A német istálló nagy meglepetést okozott a barcelonai tesztek második napján, amikor kiderült, hogy egy meglehetősen furcsa rendszert szerelt autójába.
A megoldás lényege, hogy a versenyzők a kormány előre-hátra mozgatásával tudnak állítani az első kerekek összetartásán, ezáltal pedig vélhetően a gumik optimális hőmérsékleten tartását segíthetik elő.
Nemrég részletesen írtunk arról, a Mercedes úgynevezett DAS-rendszere csak egy eleme lehet az ezüstnyilak által kifejlesztett, jó eséllyel még hasznosabb megoldásnak.
Most John Owen, a Mercedes főtervezője árult el néhány részletet arról, pontosan hogyan is született meg a duplatengelyű kormánymű.
„A DAS-rendszer egy olyasvalaminek a hamvaiból született, amit már kipróbáltunk, sőt, valójában versenyeztünk is vele néhány éve. Ugyan működött, de nem igazán hozta azt, amit vártunk tőle” – mondta a szakember a Mercedes YouTube-csatornáján közzétett videóban.
„Mondhatni félretettük, mint olyasvalamit, amit kipróbáltunk, és talán nem a várakozásainknak megfelelően teljesített. Számos ilyen dolog van még – csapaton belül, az emberek fejében is.”
„A DAS-rendszer olyasvalami volt, amire azt mondtuk, ’miért nem csinálunk egy ilyet, mit mondanak erre a szabályok?’. És a szabályok valójában nem tiltották meg. Azt gondoltuk, ez szokatlan és meglepő.”
„Aztán egyre jobban és jobban belemélyed az ember, és elkezd azon gondolkodni, hogyan akadályozna meg egy ilyet, elkezd másképp hozzáállni, és azon agyal, hogyan akadályozna meg másokat abban, hogy legyen egy ilyen megoldása – ’Mit tennék? Hogyan érvelnék?’.”
„És aztán lesz egy rendszered, melynek kapcsán azon gondolkodtál, mik lesznek a többiek ellenérvei, és végül megcsinálod úgy, hogy egyik sem merül fel.”
Miközben a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) álláspontja szerint a DAS-rendszer megfelel a szabályoknak, a Red Bull kezdettől fogva azt tervezte, hogy óvást nyújt majd be a megoldás ellen.
„Azt gondolom, a DAS-rendszer kapcsán már sok hirtelen reakciót láttunk, miszerint az nem lehet szabályoknak” – fogalmazott Owen.
„De minél többen meg vizsgálják meg, annál többen mondják azt, hogy ’ó, oké, talán a szabályok keretein belül van, miért nem láttunk ilyet eddig?’.”
„Most egy határozott törekvés van annak bizonyítására, hogy miért is nem szabályos, de azt gondolom, alapvetően ilyen a Forma-1.”
Owen azt mondja, trükkös megoldásuk rámutatott arra, hogy a rajongók igenis vágynak az efféle látványos innovációkra.
„Amit a DAS-rendszer bizonyított, az az, hogy a Forma-1-ben határozottan vágy van az efféle innovációkra – amikor a versenyző hirtelen elkezdi másképp mozgatni a kormányt, és valami olyasmi történik, amire nem számítunk.”
„Azt gondolom, ez az, ami talán hiányzik mostanában – a látható innováció, amiről az emberek beszélni tudnak, és ami felkelti az érdeklődésüket.”
„Rengeteg nagyszerű innováció van még a Mercedes 2020-as autóján, de egyikről sem igazán szeretnék beszélni, hiszen fontos teljesítménybeli előnyt jelentenek. De van egy ilyen, ami ennyire látványos, és sokat beszélnek róla. Azt gondolom, a sport jobb lenne, ha több ilyen beszédtéma akadna. Sokkal nagyobb érdeklődést váltanának ki az efféle megoldások a sportág iránt.”