Ahogyan arról az F1Világ.hu is beszámolt, a Brazil Nagydíj szervezői jogi lépéseket tesznek a Forma-1 vezetősége ellen, amiért azok múlt pénteken bejelentették, a száguldó cirkusz idén biztosan nem látogat el az amerikai kontinensre, így Brazíliába sem.
Az interlagosi versenypálya magyar származású promótere, Rohonyi Tamás most részletesen kifejtette, pontosan miért is gondolják azt, hogy a Forma-1 vezetősége helytelen döntést hozott. Szerintük a járványhelyzet nem olyan vészes a régióban, ezért nem elégedettek az F1 indoklásával.
„Mindenekelőtt el kell mondanom, hogy a törlés nem ért meglepetésként minket, az indoklást viszont nem tudjuk elfogadni” – mondta a szakember a Motorsport.com című lapnak.
„A brazíliai vírusfertőzési rátáról beszélnek, ami egy kicsit olyan, mintha Kaliforniát hasonlítanánk össze Floridával. A rendelkezésünkre áll minden adat az országgal és Sao Paulóval kapcsolatban. Ezeket az adatokat elküldte az FIA orvosi bizottságának a mi orvosi delegáltunk, aki nem mellesleg alelnökünk. És ezek nagyon jó számok. Ha megnézzük a Sao Paulóban mért adatokat, de akár a brazíliai adatokat, azok sokkal jobbak, mint Angliában.”
„Ha tehát elolvassuk azt a törlési értesítőt, amit a FOM-tól kaptunk a minap, az egyszerűen nem állja meg a helyét. Majdhogynem egy kitalált indok, hogy törölni lehessen a versenyt.”
A szakember biztos benne, biztonságosan meg tudnának rendezni egy Forma-1-es futamot.
„Nemcsak a vállalatommal konzultáltak, hanem a városi önkormányzattal is. Megkérdezték, milyen tervet tudunk prezentálni, ha jönnének. Egy 100 százalékig golyóálló tervet kaptak, ami létezik – olyannyira, hogy az interlagosi pálya már múlt héten nyitott volt a versenyzésre.”
„És az FIA is egy nagyon komplex, 10 oldalas protokollal állt elő, amely előírja, hogy miképp lehet versenyt rendezni – és ezeket mi be is tartottuk volna.”
Rohonyi azt mondja, a 2020-as versenyt a szerződés szerint csak vis maior esetén lehet törölni, a Forma-1 indoklása pedig egész egyszerűen nem állja meg a helyét, ezért jogi lépéseket tesznek.
„Amit igazán furcsának tartok, hogy az egész megközelítés viszonylag egyszerű. ’Ó, járvány van, borzasztóan sajnáljuk, nem akarunk menni, nem tudunk menni’. Az egyik ok, amivel előálltak, hogy 5 csapat aggályait fejezte ki. Nos, egyik F1-es szerződés sem olyan, hogy megyünk és versenyzünk az országodban, ha a csapatoknak is tetszik.”
„Az F1-es promóteri megállapodásokban egy záradék van, ami lehetővé teszi a két fél közül bármelyiknek, hogy felbontsa az. És ezek közül egyik sem volt vis maior. Szóval jogi segítséget fogunk kérni, mert rengeteg veszteséggel jár ez az önkormányzat, illetve a vállalatom számára.”
„Nagyon-nagyon hasonló a helyzetünk, mint Mexikóvárosnak – egy önkormányzati pályát üzemeltetünk. És a szerződés, amit kötöttem, azt írja elő, hogy az önkormányzat felelős az F1-es sztenderdek fenntartásáért. Szóval csak idén 8 millió dollárt költöttek a pálya modernizálására. Az egész paddockot leaszfaltozták, és rengeteg apró módosítást végeztek, ami kívülről nem látszik, de létfontosságú volt – például a szennyvízhálózat és az egészségügyi helyiségek.”
„És ha te egy önkormányzati tisztviselő vagy, és közpénzt költesz bármire, ha nem kapsz megalapozott indoklást, akkor az ügyész pert indíthat hivatalos kötelezettségszegésért. A kormány közölte velem, ’haver, szerződésed van. Szóval jobban teszed, ha versenyt rendezel’. Én pedig rendezek is, ha tudok, de ha nem engedik, mert az F1 nem teszi lehetővé, az nem az én hibám.”
„Tehát – bár jó barátaim – a kormányzó és a polgármester azt mondták, ’megáll ez a bíróságon?’.”