A Racing Point másolási ügye hetek óta szolgáltat témát F1-es berkekben, múlt héten pedig meg is született az ítélet: a csapatot 400 ezer eurós pénzbírsággal sújtották, és 15 pontot levontak tőlük a konstruktőri versenyben.
Az istálló bűne a versenybírók szerint, hogy idei versenyautójuk tervezéséhez felhasználták a Mercedes W10-es autóján használt fékcsatornák tervrajzait.
Csakhogy a csapat állítja, azokat a bizonyos terveket még jóval korábban kapták meg partnercsapatuktól, amikor még a fékcsatornák nem listázott alkatrésznek minősültek, azaz szabadon beszerezhették őket egy másik istállótól.
Az ügyben négy csapat, a McLaren, a Williams, a Renault és a Ferrari már jelezte, fellebbezni kíván, szerintük ugyanis túl enyhe ítélet született, főleg úgy, hogy a Racing Point használhatja tovább a kérdéses elemeket.
Mindeközben a Racing Point is jelezte, ők enyhítésért kívánnak fellebbezni, Lawrence Stroll, az istálló tulajdonosa pedig dühös hangvételű közleményben kelt ki magából, mondván, „besározták csapata nevét, és ezt nem fogja annyiban hagyni”.
A Ferrari csapatát irányító Mattia Binotto ma azt mondta, a Racing Point egyértelműen szabályt szegett – mintha csak lemásoltak volna egy feladatlapot egy vizsgán.
„Ferrariként mi már pénteken is megszólaltunk a Racing Point ügyében, elmondtuk, mit gondolunk” – mondta Binotto a Sky Sports Italiának.
„Volt már óvás, és megvolt az első ítélet is, miszerint az, amit a Racing Point csinált, illegális. Ez a kiindulópont.”
„Stoll és Wolff lehetnek dühösek, de egy szabályszegésről beszélünk ebben az esetben. Olyan ez, mint másolni a vizsgán. Vannak, akik lemásolnak egy feladatlapot, és vannak, akik odaadják, hogy mások le tudják másolni.”
„Nem hiszem, hogy bármi mást hozzá kellene tenni. A tények nyilvánvalóak. Mi ellenfelek vagyunk, és ez normális. Mindenki a saját érdekeit nézi.”
„Kinyilvánítottuk fellebbezési szándékunkat. Úgy véljük, hogy az ítélet nem volt megfelelő, és 4 napunk van arra, hogy megerősítsük a szándékunkat.”
A Mercedes csapatát irányító Toto Wolff a „mediátor” szerepét kívánja betölteni a felek között a vitás kérdésben, nemrég pedig úgy nyilatkozott, szeretné elkerülni, hogy az ügy a Nemzetközi Fellebviteli Bíróságon folytatódjon.
„Kétlem, hogy bárkinek is az érdekét szolgálná, ha ez az ügy az örökkévalóságig folytatódna, és a Nemzetközi Fellebviteli Bíróságra menne” – mondta a szakember a Sky Sports F1 televíziónak.
„Egy, de akár két hónapig is eltarthat, mire odakerül az ügy ügyvédek bevonásával. Mindenki próbál pragmatikus lenni. Engem pedig meghívtak, hogy legyek a mediátor a két csoport között, aminek megpróbáltam eleget tenni.”
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke nemrég egy interjúban azt mondta, az ügyben a Mercedes csapatát is érdemes volna kérdőre vonni.
„Ami a Mercedest illeti, meggyőződésem, hogy ezeket a kérdéseket fel kell tenni, mert ha egy csapat kapcsán felmerül a bűnösség kérdése amiatt, hogy kapott valamit, akkor az a csapat, mely a rendelkezésére bocsátotta ezeket a bizonyos dolgokat, szintén szabályt szegett.”
„De ez olyasvalami, amit az FIA-nak kell rendeznie.”