Ahogyan arról az F1VILÁG.HU is beszámolt, az FIA múlt pénteken sajtóközleményben jelentette be, hogy „bizalmas” megállapodást kötött a Ferrari Forma-1-es csapatával. A szövetség részletekre nem tért ki, mindössze annyit árult el a kiadott kommünikében, hogy lezárta az olaszok 2019-es, gyanúsnak vélt motorjának vizsgálatát, és megállapodott a Scuderiával.
Mivel ennél több nem derült ki az üggyel kapcsolatban, természetesen rögtön megindultak a találgatások arra vonatkozóan, hogy miről is lehet szó: az egyik legnépszerűbb teória az, hogy az FIA szabálytalanság jeleire bukkant a Ferrari V6-os erőforrásában, ám mivel nem voltak döntő bizonyítékai, vagy esetleg a maranellóiak a kiskapukat kihasználva, a szabályok megkerülésével jutottak előnybe, büntetést nem tudott kilátásba helyezni.
Felmerült az is, hogy az FIA valóban szabálytalannak találta a Ferrari motorját, a pénteken kiadott közleményben említett közös kutatási projektek pedig valójában azt jelentik, hogy burkolt pénzbüntetést kapott az istálló – a kiadott közlemény szövegezésével pedig valójában a komolyabb botrányt szerette volna elkerülni a testület.
A Ferrari és az FIA paktuma természetesen felbőszítette a riválisokat is, akiket az különösen bosszant, ahogy a szövetség az ügyet kezelte és kommunikálta feléjük. Szerintük az sem véletlen, hogy az FIA szándékosan az utolsó tesztnap végén adta ki közleményét, hogy az újságírók Barcelonában még véletlenül se kérdezhessenek a témában.
Az ügynek viszont koránt sincs vége, a legfrissebb sajtójelentések szerint Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke nemrég egy levelet küldött szét a többi csapatnak – kivéve természetesen a Ferrari-motorokat használó Haast és Alfa Romeót. Ebben Wolff azt kéri, közös erővel gyakoroljanak nyomást a szövetségre: a Mercedes azt szeretné, ha minden részlet kiderülne a titkos megállapodással kapcsolatban.
Azt egyelőre nem tudni, hogy a Mercedes által megkeresett hat istálló, a Red Bull, a McLaren, az AlphaTauri, a Renault, a Racing Point és a Williams hogyan reagált a megkeresésre.
Ha kiderül, hogy a Ferrari valóban szabálytalan motorral versenyezte végig a 2019-es idényt, annak komoly következményei lehetnek, hiszen ebben az esetben a csapat kizárásáról kell dönteni. Ha pedig diszkvalifikálnák a Ferrarit, az összes többi istálló – természetesen a Mercedes kivételével – előrelépne a konstruktőri tabellán, ez pedig megnövekedett bevételekhez vezetne a részükről.
A Red Bull például – mely csapat a 3. helyen zárta a csapatbajnokságot tavaly – 12 millió dollárral (mintegy 3,7 milliárd forinttal) több bevételhez jutna a Forma-1-től.