Az eredeti tervek szerint egy 175 millió dolláros költségvetési plafont vezettek volna be az F1-ben jövőre, ám a koronavírus-járvány miatt ennek mértékén a csapatok többsége csökkentene.
A Ferrari szerint hiba volna 145 millió dollár alá menni, miközben a McLaren szerint 100 millió dolláros költségvetési plafonra volna szükség.
Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke a The Guardian című lapnak nemrég kifejtette: „A 145 millió dolláros szint is már egy új és megterhelő kérés ahhoz képest, amiben megállapodtunk tavaly júniusban. „Nem lehet megvalósítani további jelentős áldozatok nélkül, főleg a humán erőforrást tekintve.”
„Az F1-ben többféle csapat is van különféle jellemzőkkel. „Más országokban, eltérő jogszabályok alapján működünk, a saját munkamódszereinket használva. Ezért nem olyan egyszerű és egyértelmű strukturális változtatásokat elvégezni pusztán a költségek lineáris csökkentésével.”
„Mindannyian tisztában vagyunk azzal, hogy az F1, illetve az egész világ most különösen nehéz időszakon megy keresztül a koronavírus-járvány miatt. Viszont ez nem a megfelelő időszak arra, hogy elhamarkodottan reagáljunk, hiszen fennáll a kockázata annak, hogy döntéseket hozunk ebben a vészhelyzetben anélkül, hogy megfelelően kiértékelnénk a következményeket.”
A McLaren vezérigazgatója, Zak Brown viszont nincs elragadtatva a Ferrari álláspontjától. Szerinte komoly veszélybe kerül az F1 jövője, ha nem csökkentik még nagyobb mértékben a költségeket.
„Egy olyan helyzetben vagyunk most, hogy amennyiben a Forma-1-et a régi habitusok vezetik, mindannyian nagyon kockázatos helyzetbe kerülünk az F1 jövője szempontjából” – mondta a szakember.
„És azt gondolom, ha előre gondolkodunk, nemcsak túléljük azt, ami most zajlik, hanem fel is virágoztathatjuk a sportágat, és mindannyian nyerhetünk. Én is nyitott vagyok az egészséges vitára. De azt gondolom, azok a vélemények, melyeket megfogalmaztak, nem nagyon állnak össze, ellentmondanak egymásnak, és nem tükrözik azt, ami véleményem szerint a valóság.”
Brown szerint egész egyszerűen nonszensz, hogy a Forma-1 elveszíti királykategóriás státuszát, ha 125 millió dollárra csökkentik a költségplafont, sőt, Binotto azon állítása is feldühítette, hogy a csapatok nem csupán azért vannak ott, hogy profitot termeljenek.
„Sajnos nem sok olyan csapat van – ha van ilyen egyáltalán – mely profitot termel. Nem gondolom azt, hogy azok, akik a Forma-1-ben vannak, azért vannak itt, hogy profitot termeljenek. Szerintem inkább azért, hogy növeljék franchise-értéküket.”
„Minden csapatnak más-más okai vannak az F1-es szereplésre. És sokak azért, hogy értéket közvetítsenek más üzletek számára, legyen az italgyártás, vagy közúti autógyártás.”
Brown azt mondja, szinte szóhoz sem jut Binotto azon állítása kapcsán, hogy időt kellene hagyni a költségcsökkentő intézkedések meghozatalához.
„Szinte nem is tudok mit mondani erre. Szerintem mindannyian látjuk, hogy a világ legnagyobb krízisén megyünk most keresztül. Országok zárnak be. Iparok zárnak be. Azt gondolom, kritikus hiba nem sietősen kezelni ezt a helyzetet.”
„Azt hiszem, a világon minden elnök, miniszterelnök vagy vezérigazgató sietősen igyekszik kezelni a problémákat.”
A McLaren ügyvezetője hozzátette, szerinte a modern sportban nincs helye annak, hogy a nagy csapatok kész autókkal lássák el a kisebb istállókat, ahogyan azt a Red Bull főnöke, Christian Horner, illetve maga Binotto is javasolta.
„Amikor utoljára vásárolt autók voltak az F1-ben, szerintem a ’70-es években fordult elő. Szóval a Forma-1-ben, ahol minden arról szól, hogy egy csapat konstruktőr legyen, nem igazán látom, hogyan működhetne egy ilyen megoldás, miközben azt halljuk, hogy az F1 DNS-e a konstruktőri bajnokság, illetve a technológiai evolúció.”
Brown szerint a csapatok többsége támogatja az ő álláspontját a költséglimit csökkentését illetően, és bízik abban, a sportág vezetői a többség érdekeit tartja majd szem előtt.