Így szívta fel Russell autója a csatornafedelet

Fotó: Williams
George Russell (GBR) Williams Racing FW42. Chinese Grand Prix, Friday 12th April 2019. Shanghai, China.
Több mint 300 csatornafedelet kellett ellenőrizniük a Forma-1-es Azeri Nagydíj pénteki első szabadedzésén történt incidens után a szervezőknek – megmutatjuk, hogyan is történt George Russell balesete!

Az Azeri Nagydíjat a főváros, Baku utcáin rendezik – idén már immáron negyedik alkalommal. Egy közutakon lebonyolított verseny pedig olyan kihívásokat is tartogat a versenyrendezők, illetve a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) számára, melyekkel egy szokványos, épített versenypályán nem találkoznak.

Ez persze nem mentség a pénteken történtekre – már csak azért sem, mert Monte-Carlóban az ’50-es évek óta rendeznek F1-es versenyeket, így a rutin – legalábbis a csatornafedelek rögzítésének ellenőrzésében – biztosan megvan.

Magával a rögzítéssel viszont ezúttal problémák voltak Bakuban, és csak a szerencsének köszönhető, hogy nem történt komolyabb baleset: a Williams versenyzője, George Russell a nyitóedzés 13. percében hajtott rá a fellazult csatornafedélre, ami darabokra szedte a versenyautó alját.

„Nyilvánvalóan nagyon nagy volt az ütközés, nagyon megijedtem, mert a szokásos módon mentem az egyenesben, amikor kaptam ezt a nagy ütést. Nyilvánvalóan rengeteg sérülés lett az autón, rögtön le is állt” – nyilatkozta a brit pilóta.

A csapat megvizsgálta a balesetet, és kiderült, ha a csatornafedél további 1,5 cm-t emelkedik, akkor már betört volna a pilótafülkébe – ez pedig akár sérülést is okozhatott volna. 

„Meglepő, de nem fájt” – folytatta Russell. „Kioldottam a tűzoltó készüléket, és mivel hideg volt, azt gondoltam, hogy valami ég. Így kiszálltam az autóból, amilyen gyorsan csak tudtam. Nem tudom, mekkora volt a sebesség, de 4G erő ért, ami elég nagy.”

„Ha 10-15 mm-rel feljebb megy, akkor egyenesen oda érkezik, ahol ültem. Sokkal rosszabb is lehetett volna.” 

A mezei F1-rajongóknak nyilván nem kell magyarázni azt, hogy a versenyautók alatt 300 km/h-s tempónál mekkora szívóhatás keletkezik, a laikusok számára azonban igyekszünk megmagyarázni a jelenséget.

A Forma-1-es versenyautókat úgy tervezik, hogy szívóhatást generáljanak, az alacsony nyomású levegő pedig leszorítóerőt termel, ami ezáltal nagyobb tapadást biztosít az abroncsoknak. Ez a szívóhatás gyakorlatilag az aszfalthoz ragasztja az autót, és képes arra is, hogy felemeljen egy rosszul rögzített csatornafedelet is.

A versenyautók első szárnyánál keletkező szívóhatás például már elegendő arra, hogy egy 110 kg-nál valamivel könnyebb csatornafedelet kiemeljen a helyéről, ahogy azt a fenti ábrán mutatjuk. Ez az érték az autó padlólemezének elején ennek többszöröse lehet.

Pénteken szerencsére nem történt komolyabb baj, az incidens viszont elegendő volt ahhoz, hogy az FIA a szervezőkkel közösen többször is leellenőrizze a több mint 300, pályavonalon található csatornafedelet.

A szervezők végül elhárították a problémát, így a program péntek délután folytatódhatott a második szabadedzéssel, a Williams csapatát viszont komoly anyagi kár érte, az istálló pedig ennek megtérítését kéri majd az FIA-tól, illetve a szervezőktől…

Görgess tovább az újdonságokért!

HIRDETÉS

Kapcsolódó cikkek

HIRDETÉS
HIRDETÉS

További hírek

HIRDETÉS
HIRDETÉS
}

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!