A Motorsport Világtanács (WMSC) szerda este jelentette be azokat a módosításokat, melyekben a királykategória csapatai már megállapodtak egymással, és melyek főképp a koronavírus-járvány miatti krízis kezeléséhez szükséges költségcsökkentést célozzák meg.
Ahogyan arról az F1Világ.hu is beszámolt, a 2021-re tervezett új technikai szabályok bevezetése mellett a WMSC egy sor intézkedést jelentett be tegnap, például, hogy a csapatok jövőre is kvázi az idei autókat használják majd az F1-ben, és tovább szigorítják a szélcsatornák használatára, illetve a CFD-fejlesztésekre vonatkozó regulákat.
Utóbbiakat ráadásul egy hendikep-szisztéma szerint, ami azt jelenti, hogy a gyengébben szereplő istállók fejlesztési előnyhöz juthatnak a nagy csapattokkal szemben.
Az egyik legfontosabb változás viszont, hogy a jövőre bevezetésre kerülő költségvetési plafon mértékét 145 millió dollárban határozták meg, mely összeg 2022-ben 140 millió, 2023-ban pedig 135 millió dollárra csökken.
„A Forma-1 győzött ma!” – kommentálta az istálló vezérigazgatója, Zak Brown az FIA szerdai bejelentését.
„Ez egy döntően fontos pillanat a sportágunk számára. Az F1 egy ideje már financiális szempontból nem fenntartható, a tétlenség pedig veszélyeztette volna a Forma-1 és a résztvevők jövőjét – akik dicséretet érdemelnek a probléma kollektív megoldásáért.”
„Az egységes költségvetési plafon a bevételek egyenletesebb elosztásával nagyobb versengést tesz lehetővé, és minél többen akarják nézni a versenyeket élőben és a TV-képernyőkön keresztül, annál tartósabb bevételekhez juthatnak a csapatok hosszabb távú egészségük fenntartásának érdekében.”
„Végső soron a rajongók nyernek, és ha a rajongók nyernek, az egész sportág nyer.”
A McLaren csapatfőnöke, Andreas Seidl hozzátette: „Most mindenki nehéz időket él meg. Többhónapnyi kemény munkán vagyunk túl a nehéz körülmények közepette, de nagyszerű látni, hogy az FIA és az F1 vezetése mellett az összes csapat összefogott, hogy meghatározzák a megfelelő lépéseket, hogy átvészeljük ezt a krízist, és egy fenntarthatóbb sportágat hozzunk létre, amely lehetővé teszi, hogy kiegyenlített módon vegyenek részt benne az istálló.”
„Miközben a McLaren alapvetően támogatja a költségcsökkentő intézkedéseket, nagyon örülünk annak a kompromisszumnak, mely elegendő aerodinamikai szabadságot biztosít a csapatoknak ahhoz, hogy a Forma-1 magja megmaradjon 2020-ban és 2021-ben, egészen a 2022-es szabályok bevezetéséig.”
„Egy ideje már mindenki számára világos volt, hogy be fogjuk vezetni a költségvetési plafont, mi pedig egy alacsonyabb limitért lobbiztunk, hogy a sportág financiális szempontból fenntarthatóbbá váljon.”
Seidl hozzátette, a következő időszakban is nagyon kemény munka vár rájuk.
„Nagy kihívás áll előttünk. A munkamódszereinket, a csapatunk méretét hozzá kell igazítanunk a következő hónapokban az új költségvetési plafonhoz. Ez egy jelentős és fájdalmas feladat, és – ahogy azt a hét elején már jeleztük – sajnos azzal jár, hogy csapattagokat veszítünk el. Viszont arra törekszünk, hogy a leghatékonyabb csapattá váljunk a jövőben.”