkalmazni, milyen motormódra kell váltani.”

„Ha tehát technikai instrukciókat hallunk a rádión, az jó eséllyel arra vonatkozik, hogy a motormódon kell változtatni. A versenyző beállítja azt a kormányon található kapcsolók segítségével.”

Az erőforrás-módozatok különös jelentőséggel bírnak a motorigényes pályákon, például Spa-Francorchampsban vagy Monzában, ahol hosszú egyenesek és kigyorsítások jellemzőek. Az első, igazán motorigényes pálya a negyedik versenyhétvégén vár majd ránk Bakuban.”

Szólj hozzá!