A koronavírus-járvány természetesen a Forma-1 világát is érzékenyen érinti, a szezon első 8 versenyét törölni vagy halasztani kellett, és továbbra sem tudni, mikor kezdődhet el a 2020-as világbajnokság.
Mivel nincsenek versenyek, az év első felében bevételhez sem jutnak az F1 csapatai, akik most közös erővel törekednek arra, hogy minél jobban visszaszorítsák a költségeket. Ennek egyik fontos eleme, hogy egy évvel elhalasztották a 2021-re tervezett technikai szabályváltozások bevezetését, a jövő évre pedig befagyasztják a kasztni, valamint egyéb alkatrészek fejlesztését is.
A válság főleg a kevés pénzből gazdálkodó csapatokat érinti érzékenyen. Zak Brown, a McLaren ügyvezetője úgy véli, a 2021-re tervezett, 175 millió dolláros költségvetési plafont is lejjebb kell helyezni.
„Hogy szerintem – figyelembe véve, hogy mi folyik most a világban, és ha nem lépünk fel agresszíven a helyzet ellen – eltűnhet-e két F1-es istálló? Igen. Sőt, valójában úgy látom, hogy négy csapat is eltűnhet, ha nem kezeljük ezt megfelelően” – mondta a szakember a BBC Sportnak adott interjújában.
„És tekintettel arra, hogy mennyi ideig tart felfuttatni egy F1-es csapatot, és látva azt a gazdasági és egészségügyi krízist, amiben most vagyunk, arra gondolni, hogy lesznek olyanok, akik átveszik majd ezeket a csapatokat, ahogy az általában történt… Nos, kétlem, hogy lehetne ennél rosszabb az időzítés…”
„Tehát úgy gondolom, a Forma-1 jelenleg nagyon törékeny állapotban van.”
Brown elárulta, abba már az összes csapat belement, hogy 150 millió dollárra csökkentsék a költségvetési plafont 2021-ben, szerinte azonban még ennél is lejjebb kellene szorítani.
„Mindenki elfogadja a 150 millió dollárt, és az erős többség – beleértve az egyik nagycsapatot is – hajlandó lenne jelentős mértékben lemenni 150 millió dollár alá.”
A McLaren-főnök neveket nem említett, a BBC Sport azonban úgy tudja, a Mercedes támogatja a további csökkentést, miközben a Ferrari és Red Bull ellenáll.
Brown azt mondja, ők 100 millió dolláros plafonnal lennének elégedettek, de készen állnak arra, hogy elfogadjanak egy kompromisszumos, 125 millió dolláros megoldást.
A McLaren egyébként az első olyan csapat volt, mely elismerte, a válság miatt a fizetések csökkentésére kényszerült – beleértve a versenyzők és a menedzsment bérét is.
Brown azt mondja, ez volt „élete legnehezebb döntése”, de nem volt választásuk, noha a három topcsapatot leszámítva ők számítanak a leggazdagabbnak a mezőnyben.
„Habár jó alapokkal rendelkező versenycsapat vagyunk, mindenkinek megvannak a korlátai. Nem titok, hogy rengeteg pénzt veszítünk, és a mi részvényeseink az F1-en kívül is szeretnének értéket teremteni. Szóval nem opció az, hogy hagyjuk elszabadulni a veszteségeket.”
„Nincs korlátlan csekkfüzetem, szóval ez volt a felelősségteljes döntés, és őszintén szólva csalódott vagyok, bár nem lep meg, hogy több csapat is elkezdte ezt az utat járni.”
„Azt hiszem, valós veszély az F1-ben az, hogy mi afféle iparként a homokba dugjuk a fejünket bizonyos témákban – pedig ez most nem a megfelelő időpont arra, hogy a homokba dugjuk a fejünket.”