KiemeltMagazin

A Kubica-teszt, és ami mögötte van

Fotó: XPB

Súlyos ralibalesete után 7 évvel újra Forma-1-es versenyző lehet Robert Kubica. A lengyel pilóta Felipe Massa helyét veheti át a Williamsnél, ha a brit istállónál kellőképp meggyőzőnek tartják az abu dhabi teszten látottakat. Egy, már-már elfeledett F1-es pályafutás szökkenhet szárba ismét!

2017. augusztus 2., 18:35
A Hungaroring sajtóterme csordultig megtelt újságírókkal – mindenki arra kíváncsi, mennyire volt eredményes Robert Kubica F1-es tesztje, melyen először vezethetett aktuális, a 2017-es Forma-1-es szabályoknak megfelelő versenyautót.

Fotó: Renault Sport F1

A Magyar Nagydíjat követően a korábban súlyos ralibalesetet szenvedett lengyel a Renault versenyautójával róhatta a köröket, nem is akármennyit: 142-szer ment körbe a Hungaroring forró aszfaltján, biztos jelét mutatva annak, fizikai akadályai aligha lennének visszatérésének.

„Nem voltak fájdalmaim, ami azt illeti, nagyon jól éreztem magam” – mondta a dolgos nap után Kubica a Hungaroringen megtartott, rögtönzött sajtótájékoztatón. „Persze fáradt vagyok. Forró nap volt, és 8 órán át köröztem. Csak 10 percekre szálltam ki az autóból.”

Mivel a Renault-nál azóta már bezáródtak a kapuk az F1-es visszatérésre, Kubica időközben a Williamsszel került igazán szoros kapcsolatba, és még októberben két alkalommal is tesztelhetett a csapat 2014-es autójával.

Hogy Kubica mennyire is számít esélyesnek arra, hogy átvegye Felipe Massa helyét, azt jól mutatja, hogy a 32 esztendős versenyző a szezonzáró Abu Dhabi Nagydíj után is lehetőséget kapott a grove-i istállótól – ezúttal viszont már az aktuális, FW40-es modellel.

Fotó: Pirelli

2017. november 28. – Abu Dhabi

Bár fizikailag ezúttal sem volt gond Kubica teljesítményével – sőt, a nyári teszt óta a lengyel még fittebbé vált –, kétségtelen, hogy a Williams kockázatot vállalna az ő szerződtetésével. Hiszen vannak dolgok, melyek a szezon során, versenyszituációban derülhetnek ki.

Az mindazonáltal bebizonyosodott, hogy a versenyautó működtetésével alapvető problémái nem lennének – csupán apróbb változtatásokat kellett eszközölnie a csapatnak a kormányon, fontosság szerint elhelyezve a különféle gombokat, illetve kapcsolókat.

A modern Forma-1-es autókban váltófüleket alkalmaznak – a lefelé váltást a bal, a felfelé váltást pedig a jobb kezükkel végzik a versenyzők. Kubica viszont sérült jobb karja miatt ezeket egy kézzel csinálja, a Williams pedig változtatott egy kicsit autójának fejvédő elemén is, hogy a pilótának nagyobb helye legyen arra, hogy mozgassa jobb karját.

Az abu dhabi teszten a Williams számos kérdésre szeretett volna választ kapni vele kapcsolatban – például arra is, hogy mennyire tud következetes köridőket autózni, hiszen a korábbi teszteket mind eltérő körülmények között, eltérő céllal bonyolították le.

Mivel Abu Dhabiban a Forma-1 gumiszállítója, a Pirelli diktálta a programot, a Williams pedig sokat nem változtathatott az autón a versenyhétvégéhez képest, Kubicának fel volt adva a lecke.

KÖVETKEZETES KÖRIDŐK

A keddi tesztnap végén viszont volt lehetőség arra, hogy a következetességgel kapcsolatban is adatokat gyűjtsön a csapat: utolsó előtti, tizennégy körös etapja során rögtön a bokszból kijövet futott három kört, melyek közel azonosak, 1 perc 44,0 másodpercesek voltak. Ezt követően következett hét kör 1 perc 44,1 másodperc és 1 perc 44,4 másodperc közötti időkkel. Az etapot végül kettő, 1 perc 44,7 másodperces körrel fejezte be.

Fotó: Williams F1

A Williams a teszten rengeteg adatot és információt gyűjtött, melyeket kielemezhet majd a végső döntés előtt. A csapatnak nem lesz könnyű dolga, még akkor sem, ha Kubica eredményeit és teljesítményét össze tudja vetni a teszten szintén dolgozó Lance Strolléval, valamint az orosz Szergej Szirotkinéval.

