A Red Bull jelenlegi motorpartnere, a Honda 2021 végén vonult ki a Forma-1-ből: mindezt még néhány hete jelentette be a japán gyártó. A döntés értelemszerűen nehéz helyzetbe hozta a Red Bull két csapatát, a Red Bull Racinget és az AlphaTaurit, egyelőre pedig még nem tudni, hogy e két istálló 2022-től milyen motorokat használ majd a száguldó cirkuszban.
A Red Bull számára a legjobb megoldás az lenne, ha a Honda infrastruktúráját átvéve továbbra is a japán erőforrásokat használhatná – ehhez viszont az kellene, hogy 2021 után befagyasszák a motorok fejlesztését.
A Mercedes motorsport-főnöke, Toto Wolff már korábban jelezte, ők támogatnák ezt a lépést, a Renault és a Ferrari azonban mostanáig ellenezte mindezt.
„A fejlesztések befagyasztása nélkül nem fogjuk tudni használni ezt a komplex technológiát. Ehhez szükségünk lenne egy olyan fejlesztési központra, mint a szakurai” – mondta Helmut Marko, a Red Bull motorsport-tanácsadója.
Az Auto Motor und Sport című német szaklap viszont most azt írja, van remény az energiaital-gyárosok számára, a Ferrari és a Renault ugyanis hajlandó lenne kompromisszumot kötni.
„Az egyeztetések folytatódnak, és jó irányba haladnak” – erősítette meg Marko.
A lap szerint a Ferrari és a Renault belemenne a motorfejlesztések leállításába, ám csak bizonyos feltételek mellett. Azt szeretnék, ha nem 2021 végén, hanem 2022 elején fagyasztanák be a motorokon való munkálatokat.
Ez azért lehet fontos számukra, mert a 2022-es idényt megelőző télen még lenne lehetőségük arra, hogy javítsanak V6-os erőforrásaikon. 2022-től ráadásul már nem E5-ös, hanem E10-es üzemanyagokat használnak a Forma-1-ben – a benzin tehát 10 térfogatszázalék biokomponens-tartalommal rendelkezik majd.
A Ferrari és a Renault számára egyébként eddig rendkívül fontos volt a „zöld” üzemanyagra való teljes átállás. Az eredeti tervek szerint 2023-ra valósították volna meg a CO2-semlegességet, most viszont összehangolnák azt az új motorformula bevezetésével.
Az új motorformulát eredetileg 2026-ben vezették volna be az F1-ben, ezt azonban most előrehoznák 2025-re – a terv az, hogy ekkor már a motorteljesítmény 60 százalékát elektromotor adja.
Persze a nagy kérdés az, hogy a Forma-1 megengedheti-e magának a karbonsemleges üzemanyagok bevezetésével való késlekedést: mivel a motortechnológia továbbra is bonyolult maradna, nehéz lenne új gyártókat az F1-be vonzani.
Helmut Marko szerint sem optimális a fent vázolt megoldás.
„Ami minket illet, mi is inkább az egyszerűbb motorformulát választanánk az alternatív üzemanyaggal már 2023-tól, de nem úgy tűnik, hogy a többség ezt támogatja” – mondta.