„Ez egy nagyon összetett téma – a teljesítmény és a sebesség. Az időeredményekből kiindulni meglehetősen félrevezető” – mondta Paddy Lowe, a Williams technikai igazgatója, egyben résztulajdonosa.

Kubica nemcsak kedden, hanem szerdán is versenyautóba ült: ekkor már rövidebb etapokat is teljesített, és kipróbálta a Pirelli ultralágy és a jövő évben bevezetésre kerülő hiperlágy gumikeverékét is. A lengyel öt, egyenként négy mért kört számláló etapot tett meg, gyorsköreit pedig mindig egy-egy levezető kör követte.

A hiperlágy abroncsokkal végül egyetlen mért kört tett meg, ez volt a leggyorsabbja, mellyel 1,934 másodperccel maradt el az élen végző Sebastian Vetteltől. Úgy tudni azonban, hogy Kubica nem a köridőkre hajtott a teszten, ezért nehéz bármit is kiolvasni a köridőkből.

„Robert nem egy szuperhős. Nem ismeri az autót, nem ismeri a gumikat” – magyarázta Paddy Lowe. „Még a pályát sem ismeri annyira. Szóval időbe telt a dolog.”

„Azt már a hétvégén is láttuk, hogy a gumikat nehéz megfelelő hőmérsékleten működtetni, főleg a keményebb keverékeket.”

KIISMERNI AZ ABRONCSOKAT

A gumik tehát szintén óriási kihívást jelentenek Kubicának – és láthattuk az egész idény során, hogy még az aktív versenyzőknek is birkózniuk kell a különféle keverékekkel. Kubica viszont az abu dhabi teszten állítólag úgy érezte, sikerült áttörést elérnie velük, és biztos benne, hogy képes lesz boldogulni a Pirelli abroncsaival.

És nemcsak a gumik miatt optimista: a rutinos versenyző nem törekedne a visszatérésre, ha nem érezné úgy, hogy képes csúcsformában teljesíteni. Az elmúlt hónapokban rendkívül kemény edzésprogramot hajtott végre, és barátságos karaktere a Williams számára is nagyban megkönnyítette a munkát.

Kubica eredményei a Forma-1-ben:

SzezonIstálló VBPontRajtGYPole
2010Renault8.1361900
2009BMW Sauber14.171700
2008BMW Sauber3.751811
2007BMW Sauber6.391600
2006BMW Sauber16.6600

VB=Világbajnoki eredmény; GY=Győzelem;

A 32 éves pilóta már a tesztet megelőző hétfőn is órákat töltött el az istálló mérnökeivel, és a pályát is rendkívüli gondossággal járta körbe a csapattal. Az aszfalton eltöltött komoly munkaórák után sem akart pihenni, inkább ott maradt a csapattal, és figyelemmel kísérte Stroll és Szirotkin munkáját.

Fotók - Kubica a visszatérés útján
_L5R1149Motor Racing - Formula One Testing - Abu Dhabi, UAEMotor Racing - Formula One Testing - Abu Dhabi, UAEMotor Racing - Formula One Testing - Abu Dhabi, UAEMotor Racing - Formula One Testing - Budapest, HungaryMotor Racing - Formula One Testing - Budapest, HungaryMotor Racing - Formula One Testing - Budapest, HungaryMotor Racing - Formula One Testing - Budapest, Hungarydbpelmexoamavy1

JÖVŐKÉP

Bár a Kubica visszatérése körüli történetnek komoly érzelmi töltete is van, a lengyel igazán pozitív előjelekkel várhatja majd, miképp dönt a Williams. Egyre inkább úgy tűnik, ő a legesélyesebb arra, hogy átvegye Felipe Massa helyét a csapatnál – persze rajta kívül többen, például Daniil Kvyat, illetve Paul di Resta is harcban van még a megüresedő helyért.

Ha pedig a Williams Kubica mellett dönt, elkezdhetjük feltenni az unalomig ismert kérdéseket: mire lesz képes a Williamsszel? Harcban lehet a futamgyőzelmekért? Folytatódhat-e egy ígéretes Forma-1-es pályafutás ott, ahol 2011 februárjában derékba tört? Az igenlő választ pedig már előre halljuk a lengyel szájából. S hogy miért?

„Mert jobb versenyzőnek érzem magam, mint korábban. És nincs annál rosszabb, mint amikor az ember felébred reggel, és nincs mit csinálnia!”

Szólj hozzá!


Ezt olvastad már?
Ezt olvastad már?
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) és a Renault megállapodott abban, hogy a szövetség F1-es technikai részlegének korábbi vezetője, Marcin Budkowski…